Kampanj för NewsVoice – Stöd oss genom donation eller annonsköp

Vi behöver säkra ekonomin till och med juli.
14%

14.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat tom kl 09:20, 16/4. Stöd oss via Swish 123 530 2005 eller en donation. Det smartaste för företag är annonsering. Märk stödet med: newsvoice2025


Kinesiska E-bilar kan snabbt göra Europa elektriskt om marknaden tillåter

publicerad 31 juli 2024
- By NewsVoice redaktionen
Förare i en helelektrisk G8 från GAC Motor. Foto: NewsVoice
Förare i en helelektrisk G8 från GAC Motor.

I juni besökte NewsVoice och en grupp internationella journalister Guangzhou Automobile Group (GAC), en bilfabrik i Xinjiang, Kina. GAC är en statligt ägd biltillverkare och den femte största i Kina. Senior Manager Luo Haitian berättar att bilarna främst exporteras till länder i Centralasien. Många av dem är helt eldrivna.

Stöd vår artikelserie om Xinjiang. This article is available in English

Bloomberg rapporterade den 30 juli att ett rekordstort antal kinesiska elbilar såldes i Europa i juni. Kina tog 11% av Europas elbilsmarknad förra månaden, cirka 23.000 bilar. Registreringarna satte nytt rekord med dubbelt så många elbilar registrerade i Europa i juni, en ökning med 72% jämfört med maj.

Det finns en ny batterifabrik i Kurla City i Xinjiang och den nya GAC-fabriken nära Urumqi, som har 200 anställda, kommer att börja producera bilar 2025. Batterier tillverkas också i Guangzhou.

Senior manager Luo Haitian på GAC-fabriken i Xinjiang säger att lönerna för arbetarna är ganska höga. De får en subvention på 1000 yuan per månad om de köper en ny bil från fabriken och 20% rabatt. De arbetar 8 timmar per dag och har inga skift förutom när efterfrågan på bilar är hög.

Nya skyhöga tariffer för kinesiska E-bilar

Juni-marknanden var generellt mycket stark för elbilar som vill rulla ut på europeiska vägar, men i början av juli införde EU strafftullar på upp till 38% på kinesiska elbilar.

Från och med den 5 juli 2024 trädde EU:s strafftullar på import av elbilar från Kina i kraft. En tilläggstull på upp till 38% kommer att införas på import till EU, utöver den befintliga tullen på 10% på bilar från Kina. Följaktligen kommer den totala importtullen att bli så hög som 48%.

Europeiska kommissionen har offentliggjort att tre kinesiska tillverkare, BYD, Geely och SAIC, kommer att betala tilläggstullar på mellan 17% och 37%. SAIC äger varumärkena MG och Maxus, som båda finns i Europa.

Kinesiska bilar är inte så dyra

Kinesiska bilar är mycket billigare än europeiska bilar eftersom den kinesiska regeringen finansiellt stöder kinesiska biltillverkare.

Jeep Wrangler (Fiat Chrysler ) och Tank 300 (Great Wall Motor)
Överst en Jeep Wrangler (Fiat Chrysler ) och under en Tank 300 (Great Wall Motor). Foton: Jeep.com och Drive.com.au

Låt oss ta ett exempel. Priset på en kinesisk Tank 300 börjar på 28.000 USD i USA, men bara på cirka 17.000 USD i Kina. Tank 300 är jämförbar med en Jeep Wrangler som kostar 38.500 USD. Om EU:s högsta strafftullar drabbar Tank 300 kommer priset att börja på 26.300 USD.

Ett handelskrig mellan EU och Kina befaras nu. I början av juli hotade den kinesiska regeringen med att höja importtullarna på europeiska bensinbilar.

Samtidigt har flera tyska tillverkare produktion i Kina och djupa partnerskap med kinesiska företag. SAIC och Volkswagen har ett mångårigt joint venture-projekt.

Om en bil skulle direktimporteras från Xinjiang i Kina skulle det ta 45 dagar att skeppa den till Europa. Enligt Luo Haitian hade inga bilar från GAC-fabriken sålts till Europa fram till slutet av juni.

Kinesiska e-bilar kan enkelt göra Europa mer elektriskt.

 

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq