I Nyhetsmorgon i veckan diskuterades en ny rapport som sa att 1,4 miljoner svenskar vantrivs och mår dåligt på sina jobb. Det är en hårresande siffra tycker vi. Att man inte trivs på jobbet kan förstås bero på en massa olika saker – ingen work-life-balance, stressig arbetsmiljö, problem med kollegorna eller chefen eller att man inte känner sig sedd och uppskattad.
Text: Pia Lanneberg | Bild: Pia Lanneberg. Foto: Pialanneberg.se | Denna artikel som tidigare publicerats på Innerbrand.se är inte avsedd som en reklamtext. NewsVoice har en ämneskategori som heter Företagande avsedd främst för företagare. – Redaktionen
Ibland kan det vara bra att ställa sig frågan: är jag på rätt ställe? Eller jobbar jag kanske med fel saker? Men enligt vår erfarenhet beror vantrivsel ofta på att man känner brist på mening och att man inte har en känsla av delaktighet.
Mening ger engagemang
De flesta människor håller säkert med om att en grundförutsättning för att det ska vara roligt att gå till jobbet är att man känner att man bidrar till något som känns meningsfullt.
Att tro på något skapar engagemang och ger både kraft och mening. Därför är det synd att väldigt få företag är tydliga med vad de tror på och vart de är på väg. Men vi är övertygade om att det här är något som kommer att förändras.
Självklart måste alla företag säkra sin egen överlevnad och tjäna pengar till sina ägare, men ett företag med vinst som enda ambition kommer att få svårt att attrahera såväl talanger som kunder. Och det är dessutom stor risk att människor vantrivs.
Kulturen är varumärket
I näringslivet bedöms företag inte längre enbart efter kvaliteten på sina produkter eller tjänster, utan de bedöms i allt större utsträckning utifrån sina relationer med sina anställda och sina kunder. Liksom vilken inverkan företaget har på samhället i stort.
Nu går företagen från att bara vara affärsdrivande till att bli sociala. Att tjäna pengar är förstås viktigt, men att vilja göra gott för många människor är ännu viktigare. Det är till och med är avgörande för företagets rykte, för att attrahera och behålla talanger samt för att odla lojalitet bland kunderna.
Värderingarna måste matcha
Den här utvecklingen är tydlig, vi blir allt fler som vill något mer med vårt yrkesliv än att bara ha en sysselsättning eller att få en lön. Vi förväntar oss att utvecklas, att göra något meningsfullt. Och eftersom meningsfullhet är högst personligt, kommer vi att alltmer söka oss till de sammanhang som vi själva känner mest för. Likasinnade dras till varandra.
En viss typ av företagskultur lockar till sig en viss typ av människor. Om inte företagets och individens värderingar matchar varandra kommer inte medarbetaren att stanna särskilt länge, oavsett position eller lön.
Men tillbaka till huvudfrågan – trivs du på ditt jobb? För att stämma av det med dig själv kan det vara bra att fundera på dessa frågor:
- Vad har ditt företag för värderingar?
Har ditt företag tydliga värderingar som kommuniceras? Lever man som man lär inom företaget? Matchar företagets värderingar dina egna, eller finns det skillnader som kan påverka hur du mår och presterar?
- Har du vad som krävs?
Skriv ner de tre egenskaper, styrkor och förmågor som du tror är absolut viktigast för din organisation, ditt team, din chef, din bransch eller för en person på din nivå. Vilka av dem har du? Gör dina egenskaper och styrkor att du passar in på arbetsplatsen eller känner du att du inte kommer till din rätt?
- Har du koll på företagets utmaningar och strategiska mål?
Vet du vilka som är företagets utmaningar och strategiska mål? Känner du dig delaktig och engagerad i arbetet framåt? På vilket sätt kan du med hjälp av det som du gör bäst, bidra för att hjälpa företaget att lyckas?
Text: Pia Lanneberg, Innerbrand.se
Relaterat