Swish, PayPal, Klarna och kryptovalutor. Under de senaste två decennierna har sättet vi betalar på förändrat drastiskt. Enligt Riksbankens statistik har antalet sedlar och mynt i omlopp sjunkit från strax över 100 miljoner 2008, till mindre än 60 miljoner 2018. Flera experter spår även att Sverige kan bli ett av världens första kontantlösa länder.
Men hur kommer vi att betala om ytterligare två decennier och vilka konsekvenser kommer de nya betalningslösningarna att få? Vi presenterar fem spaningar om hur framtidens betalningar kan komma att se ut.
Ögon och fingrar ersätter lösenord och pinkoder
En stor trend inom mobilteknologin de senaste åren har varit igenkänning via ansikte, ögon och fingeravtryck. I princip alla nya mobiltelefoner använder idag tekniken för upplåsning av telefonen. Stora teknologiföretag arbetar nu med att vidareutveckla tekniken för att även kunna använda den för att förenkla för shopping. Detta är redan idag möjligt i viss mån. Exempelvis går det att handla i App Store med fingeravtryck, och med Samsungs nyare modeller är det möjligt att identifiera sig med irisscanning vid betalning med Samsung Pay.
Valmöjligheterna blir fler
I fysiska butiker har det under en längre tid funnits två sätt att betala på: kontant eller med kort. Med den nya tekniken kommer vi dock mötas av fler valmöjligheter för betalningar än någonsin – alltifrån e-plånböcker och appar som Swish till digitala fakturabetalningar.
Ett exempel på en bransch som tidigt insåg vikten av att erbjuda många olika betalningsalternativ är spelindustrin – framförallt nätcasinon. Det är inte ovanligt med spelsajter som erbjuder 20–30 olika alternativ för betalningar, och på Casinoranker kan du hitta omfattande information om betalningsmetoder på online casinon. Några exempel på betallösningar som nätcasinona erbjuder är e-plånböcker som PayPal, Neteller och Skrill, kreditkort, faktureringstjänster som Klarna och mobillösningar som Siru och Paylevo.
Men samtidigt som antalet betaltjänster ständigt ökar så skärps även regleringarna. Så sent som i våras infördes nya regler för digitala betalningar i Sverige som bygger på direktiv från EU. Den nya lagen innebär bland annat att säkerheten ska höjas och att bankerna ska ge ifrån sig mer kunduppgifter till externa betaltjänster.
Osynliga betalningar kan bli verklighet
Tänk dig att du går i en matbutik och när du lägger ner varorna i din kundvagn scannas de av automatisk och summan dras från ditt konto.
Låter det futuristiskt?
Faktum är att detta upplägg, som kallas för ”contextual payment”, redan idag testas av storföretag som Amazon. Även om det kommer ta ett tag för tekniken att implementeras i större skala så är chansen stor för att osynliga betalningar kan bli en stor del av framtidens betalningslösningar.
Utvecklingen av osynliga betalningar leder även in på en större fråga, då behovet av exempelvis kassapersonal i många butiker kommer att sjunka drastiskt.
Överföringar och betalningar via röststyrning
Många teknikexperter menar att röststyrningar kommer ha en central roll i våra liv i framtiden. Det finns inga begränsningar för vad tekniken kan användas till – alltifrån att släcka lamporna i vardagsrummet till att sätta alarmklockan på snooze.
Det finns aktörer som redan har börjat med transaktioner via röststyrning, bland annat Royal Bank of Canada som erbjuder sina kunder att göra överföringar med Apples röstassistent Siri.
Plånboken sitter på handleden
Många av de nya betalningsslösningarna är i dagsläget främst fokuserade på mobiltelefoni – något som dock kan komma att ändras i takt med att kroppsnära teknik (wearable technology) blir allt populärare. Enligt prognoser kommer det att säljas kroppsnära teknik för 73 miljarder dollar år 2022, jämfört med 16 miljarder dollar år 2016.
Istället för att behöva plocka upp plånboken eller mobiltelefonen kan det alltså räcka att lägga en smartklocka på läsaren, något som redan idag är möjligt i bland annat tunnelbanan i London.
Text: Företagaren