26 Jul, 2016

Expressens redaktion skriver humbugledare ”tillsammans” – Är de ”paid to lie”?


Expressen-larvledarartikelREPLIK. Ledarredaktionen på Expressen säger sig ligga bakom en larvig artikel med rubriken ”Miljöpartiet borde humbugsaneras” som förmodligen var färdigskriven för Expressen. Redaktionen visar sig vara nästan tom. Ansvarig på redaktionen verkar även helt sakna sakkunskaper.

Expressens ledarartikel: ”Miljöpartiet borde humbugsaneras” handlar om att det är förskräckligt med att folk i Miljöpartiet tror på elallergi och att Riksdagen bjöd in Mona Nilsson Strålskyddsstiftelsen för att hålla föredrag om riskerna med WiFi och elektromagnetiska fält samt strålning från mobiltelefoner.

För att håna Expressens läsare och deras intelligens innehåller ledarartikeln påståenden av typen:

”Man skulle också kunna inrätta en särskild polisstyrka som bekämpar de utomjordingar som vissa människor upplever sig vara omgivna av.”

Trots att Expressens ledarredaktion slår ihop sina hjärnor och skriver ”tillsammans” blir det även faktafel. Ingen i hela ledarredaktionen har orkat göra någon särskild faktagranskning före publicering.

Mona Nilsson som ringde Expressen för att ta reda på vem som skrivit den hade svårt att få tag i någon på ledarredaktionen. De flesta var på semester som tex Anna Dahlberg. Till slut fick Mona Nilsson tag i Patrik Kronqvist som envist hävdade att Expressens ledarredaktion ”tillsammans” skrivit artikeln från den 8 juli 2015.

Mona Nilsson redovisade för Patrik Kronqvist att det finns omfattande belägg för att strålning kan orsaka en lång rad olika effekter, bland annat 250 undersökningar som visar negativa effekter på centrala nervsystemet, hundratals som visar skador på DNA och oxidativ stress, men Patrik Kronqvist som var en av de som ”tillsammans” skulle ha skrivit artikeln var ointresserad av att granska om det som påstods i artikeln egentligen var korrekt.

Vi minns den fd politiska redaktören vid en av Tysklands ledande dagstidningar* Udo Ulfkotte och hans bekännande ord: ”I was paid to lie” – ”Jag var betald för att ljuga”. Ulfkotte erkänner i sin bok Gekaufte Journalisten och i en RT.com-intervju att han och hans kollegor signerade färdigskrivna artiklar från säkerhetstjänsten och industrin.

Är det så att ledarredaktionen också är ”paid to lie” och undertecknar färdigskrivna artiklar från PR-byråer?

Text: NewsVoice

* Frankfurter Allgemeine Zeitung

Regler för kommentarsfältet: Du har personligt ansvar för vad du skriver. Nedsättande kommentarer raderas. Max ca 300 ord och tre externa länkar. Läs mer

Comments

  1. Ligger nog nära sanningen även om mentala ramar och världsbild styr av egen kraft. Speciellt när man är övervägande rationell. Då är det extra svårt att böja en åsikt åt ett annat håll. Man tror det man vill tro och bryr sig inte om fakta och vetenskap.

  2. Per Larsen says:

    “We publish only to satisfy out craving for fame; there’s no other motive except the even baser one of making money….”
    ― Thomas Bernhard, Concrete

  3. Den trådlösa tekniken-myntet har en förskräckande baksida hälsomässigt – och då särskilt för barn och tonåringar – som jag ser det.

    Ingående i sak om vad jag grundar det på här.

  4. Bra om de internationella regler som även gäller i Sverige för dem med elöverkänslighet. Om reglerna sedan tillämpas skiljer kanske beroende på skiftande fördomar hos myndighetspersoner, och här har förstås Expressen genom sin spridning ett moraliskt ansvar.

    Olle Johansson, associate professor, The Experimental Dermatology Unit, Dept. of Neuroscience, Karolinska Institute, Sweden, YouTube från utländsk konferens:
    The functional impairment electrohypersensitivity – from theory to practice”.

  5. antar tidningen har anmälts?

Speak Your Mind

*