Industrierna gör oss feta – 6 till 8 brödskivor om dagen

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 24 juni 2012
- NewsVoice redaktion
6-8 brödskivor om dagen

Fetmaproblemet växer i hela världen och människor idag är inte bara feta utan även undernärda. BBC-journalisten Jacques Peretti spårar männen som gjorde oss feta och hur industrin skapade ett sockerberoende. 

Majssirap med hög halt av fruktsocker

Jacques Peretti avslöjar hur majsirapen började massproduceras i USA. Sötningsmedlet stoppades in i nästan all mat. Jordbruksministern Earl Butz spelade en central roll för att skapa ny avsättning för en överproduktion av majs.

Majssirap är billigare och sötare en rörsocker och började därför ersätta vanligt socker i mat och dryck. Majssirap påverkar hormonet letpin som reglerar vår aptit. Problemet är att när vi intar majssirap känner vi inte när vi blir mätta. Vi fortsätter helt enkelt att äta och dricka .

Ett krig mot fett annonserades i hela västvärlden

Endokrinologen Robert Lustig varnade tidigt för riskerna med majssirap, men hans rykte skadades medvetet eftersom hans hälsovarningar hotade hela matindustrin. Istället hävdade den amerikanska kongressen att fett var orsaken till den sjunkande amerikanska hälsan. Lowfat-industrin skapades. I Sverige hittade vi på nyckelhålsmärkningen.

6-8 brödskivor om dagen

Mediaindustrin fungerande som ”folkbildningskanal”. Följden blev att ytterligare en ny industri för ”fettsänkande” statiner skapades mot kolesterol som utpekades som en stor bov. När forskarna till slut fick fram budskapet att hjärna och nervsystem helt naturligt består mest av kolesterol hittade den uppfinningsrika industrin på att det ”onda kolesterolet” måste skiljas från det ”goda kolesterolet”. Försäljningen av statiner kunde fortsätta. Matindustrin och läkemedelsindustrin delade allt mer samma intäktsintressen runt mat.  ”Lösningen” var att ersätta fettet i maten, med ännu mer socker.

Snacks och mellanmål för alla

Samtidigt introducerade matindustrin begreppet ”snacking”, att vi ska äta snacks som mellanmål. I Sverige genomförde Brödinstitutet annonskampanjen 6-8 brödskivor om dagen. Ännu mer socker i våra liv blev följden och kolhydratrelaterade sjukdomar kom i släptåget.

Text: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq