Scanias VD Christian Levin försöker införa planhushållning för sina ellastbilar

Jan Norberg, selfie 2021-08-25 Jan Norberg är pensionerad konsult med en bakgrund inom svensk industri. Han är sedan några år bosatt i Portugal. Jan är en engagerad samhällsdebattör. Se lista på alla Norbergs artiklar.
publicerad 12 november 2023
- Jan Norberg
Scanias VD Christian Levin och Jan Norberg
Scanias VD Christian Levin och Jan Norberg

Vinner marknadsekonomin eller tar den politikerstyrda planhushållningen hem spelet? Ja, den frågan är synnerligen berättigad då man summerar vad som händer i spåren av dem kompletta klimatidiotins utbredning som nu drivs på en global front.

Jag råkade få ögonen på en artikel i en lite udda nättidning, Företagande.se. Där uttalar sig Scanias VD Christian Levin i en riktning som för tankarna till Sovjet Unionens planhushållning med 5-åriga produktionsplaner, vad kunderna, dvs marknaden efterfrågar saknar då helt betydelse.

När man tar sig en funderare på hur vi hamnat i detta läge måste man analysera hur det går till bakom kulisserna. De beslutsunderlag som normalt ligger till grund för ett investeringsbeslut bygger på marknadsekonomiska bedömningar.

I sådana bedömningar ingår normalt olika former av riskkalkyler, dvs för att våga ta tunga investeringsbeslut vid stora teknikskiften görs det en mängd överväganden innan ett bolag tar ett styrelsebeslut att byta och gå över till en helt ny teknologi.

När därför Scania, som numera till stora delar är en svensk lastbils- och busstillverkare som ägs av tyska Volkswagen AG genom dess dotterbolag Traton SE, tar sina beslut så styrs de till stora delar av tyska beslut om olika satsningar.

När därför de tyska ägarna på hemmaplan och inom EU fått politiska garantier om olika former av statsstöd startar fordonsindustrins lobbyister sina kampanjer gentemot våra svenska riksdagspartier, allt för att reducera sina egna affärsrisker.

Med Miljöpartiet i en regering blir det heller inga större problem att under förevändningar om olika statliga subventioner göra dessa satsningar på batteridrift. Huvudsaken blir ju att fasa ut lastbilar och bussar med förbränningsmotorer.

Politiker går in med beslut om förbud alldeles oavsett konsekvenserna. Att man helt blankt struntar i marknadsekonomiska konsekvenser tycker sig politiker stå i rätt att kunna göra. Visst påminner det om Sovjetunionens 5-års planer?

Med politiska löften, från såväl EU, Tyskland som Sveriges olika politiska partier, så drar därför ett bolag som Scania igång sin huvudlösa satsning på batteridrivna fordon.

Ett barn kan ju räkna ut att om lastbilar och bussar ska drivas med laddningsbara batterier krävs det en ordentlig tillgång till el samt en laddinfrastruktur som möjliggör en kontinuerlig drift utan avbrott.

En åkare har helt enkelt inte råd att betala många gånger mer i inköp av en batteridriven lastbil. I en konkurrensstyrd marknadsekonomi gäller det ha fordonsflottan igång så mycket det bara går.

Alla avskrivningar och driftkostnader som bygger åkarens kalkyler påverkar prissättningen för att kunna få en hygglig vinst, dvs alla kostnader drabbar i slutändan kunderna som i sin tur, efter bästa förmåga, försöker vältra över sina kostnadsökningar på sina kunder i nästa led.

Scania tar inga större risker då våra politiker samtidigt stiftar lagar som förbjuder diesel och bensinfordon. Är då detta en marknadsekonomi kan man fråga sig?

VD Christian Levin vill ha ”modiga” politiker som mest gynnar Scania

Trots allt detta trixande har nu Scania, och för all del även andra fordonstillverkare, nu börjat inse att ingen vill köpa dessa batterifordon. Vad gör då Scanias VD då? Jo, han går helt frankt ut och kräver av våra svenska politiker att de skall försämra villkoren för andra fordonstyper.

Patrik Nilsson skriver i nättidningen Företagande:

”Det går trögt att sälja eldrivna fordon, framförallt lastbilar. Scania har storsatsat på ny fabrik och VD Christian Levin vill att politikerna straffar de som inte byter köpmönster.”  

Till Sveriges Radio meddelar VD Christian Levin att intresset för att köpa ellastbilar är stort, men att få ändå väljer att köpa:

”Här behöver vi modiga politiska beslut som gör att fossila bränslen blir dyrare, att byta till elfordon blir billigare och att vi får elnät och laddinfrastruktur på plats. Sverige får gärna gå före och visa vägen”, meddelar han till Ekot.

Med andra ord vill Christian Levin alltså att politikerna ska straffa de som inte byter till elfordon och samtidigt gynna de som väljer att köpa Scanias batteridrivna lastbilar. Modiga politiker behövs för att driva igenom detta!

Christian Levin bör informeras om att fordonsägare redan är straffade med höga skatter på både drivmedel och fordon.

Så här går det när särintressen skickar fram sina lobbyister, inte sällan fd politiker som aktivt påverkar sina respektive fd partikollegor att gå dessa särintressen till mötes.

Hur marknadens aktörer och slutkunderna drabbas verkar alla inblandade helt strunta i.

De olika facken typ LO ser också till att skydda sina intressen så de gör gemensam sak med alla lobbyister för att stora företag med kollektivavtal ska bli positivt särbehandlade på småföretagens bekostnad. Jag mår illa. Nu byter vi regering!


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Billobyism har funnits sedan bilarnas barndom. Först var det KAK som lobbade för högre hastigheter. På nittitalet var vägföreningen – Numera bilsweden- som genom lobbyism fullständigt förstörde den statliga utredningen ”kommunikationskommitén” I realitetn är det alltså inte politikerna som styr: De går iställit i marknadsekonimins ledband. (G. Falkenmark: Politik, Mobilitet; Miljö)
    Numera nöjer sig inte marknadsekonomin med att lobba: De har planterat inbäddade lobbyister i partierna.
    Men Norberg har helt rätt i att det vansinnigt att elektrifiera långtradarna. De investeringarna gjorde betydligt större nytta för järnvägen. Det är därför EU vill föra över 75% av lastbilsgodset till järnväg! Ett beslut billobbyisterna fått SD-arna och regeringen fullständigt att strunta i. Konsekvensen blir att de svenska järnvägarna fullständigt kommer att korka igen. Nuvarande problem är en västanfläkt mot vad som komma skall! Det tillsammans med EU besluter om höjda bränsleavgifter kommer att få industrier och företag att fly Sverige.

  • Följande citat känns aktuellt för Sverige
    ”Åsikter kan vara så perverterade att de får det falska att verka som sant; fienden som en vän, och vännen som en fiende; nationens bästa att framstå som obetydligheter och tillfälliga bagateller; med ett ord, rätt ses som fel och fel ses som rätt.
    I ett land där opinionen har inflytande, är den som förmår kontrollera opinionen den som får makten.
    Eftersom det är en regel för mänskligheten att de ärliga och välmenande är jämförelsevis passiva, medan de intrigerande, oärliga och själviska är de mest outtröttliga i sina ansträngningar, är risken fyrfaldig för att den allmänna opinionen får en falsk riktning, eftersom få män tänka själva.”
    Fritt översatt från
    American Democracy av James Fenimore Cooper 1838

    • Jag tänker , varför företagsledare tar så märkliga beslut som GM’s Mary Barra eller Budwiser med sin Dylan Mulvaney reklam beslutad av vice president of marketing, Alissa Heinerscheid, kan det vara att dessa företagsledare tänker på sin egen Social Credit Score ?? bra score att ha för nästa jobb, så borta kan dom ej vara.

  • Grundproblemet är att de svenska ”familjeklenoderna” drivs in i utländskt ägande. Något som vanligtvis brukar betyda en succesiv överföring av beslutsrätt och produktion till utlandet, el. som i fallet Scania att direkt idioti, el. skall vi säga, Greta-dårskap, gett företräde i beslutsprocesserna.

    Ett förslag för att lösa detta dilemma, vore att helt avskaffa beskattning av svenskars ägande av aktier. På så vis skulle de jämställs med utländska ägare av svenska aktier, som genom olika konstruktioner inte beskattas för sitt svenska aktieinnehav.

    • Bäste Suetonius, jag gillar lösningsorienterade inlägg som tex ditt förslag på skattefrihet för svenskars aktieinnehav.

      Då skulle vi åtminstone teoretiskt få möjligheten att bli jämställda med utländska institutionella ägare vars vinster går rakt upp i globalisternas händer.

      Bra tänkt där !!

  • Vill bara säga att ju mer centraliserad politiken blir ju mindre hänsyn kommer marknadernas roll (effektivitet) spela. Varför? Marknadsstyrning är lika med delegering av beslutskraft till marknadsaktörerna, företagen. Staten sätter ramarna.

    Vissa EU-intressen och privata enormt rika särintressen ser demokratin och de suveräna staterna som hinder i deras alltmer globala verksamheter (megastorheter). Därför har lobbying-världen fått bl.a mega-företagens kapital för att påverka politikerna vilka tappat kompetens och sakkunnigas inflytande. Och resultatet har blivit att allt fler viktiga beslut fattas av EU-kommissionen och mindre av parlamentet inkl nationella diton. För de största företagen gäller alltså att ha så få hinder som möjligt för sina transnationella verksamheter. Därför har olika lobby-organisationer (WEF en av de tyngre) lyckats penetrera parlamenten och fått gehör föf att flytta upp besluts-kraft till NYA icke-demokratiska organisationer som FN. Att de lyckas beror på att FN i decennier haft finansiella problem vilket nu kassa-stinna privatpersoner och företag bidrar med. Men med pengar kommer såklart villkor. Man sätter in egen personal på viktiga poster, dessutom med immunitet. Tyvärr tycks våra folkvalda inte fatta det eller så sitter de tysta av privatekonomiska skäl. Klimatalarmismen och Paris-ök har varit instrumentet att etablera en ny maktstruktur bortom de demokratiska parlamenten.

    Scania ägs tyvärr nu av tyskar och i Tyskland styr Washington, Levin ställer mao bara in sig i ledet där nu tysk industripolitik inriktar sig på klassisk vänster-politik där statsstöd blir regel istf undantag. För jobben och överlevnad under hoten om industri-flytt. Välkommen till en ny värld. Hade inte Washington (via CIA och Vita Huset och neocons) startat Ukraina-kriget (påbörjades informellt redan 1991 när Ryssland kollapsade) hade den tyska merkantilistiska politiken med Ryssland och Kina som ny huvudmarknad (förutom USA) fortsatt med billig rysk gas som drivkraft. Låt vars samma statsskuldsmässiga problem m.m i särskilt väst att lösa. Ett nytt 70-tal väntar sannolikt. Ivf för medel-svensson.

  • I ett samhälle, där stat och stora företag lagt beslag på nästan allt kapital, så går det förstås så här. Stat och Kapital slår då ihop sina påsar och mjölkar gemensamt de egendomslösa så länge det går.

    Så var det också i den ’kommunistiska’ Sovjetunionen. Kapitalet där ägdes av adeln, så staten nackade helt enkelt adeln och de fåtaliga inhemska kapitalägarna och lade rabarber på förmögenheterna. För att ändå få fart på industrialisering och elektrifiering köpte den ’kommunistiska’ staten tjänster från amerikanska jättebolag, som Ford, General Motors och General Electric.

    Det gick som tåget, så länge rövarguldet räckte. De sista decennierna av Sovjet fick amerikanska skattebetalare stå för notan, varför USA till slut ströp pengaflödet och Sovjet-experimentet föll ihop som ett korthus.

    I Kina har man kört samma taskspel. I lönndom stödde man Maos kommunister, medan man låtsades satsa på den kinesiske diktatorn. Efter Maos katastrofala kulturrevolution och ’De Fyras Gäng’s galenskaper, övergick man till att satsa på ren fascism, med Deng Xiaoping. Med massiv överföring av industriell tillverkning, från USA och Västeuropa till Kina, så har man där skapat ett monster.

    Men för Bank- och övrig oligark-elit har alltihop varit en lysande affär. Därför kör man nu samma grej i Europa. Med massiva lögner och rena galenskaper har man fått folk så förvirrade, så de går på vad som helst – även sin egen undergång.

    Visst kan vi fortfarande skriva om bedrägerierna, men nästan ingen lyssnar. Det är nämligen så att lurade människor hellre låter sin ilska gå ut över de som avslöjar lurendrejerierna, än att rikta den mot bedragarna. Beviset för det ser vi exempelvis i att svenskarna fortfarande röstar på lögnhals-politikerna, medan man ser mellan fingrarna när avslöjarna förföljs.

    Så räkna kallt med att bedrägerierna kommer att fortsätta – och även öka. Vettet är borta i Västvärlden. Till och med något så sinnessjukt som miljökatastrofen (i råvaruländerna) elbilar och deras elektricitetsslöseri har kommit för att stanna.

    • Ladulås skriver: 12 november 2023
      Dina uppfattningar om Kina är rent roande skeva. Mao Zedong var aldrig någon diktator. Diktaturer tvingar folket till följsamhet, som i Sverige. Folket valde att följa Mao, vilket var just problemet. Nu har Kina ett mycket välfungerande system med folkstyre, ett slags direktdemokrati, där ledarna och beslutsfattarna följer folkviljan, på alla nivåer.

  • Vad värre är enl vissa källor.
    Scania chefen yrkar på at skattebetalarna skall tvingas var med och betala el-bils kalaset. Detaljerna kommer väl i dager vad det lider.

  • Sovjet har inte försvunnit det har bara flyttat till Sverige och EU! Att efter fiaskot med batteribilar framhärda med batterilastbilar är en skymf mot rationellt tänkande. Det är dags för Scania att inse att de gick på blåsningen med ”grön” energi och kavla upp ärmarna och börja ställa om produktionen till sådant som kunderna frågar efter!

  • Återigen uppvisas här vad som föjler, när girigheten glider över in i politiken.Det måste vara ett patologiskt beteendemönster, som går igen oavsett kultur. En mental automatik således.

  • Lämna ett svar