Kort efter brokollapsen i Baltimore läckte insider-information ut om att containerfartyget som rammade bron den 26 mars utsatts för en cyberattack. Den 28:e mars offentliggör Pentagon en strategi för att stärka cybersäkerheten i amerikansk industri.
Defense Industrial Base Cybersecurity Strategy (DIBS) är ett samarbete mellan försvarsdepartementet och den amerikanska försvarsindustrin när det gäller cybersäkerhet. Tjänstemän är oroade för cyberattacker från främmande makt.
”Våra motståndare förstår det strategiska värdet av att rikta in sig på försvarsindustrin”, säger David McKeown, försvarsdepartementet biträdande informationschef för cybersäkerhet:
”DIB-leverantörer inom den privata sektorn riskerar att utsättas för skadliga cyberaktiviteter av både motståndare och icke-statliga aktörer” och ”genom att arbeta tillsammans med DIB [Defense Industrial Base] kan vi bättre garantera säkerheten…”
Stacy Bostjanick, försvarsdepartementets chef för cybersäkerhet inom försvarsindustrin säger:
”Vi måste ta oss an denna extremt komplexa utmaning. Detta är ett väl genomtänkt, mångfacetterat, flexibelt och nyanserat svar på den ständiga och föränderliga utmaningen [att] säkra DIB mot skadlig cyberaktivitet.”
Cybertrategins mål
Strategin ska stärka försvarsdepartementets (DOD) styrningsstruktur för cybersäkerhet i USA:s försvarsindustriella bas, bevara motståndskraften för försvarsindustrin och förbättra cybersäkerhetssamarbetet mellan försvarsdepartementet och den amerikanska försvarsindustrin.
Departementet ska också prioritera cyberresiliens för kritiska produktionskapaciteter för försvaret. Det finns också krav på att säkerställa tillförlitligheten hos produktionsnoder för kritiska vapensystem.
Tidigare i år släppte Pentagon National Defense Industrial Strategy (NDIS), som ska vägleda försvarsdepartementets åtgärder för att skapa ett modernt, motståndskraftigt försvarsindustriellt ekosystem som är utformat för att avskräcka fiender till USA.
”Vi har identifierat möjligheter att stärka cybersäkerheten hos våra DIB-partners, vilket kommer att förbättra vår övergripande cybersäkerhet i USA”, säger vice försvarsminister Kathleen Hicks.
”Eftersom våra motståndare kontinuerligt söker information om USA:s kapacitet måste departementet, i samordning med DIB, förbli motståndskraftigt mot dessa attacker…”
Relaterat och källa
- Redacted: The Baltimore Bridge Collapse is Just the Start of Something
- Pentagon: DOD Releases Strategy to Bolster Cybersecurity Across Industrial Base
En ukrainare som kapten kanske hade en inverkan på händelseförloppet.
Hur kan en cyberattack göra så att ett containerfartyg girar så tvärt?
Kan någon förklara?
Ja visst , en diesel motor är inte lätt att stoppa luft bränlse eller kamshaft breakdown .
Det mesta i maskineriet är elektriskt drivet och/eller styrt.
Rodermaskin är helt elektriskt, även reserven. Koppla om till helt manuellt tar tid om sånt finns numera. Vanligt på dessa båtar är minst 4 H-motorer på två axlar med kameva-lika propellrar och 2 bogpropellrar. Insprutningen till cylinder är elektronisk för det ger bättre ekonomi – common rail etc.
Den kraftiga röken ur skorstenen och den tvären giren SB kan tyda på full back på SB-propelleraxel. Motorerna startas med tryckluft som skapas via elektricitet/kompressor.
Skicka på båten en EMP och man kan vara glad att inte tog eld.
EMP Elektromagnetisk puls? Om det är vad du menar håller jag inte med
Det räcker med att de gjorde IT-intrång och manipulerade den vägen.
Ett exempel på maskinrum.
https://www.youtube.com/watch?v=s7BhBsVigZw
Hur man än spekulerar så vände fören mot bropelaren, därför rasade bron. Varför fören vändes mot bropelaren finns det säkert en förklaring till. Allt kommer fram.
Ja om ftg ligger i en gir för att rätta för upp att gå mitt i emellan brospannen så innan man då har korigerat giren får black out då fortsätter ftg på den tidigare roder ordern . Glöm ej att ftg hade 2 st chesapeak pilots onbord.
Man skall nog undra varför alla försöker få detta till något annat än vad som har hänt, där är nog ????
Redacted påpekade att Biden kom ut väldigt snabbt och påpekade att allt som skadats i Baltimore skulle återuppbyggas och Redacted undrade varför andra industriolyckor inte alls hade fått samma gynnsamma behandling.
Om det var en cyberattack från USAs fiender så var det skickligt för fartyget svängde enligt experter alldeles för snabbt just innan det träffade Pylonen. Så snabbt går det inte att svänga annat än genom att släppa ankaret antydde experter.
En utomstående skulle var tvungen att ha bra precision i sina förberedelser för att lyckas med det.
Det skulle krävas en noggrann simulering.
I bästa fall handlar det om att rädda en bättre framtid för kvalificerad teknisk produktion och tillämpningar.
När man framför ett fartyg så är det inte fören som svänger utan aktern om man har maskinkraft.
Många spännande kunskaper kommer fram men dock alla inte lika upplyftande…….
Det var nog just det som experter menade när de föreslog ankaret.
Det kan ge en plötslig impuls i sidled relativt en fixpunkt
Fartygets tröghet spelar då med i vridkraften medan samma tröghet ger maskinkraften en långsammare karaktär.
Att släpa ett ankare i 7 knops fart inebär bara att du mister det , det rappar ut till sista länk. 13 schackel eller 12 beroende om det är port eller sbd.
Det ger nog likväl en kraftig knyck
Just denna fartygstypen brukar ha ett antal elektriska bogpropellrar. Ett ankare gör som du säger inte mycket skillnad i det här fallet.