En bohagsflytt innebär en hel del moment som kräver mycket energi och tålamod innan allt är klart för inflyttning i den nya bostaden.
Kanske kan det istället vara motiverat att anlita en flyttfirma för hela flytten eller kanske vissa delar av flytten för spara energi och minimera risken att skada exempelvis ryggen. Innan beslut tas kan det vara en god idé att ta in prisförslag/offerter från exempelvis tre flyttfirmor.
Det är då viktigt att dessa flyttfirmor räknar på exakt samma underlag så att offerterna går att jämföra.
Det är viktigt att beskriva uppdraget så ingående som möjligt. Hur många kvadratmeter är bostaden på som ska lämnas? Är bostaden sparsamt möblerad, normalt möblerad eller är den väl möblerad? Finns det hiss eller inte? Hur långt är det till den nya adressen? Och så vidare.
Inledningsvis kan det vara klokt att först tänka över vad som ska med till den nya adressen och vad som inte ska med till den nya adressen. Om flytten går till en likvärdig bostad, storleksmässigt, kanske det inte är så mycket att tänka på när det gäller sorteringen av vad som ska med till den nya bostaden.
Går flytten däremot till en betydligt mindre bostad kan det vara lite besvärligt då många kära ägodelar kanske inte får plats.
En professionell flyttfirma för din bohagsflytt kan underlätta mycket
Om det behövs transporter av vissa saker som inte ska med till den nya adressen kan en flyttfirma hjälpa till med det. Vissa saker kanske ska kasseras och då transporteras till kommunens återvinning. Andra saker kanske ska säljas och då kanske köparen kommer och hämtar detta och så vidare.
När det är dags för flyttpackningen kan det vara klokt att först införskaffa riktiga professionella flyttlådor. Börja då med att först packa ner allt som inte används så ofta i det dagliga livet och som går att vara utan en viss tid. Det som används dagligen bör ju vara det sista som packas ner i flyttlådorna.
Tänk på att inte packa flyttlådorna för tungt då de ska vara lätta att bära och hantera. Även flyttpackningen kan utföras av en flyttfirma, så om det skulle vara aktuellt är det bara att ange detta i offertförfrågan till de olika flyttfirmorna.
När allt är packat och det är dags att flytta bohaget så finns det olika varianter på upplägg. Den eller de som har mycket vänner eller släktingar kanske tycker att det är enkelt att själv hyra en flyttbil för att sköta om transporten själv.
En annan variant är att anlita en flyttfirma som kommer med en chaufför vilket kan vara ett bra alternativ om det finns många i bekantskapskretsen som kan hjälpa till att bära.
Ett annat alternativ är att flyttfirman tar hand om även detta moment fullt ut.
Tänk på att det krävs filtar, bubbelplast, täcken, filtar, spännband och så vidare för att skydda bohaget på flyttbilen.
Om ett beslut tas om att anlita en flyttfirma är det mycket viktigt att kontrollera flyttfirman. Finns det trafiktillstånd via Transportstyrelsen, finns det försäkringar som täcker, finns det F-skattsedel och momsregistreringsnummer.
Skulle det hända en olycka och det samtidigt saknas trafiktillstånd kan det gå så illa att försäkringsbolaget nekar ersättning.
Det är faktiskt så att den som beställer en flytt har ett beställaransvar att undersöka om flyttfirman verkligen har detta tillstånd.
När flytten är klar är det dags för den tunga flyttstädningen. Ska den utföras i egen regi eller ska någon firma anlitas för den delen? Oftast hjälper en flyttfirma till även med flyttstädningen, så se till att ta med flyttstädningen i offertförfrågan när den skickas till olika flyttfirmor.
Viktigt att tänka på är att RUT-avdraget reducerar kostnaden för arbetet med 50 % för den som har en inkomst av tjänst. Läs gärna mer på Skatteverkets hemsida om RUT-avdraget.
Lycka till med flytten!
Relaterat