President Mulino bekräftar ägandet av Panamakanalen trots Trumps hot

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad Idag 10:56
- Torbjörn Sassersson
A cargo vessel of China COSCO Shipping Corporation docks at the Port of Balboa, Panama next to Panamanian President José Raúl Mulino.
Ett lastfartyg från China COSCO Shipping Corporation lägger till i hamnen i Balboa, Panama, bredvid Panamas president José Raúl Mulino.

I ett resolut uttalande riktat till USA:s blivande president Donald Trump förklarade Panamas president José Raúl Mulino att ”varje kvadratmeter av Panamakanalen och dess angränsande zon är Panamas och kommer att förbli så”.

Panama är ett land med bara 4 miljoner invånare, men Panamakanalen, som förbinder Atlanten och Stilla havet, gör landet till en av världens mest trafikerade handelsleder och är strategiskt viktig för Washington och Peking.

Uttalandet följer på Donald Trumps påstående att USA skulle kunna kräva att Panamakanalen återlämnas om Panama inte sänker transitavgifterna för amerikanska fartyg.

Trumps kommentarer via hans sociala plattform Truth har väckt starka reaktioner i Panama och internationellt. Trump kritiserade de avgifter som tas ut av Panamas kanalmyndighet, kallade dem ”löjliga” och antydde möjligheten att återta kanalen, en strategisk tillgång som överfördes till panamansk kontroll 1999 enligt Torrijos-Carter-fördragen.

Panamakanalen
Panamakanalen. Foto: Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

President Mulinos svar var snabbt och otvetydigt. Han betonade Panamas suveränitet över Panamakanalen och tillbakavisade Trumps påståenden om orättvis prissättning. ”Kanalen ligger på panamansk mark och kommer alltid att vara panamansk ”, sa han och gav därmed uttryck för en nationell känsla och för internationella observatörer som ser kanalen som en symbol för Panamas självständighet.

Mulino: ”Kanalen ligger på panamanskt territorium och kommer alltid att vara panamansk.”

Panamakanalen är Amerikas Suezkanal

Panamakanalens historiska sammanhang kan inte överskattas. Den byggdes av USA i början av 1900-talet och överföringen till Panama var en viktig händelse som symboliserade en övergång från kolonial kontroll till suverän förvaltning. Kanalen fungerar som en viktig sjöfartsled och är en symbol för Panamas nationella stolthet.

Analytiker från olika nyhetsbyråer har påpekat att även om Trumps kommentarer kan väcka genklang hos hans väljarbas, ignorerar de i stort sett de juridiska och diplomatiska ramar som etablerats under årtionden.

Vidare har Panama Canal Authoritys direktör, Ricaurte Vásquez, tidigare uttalat sig till Financial Times om vikten av att hålla kanalen relevant som transitväg för global handel, vilket indikerar en noggrann hantering av prissättningen för att bibehålla dess internationella roll.

President Mulino, som nyligen svors in, har lovat att ta itu med migrationen genom Darien Gap, en viktig del av hans agenda vid sidan av att hantera kanalens verksamhet. Hans administration brottas också med en finanspolitisk kris och en statsskuld som ärvts från tidigare regeringar.

Trumps presidentskap inleds i januari 2025, men hans retorik kan komma att få betydande konsekvenser för relationerna mellan USA och Panama. Analytiker menar att även om USA kan komma att använda sig av ekonomiska eller diplomatiska åtgärder, så ses ett direkt återtagande av Panamakanalen som ett osannolikt scenario på grund av etablerade fördrag och internationell rätt.

Panama står fast vid sin suveränitet. President Mulinos senaste uttalanden utgör ett tydligt budskap till både inhemska och internationella målgrupper om kanalens status.

Panama geopolitiskt stärkt av Belt and Road

Panama skördar konkreta fördelar av sitt samarbete med Kina inom ramen för Belt and Road Initiative (BRI) och positionerar sig som ett nav för den globala handeln i Nord- och Sydamerika. I november 2017 blev Panama det första latinamerikanska landet som officiellt gav sitt stöd till BRI.

Panama är det första landet i Latinamerika och Karibien som undertecknade ett samförståndsavtal med Kina om ett BRI-samarbete. Panama strävar efter att anpassa detta initiativ till sin nationella logistikstrategi 2030.

Samarbetet har avsevärt förbättrat landets logistiska kapacitet och dragit nytta av dess strategiska position med Panamakanalen i centrum.

Eddie Tapiero, en känd panamansk ekonom, framhöll Panamas naturliga fördelar som ett internationellt sjöfartscentrum och konstaterade följande:

”Panama kommer att utnyttja sina geografiska fördelar för att fördjupa samarbetet mellan Latinamerika och Kina.”

BRI har underlättat nya infrastrukturprojekt, inklusive hamnar och logistikhubbar, vilket avsevärt har ökat de globala handelsvägarna.

Rogelio Paredes, tidigare minister för bostäder och fysisk planering i Panama, lovordade initiativet och konstaterade följande:

”Belt and Road-samarbetet har medfört påtagliga fördelar för Panama.”

De förbättrade förbindelserna har gjort Panamas strategiska läge ännu mer framträdande, vilket bidrar till en effektiv distribution av varor över kontinenterna.

Den senaste utvecklingen inkluderar etableringen av utländska lager av kinesiska företag som China COSCO Shipping, vilket har effektiviserat logistiken, minskat transportkostnaderna och stabiliserat leveranskedjorna i Latinamerika.

Detta partnerskap stärker Panamas roll i den globala handeln och fördjupar de ekonomiska banden med Kina, vilket lovar ytterligare regional tillväxt och utveckling. Genom nya BRI-projekt planerar Panama järnvägar till grannländerna. BRI-länder kan på så sätt hjälpa varandra och bygga välfärd och styrka. 

 

Källor och relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq