I juni besökte NewsVoice och en grupp internationella journalister Guangzhou Automobile Group (GAC), en bilfabrik i Xinjiang, Kina. GAC är en statligt ägd biltillverkare och den femte största i Kina. Senior Manager Luo Haitian berättar att bilarna främst exporteras till länder i Centralasien. Många av dem är helt eldrivna.
Stöd vår artikelserie om Xinjiang. This article is available in English
Bloomberg rapporterade den 30 juli att ett rekordstort antal kinesiska elbilar såldes i Europa i juni. Kina tog 11% av Europas elbilsmarknad förra månaden, cirka 23.000 bilar. Registreringarna satte nytt rekord med dubbelt så många elbilar registrerade i Europa i juni, en ökning med 72% jämfört med maj.
Det finns en ny batterifabrik i Kurla City i Xinjiang och den nya GAC-fabriken nära Urumqi, som har 200 anställda, kommer att börja producera bilar 2025. Batterier tillverkas också i Guangzhou.
Senior manager Luo Haitian på GAC-fabriken i Xinjiang säger att lönerna för arbetarna är ganska höga. De får en subvention på 1000 yuan per månad om de köper en ny bil från fabriken och 20% rabatt. De arbetar 8 timmar per dag och har inga skift förutom när efterfrågan på bilar är hög.
Nya skyhöga tariffer för kinesiska E-bilar
Juni-marknanden var generellt mycket stark för elbilar som vill rulla ut på europeiska vägar, men i början av juli införde EU strafftullar på upp till 38% på kinesiska elbilar.
Från och med den 5 juli 2024 trädde EU:s strafftullar på import av elbilar från Kina i kraft. En tilläggstull på upp till 38% kommer att införas på import till EU, utöver den befintliga tullen på 10% på bilar från Kina. Följaktligen kommer den totala importtullen att bli så hög som 48%.
Europeiska kommissionen har offentliggjort att tre kinesiska tillverkare, BYD, Geely och SAIC, kommer att betala tilläggstullar på mellan 17% och 37%. SAIC äger varumärkena MG och Maxus, som båda finns i Europa.
Kinesiska bilar är inte så dyra
Kinesiska bilar är mycket billigare än europeiska bilar eftersom den kinesiska regeringen finansiellt stöder kinesiska biltillverkare.
Låt oss ta ett exempel. Priset på en kinesisk Tank 300 börjar på 28.000 USD i USA, men bara på cirka 17.000 USD i Kina. Tank 300 är jämförbar med en Jeep Wrangler som kostar 38.500 USD. Om EU:s högsta strafftullar drabbar Tank 300 kommer priset att börja på 26.300 USD.
Ett handelskrig mellan EU och Kina befaras nu. I början av juli hotade den kinesiska regeringen med att höja importtullarna på europeiska bensinbilar.
Samtidigt har flera tyska tillverkare produktion i Kina och djupa partnerskap med kinesiska företag. SAIC och Volkswagen har ett mångårigt joint venture-projekt.
Om en bil skulle direktimporteras från Xinjiang i Kina skulle det ta 45 dagar att skeppa den till Europa. Enligt Luo Haitian hade inga bilar från GAC-fabriken sålts till Europa fram till slutet av juni.
Kinesiska e-bilar kan enkelt göra Europa mer elektriskt.
Relaterat