Polisens video med gruppsexöverfall från nyårsfirandet i Köln 2015

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 9 december 2016
- NewsVoice redaktion
Taharush gamea i Köln, Tyskland den 31 dec 2015
Gruppsexöverfall i Köln, Tyskland den 31 dec 2015
Bild: Gruppsexöverfall i Köln, Tyskland den 31 dec 2015 – Foto: Tyska polisen

Nu har tysk polis släppt filmupptagningar som avslöjar hur nyårsfirandet i Köln förvandlades från en fest till ett kaos – men ännu vet ingen hur gruppsexöverfallen ”taharrush” ska stoppas.

Text: Carl Gram [OBS: Videon innehåller bara det som tidningen Kölner Stadt-Anzeiger valde att publicera]

I tisdags släppte den tyska tidningen Kölner Stadt-Anzeiger en video som innehåller fasansfulla bilder som polisen samlat ihop från nyårsfirandet i Köln. I videon hörs hjälplösa kvinnor ropa efter hjälp, medan de utkommenderade poliserna är allt för få för att rädda kvinnorna undan sexmobben.

Allt är filmat av specialutbildade poliser som befann sig i området runt centralstationen, torget och katedralen i Köln. Avslöjande bilder visar hur tyska poliser kastar sig undan exploderande fyrverkeripjäser. Tyska poliser tvingas också titta på, medan kvinnor förs bort av unga aggressiva män.


Video från Kölner Stadt-Anzeiger: “Polizei-Videos aus der Silvesternacht zeigen das Chaos vor dem Kölner Hauptbahnhof”

“Jag står här alldeles ensam”, utbrister en förtvivlad polisman i videon.

Nyårsfirandet i den tyska staden Köln blev en världshändelse när det blev känt att omkring tusen unga män från Nordafrika och Mellanöstern samlats framför centralstationen. Där avlossade männen fyrverkeripjäser rakt in i folkmassan. I tumultet som uppstod fick värnlösa kvinnor löpa gatlopp mellan långa led av unga män som antastade kvinnorna och kastade glåpord efter dem. Vittnesmål från kvinnor berättar om hur de omringades av 15-20 unga män som tafsade, slet av dem kläderna, öppnade gylfen och ropade ”knulla, knulla”.

“Jag hade händer överallt och fingrar i alla kroppsöppningar. Jag skrek hela tiden”.

Det berättade en 23-årig kvinna i en av skildringarna som lokala medier publicerade efter nyårsafton.

Se foton och videos på taharrush

Gruppsexöverfall kan bli en del av europeisk kultur om beteendet inte stoppas

Allting tyder på att kvinnorna under nyårsfirandet i Köln utsattes för det arabiska våldtäktsfenomenet ”taharrush gamea”. Det är en arabisk “gruppsexöverfallslek”, vilket kan inkludera gruppvåldtäkter, som kan vara på väg att etablera sig i Tyskland och andra europeiska länder som drabbades hårt av stora migrationsströmmar förra hösten. Sedan tidigare är ”taharrush gamea” känt i Egypten där det liknas vid en mildare form av sexuella trakasserier och gruppvåldtäkter uppger den ryska nyhetsjätten RT.

Journalisten: Lara Logan
Journalisten: Lara Logan berättar om hur hon utsattes för “taharrush gamea” i Kairo.

En nyligen publicerad studie pekar på att folkmassor utförde “taharrush” under revolutionen i Egypten, där den då sittande presidenten Hosni Mubarak störtades för drygt fem år sedan. Tahirtorget blev känt över hela världen när en västerländsk kvinnlig journalist gruppvåldtogs mitt i en folksamling.

Läs mer och se video med Lara Logan

När händelserna från skräckens Köln under nyårsafton spred sig som en löpeld i sociala medier och alternativ press så framkom det så småningom att liknande scener hade utspelat sig i Schweiz, Österrike, Sverige och Finland.

I Tyskland växer nu missnöjet med förbundskansler Angela Merkels öppna dörr-politik till utomeuropeiska migranter. Angela Merkel tvingades helt nyligen anamma en populistisk retorik där hon vill förbjuda burka och utvisa illegala invandrare, allt för att lugna oron som brer ut sig i Tyskland. Ännu vet ingen dock hur det arabiska våldtäktsfenomenet ”taharrush gamea” ska stoppas i dess linda – innan det hinner inlemmas och bli en del av europeisk kultur.

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Mayne Sundewall Hopkins 17 Dec, 2016 at 01:30

    De fyra kommentarerna från Erika var naturligtvis inte för många, men blev ett bra verktyg för att visa hur lätt det är att, precis som hon gjorde, helt utan grund peka ut andra som suspekta.

    Om kvinnor utmålar män generellt som “intresserade av våldtäkt” och som “djur” måste de acceptera att få motargument. Även män har rätt att gå i svaromål om de utsätts för orättvisa kommentarer.

    Ireen von Wachenfeldt sade i en radiointervju att män är djur. Detta uttalande tog hon senare avstånd ifrån. Därefter ändrade hon sig igen och sa “Jag skulle ha sagt att män är värre än djur. En del våldsamma män kan till och med njuta av kvinnors lidande. Det gör inte djuren”. Själva generaliseringen att män är djur är enligt min mening obalanserad, liksom ovan nämnda efterspel.

    Att du upplever mitt omdöme, “obalanserad”, om Ireen von Wachenfeldt, som oförskämt, men samtidigt ser påståendena “män är intresserade av våldtäkt” och “män är djur” som acceptabla tyder på att du bedömer mäns uttalanden om kvinnor strängare än kvinnors uttalanden om män.

  • Jornulf.
    Jag kan skriva under på mycket du säger. Men humanism eller feminism är i sig inget illa. Bara för att det existerar krafter som använder dessa begrepp när förtryck av politiska avvikare kommer på tal så betyder ju det inte att innebörden av dessa förespråkar ett förtryck. Med samma slags logik i motsatt fall blir ju i så fall en SD:are alltid rasist.

    Korstågen utfördes i kristenhetens namn. Men det betyder inte att det hela hade något med kristna värderingar i dess sanna bemärkelse att göra.
    Ännu mindre har humanism något att göra med hur man idag tystar kritiska röster.

  • “I UK, där jag bor, betyder feminism att man vurmar för lika rättigheter ..för alla människor –”
    Sverige har vi redan ett begrepp för detta: humanism. Borde finnas i engelskan också.

  • @ Mayne
    Jag är blott en enkel man, men jag försöker förstå. Förklara gärna för mig skillnaden med betrakta världen ur ett å ena sidan perspektiv som fokuserar syn problemsyn på ras och på en annan som fokuserar kön?
    Det är i vilket fall olika sidor på samma mynt, enligt min nuvarande slutsats.
    Är jag fel ut som känner igen en likhet i beskrivningen om kvinnas förträfflighet i förhållande till mannen – med uppfattningen om den ariska rasen överlägsenhet? Är jag fel ute som smått oroas över att denna ideologi numera inpräntas barn och ungdomar samtidigt som avvikande uppfattningar utmålas som omänskliga och förbjuds? Är jag överdrivet orolig när jag med rådande utveckling i framtiden befarar ett scenario där människor slutligen spärras in i läger?
    Jag tycker även det är oroande att person du som du Mayne som förefaller vara en klok människovän faktiskt inte verkar se. Men vägen till helvetet är kantad av goda intentioner, har det sagts.

  • @ Per 14 dec
    Betr. “Naturligtvis får Erika kommentera så många gånger hon vill. Jag gav henne bara ett svar i samma absurda anda som de kommentarer hon själv fällde.”
    — Så sa’ du faktiskt – “Redan fyra kommentarer från dig..” – vilket ju visade att du inte ansåg att hon skulle ha kommenterat 4(!) ggr. —

    — Sedan skrev du “Jag vill att Erika skall skämmas över sin helt sanslösa generalisering” och “Det är inte rätt att dra alla män över en kam och tillskriva oss som grupp sådana avskyvärda beteenden, så som Erika gör.”
    — Hon skrev ju inte ALLA män utan ”Intressant att konstatera att män är överintresserade av ämnet våldtäkt.”

    — Att sedan kalla “tidigare ordföranden för ROKS..” för “..obalanserad..” upplever jag som ett oförskämt påhopp (utan att jag känner till vare sig organisationen eller personen i fråga – har inte bott i Sverige på 30 år) – men ordval som ‘obalanserad’, ‘absurda anda’, ‘sanslösa generalisering’ eller ‘stollar’ (i en kommentar av jax..) inbjuder ju inte till utvecklande diskussioner precis. —
    — För övrigt vill jag tillägga att det är inte konstigt om någon blir upprörd över den sortens avskyvärda brott som våldtäkt är – speciellt om man själv varit utsatt! Något att tänka på ..innan man ‘går igång’ pga någons kommentarer… —

    @ jax 14 dec.
    Betr. “Läst ens Mayne innehållet i kommentarerna innan hon yttrade dig eller triggade hon igång direkt på feministisk reflex?”
    — Naturligtvis läser jag (alla) kommentarerna innan jag själv kommenterar. Läser massor av artiklar och kommentarer på NewsVoice ..ofta utan att kommentera. 😉

    — Men det är klart ..jag kan ‘gå igång’ på att så många svenskar tycks ‘gå igång’ på ordet feminism men en frenesi som förvånar. I UK, där jag bor, betyder feminism att man vurmar för lika rättigheter ..för alla människor – medan det i Sverige blivit ett skällsord mot kvinnor på senare år..
    — Ja, språket förändras ständigt och i Sverige, har man, som ‘grädde på moset’, bytt ut orden ‘hon’ och ‘han’ mot det intetsägande trista ‘hen’ – som ju drabbar både män och kvinnor.
    ‘Hen’ kan jag inte ens översätta för min Walesiske man. Jag har försökt men ..det blev en mycket ynklig liten höna av den fjädern s a s – det slutade med att vi bara kunde skratta åt ‘hön’-eländet.. 😀

  • @ Hej Castor, Ifall jag är “du” i “Danne, och du”, så gör jag enbart anspråk på att vara min egen röst. Jag kan tycka det är olyckligt att man så ofta blir påhoppad och kallad för tråkigheter bara för att man inte skriver under på ett givet marknadsfört åsiktspaketet (feminsim, miljömedvetenhet och anti-rasism) som har tänkts ut och blivit skräddarsydd av pr-byråer på storebrors order särskilt för den personlighetstypen som anser sig vara godhjärtade humanister.
    Men min förståelse världen bygger på marxistisk analys. Jag har också tagit intryck av personer som Noam Chomsky, Mark Mazower och George Carlin.
    Viktigaste frågor för mig idag är freden, medborgarlön och arbetstidsförkortning. Jag har en känsla av att Marx också prioriterat detta före HBTQ-rättigheter och anhöriginvandring. Jag anser att dagens vänster har total kortslutning när det gäller prioriteringarna. Om detta och annat samt om invandringens framtida karaktär, må vi vara oense. Det är okej. Men det är inte okej att beskriva någon annan som en sämre människa bara för det. Då förgiftas ju ett eventuellt samtal som leder till utveckling i vår värld och vårt tänkande.

    Min bild av världen är inte svart och vit. Invandringen är komplex fråga som medför både bra och dåliga ting. Tyvärr är min erfarenhet att det är mycket enklare att prata om invandringens fördelar med någon som är invandringskritisk, än att prata om nackdelar, till någon som är positiv.

    Jag har många gånger blivit beskylld för det ena och det andra då jag i över 15 års tid har ifrågasatt motiven hos vissa invandringspositiva aktörer. Ta exempelvis Annie Lööf som vill pressa löner, driva upp hyror, slå sönder välfärden och slutligen härska genom splittring. Att tro att hon agerar i omsorg om människor i andra länder, när hon struntar i omsorgen över människor här, är i mina ögon mer än lovligt naivt av någon som är ‘vänster’.

  • @Castor

    – Ja, jag är en av svenska folkets röster, missunnar du mig den titulationen?

    – Det jag försöker säga med ‘..då måste ju bilden av den svenska nationalstaten bort’ är ju helt enkelt att nationalstaten står i vägen för globalism och federalism och just därför ofta demoniseras av agitatörer av dessa sistnämda.

    – Du tycks inte förstå vad jag menar i min kommentar ovan, men det är okej då jag kanske uttryckte mig otydligt. Det är det kulturmarxistiska programmet jag åsyftar, vilket är ett program för att bryta ner och omforma kulturer, värderingar m.m. Jag syftar inte på skattepolitik eller någon specifik partipolitik, även om jag skulle kunna göra det. Dom flesta etablerade partier tycks dock idag vara ombord med det kulturmarxistiska programmet, dock inte alla turligt nog.

    – Menar du att jag personligen skrivit något rasistiskt här på NV? Eller talar du rent allmänt? Visa mig annars ett exempel på ett sådant rasistiskt “vokabulär”. Jag skrev om globalism, missade du det??

    – Du tycks ha inbillat dig att jag propagerar för SD? Det stämmer inte alls för det har jag aldrig någonsin gjort. Har faktiskt aldrig propagrerat för ett enda politiskt parti under hela mitt liv. Är f.ö. partipolitiskt obunden.

  • @Mayne Sundewall
    Då Erika som anklagade andra för att vara överintresserad av våldtäkt fick hon svar på tal. Det har inget som helst att göra med att hon är kvinna.
    Det är ju förryckt att en man numera inte ens får svara på ett påstående därför det uttalats av en kvinna. Läst ens Mayne innehållet i kommentarerna innan hon yttrade dig eller triggade hon igång direkt på feministisk reflex?
    Feministernas fokus/inställning på kvinnor/män stör mig passa samma sätt som rasisternas fokus på svenskar och araber. Två varianter på samma tema. SD och FI. Gudrun och Jimmy, sitter i samma båt.

  • Som många säkert förstår så finns det krafter som inte vill att svenska folket ska uppmärksamma och diskutera ting som dessa eller orsakerna bakom. Det tycks ju vara en millitant uniformerad globalism som man propagerar för idag och då måste ju bilden av den svenska nationalstaten bort. Den nationella symbol som vi samlas under i bl.a. kristider. För man ska lyckas med det så måste det traditionsbundna samhället brytas ner, smädas och hånas. Vi måste fyllas med ett förakt för vår egen historia, våra traditioner, värderingar, könsroller. Ge upp, ge efter, av och omprogrammeras.

    Locket på – gäller ju fortfarande som huvudsaklig propagandamodell för Sverige och det är jättebra att vi via NV kan diskutera det irrationella i det som nu pågår.

    • Danne, och du tycker dig vara “röst för Svenska Folket”?

      “Bilden av den Svenska nationalstaten”? Vilken bild? Att bara utlänningar vurmar för övergrepp och gruppvåldtäkt?

      “Den nationella symbol som vi samlas under i bl.a. kristider”? Den enda kris som kan skådas är att när välfärden krymper anpassas mun och matsäck efter rasismens vokabulär. Att det blott är någon annans fel. Inte de som organiserar skatteflykt, massutgifter, stafettläkare, skattesänkningar. Dvs de som SD röstat på och för snart sagt hela tiden.. Den “nationella symbolen” ser inte alls så stolt eller självklar ut om aningslösheten ska avgöra ståndaktigheten.

      “För man ska lyckas med det så måste det traditionsbundna samhället brytas ner, smädas och hånas.”. Finns där inget annat än sänkta skatter att hoppas på, är låglöneparadiset SD röstade för, öppnar sitt vida gap kanske det är dags för dig att inse att du pysslat med fel saker sedan länge.. Jona kom billigt undan. I vilket landskap vill du bli uppkastad i?

      ” Vi måste fyllas med ett förakt för vår egen historia, våra traditioner, värderingar, könsroller.”. Vem fylls med förakt för några könsroller? Det största problemet verkar ju vara att få ha några alls. Vilken historia skäms vi för? Att Sverige hade råd med välfärd åt många. Varför kämpar inte SD för den? Inte ett enda förslag, inte en enda budget om att bevara skolan, bildningen så att alla eller åtminstone så få som möjligt faller ur,,,, Vinstintressena kommer aldrig ge någon det de vill ha utom sig själv och sin support. Kvar blir alltså möjligheten att degenerera, hemfalla åt brott, övergrepp och du vet vad.. Värderingar? Som att brott är är ett uttryck för kultur? Mina värderingar som alltså är långt ifrån dina, är att har man ingen kultur alls begår man flest brott.. Eftersom inga spärrar finns mot att skada sociala strukturer och demonstrera sin brist på respekt för egendom, person, kön.

      Konsten att få demokrati och yttrandefrihet att likna spjut och hammare är knappast en frukt av svensk kultur.

  • Mayne Sundewall Hopkins 13 Dec, 2016 at 22:46
    Mayne Sundewall Hopkins 13 Dec, 2016 at 23:08

    Naturligtvis får Erika kommentera så många gånger hon vill. Jag gav henne bara ett svar i samma absurda anda som de kommentarer hon själv fällde.

    Jag vill att Erika skall skämmas över sin helt sanslösa generalisering (Erika 11 Dec, 2016 at 17:20) “Intressant att konstatera att män är överintresserade av ämnet våldtäkt.”.

    Det är inte rätt att dra alla män över en kam och tillskriva oss som grupp sådana avskyvärda beteenden, så som Erika gör.

    Man kommer osökt att tänka på den, vad det verkar, obalanserade, tidigare ordföranden för ROKS, Ireen von Wachenfeldt, och hennes utlåtande “Män är djur”.

    Du, Mayne Sundewall Hopkins, gör själv ett liknande misstag som Erika, när du påstår att karlar tidigare i kommentarsdelen uttrycker besvikelse över, att det inte finns synliga gruppsex-överfall i filmen. Diskussionen handlar ju inte om sex utan om juridik och frågan man dryftar är “Finns det bildbevis i filmen på att brott har begåtts?”.

    Varför noterar Erika inte och kommenterar i positiva ordalag den avsky, som så många män uttrycker ovan apropå den här formen av övergrepp, kan man fråga sig.

  • Tillägg till min ovanstående kommentar:
    För övrigt är det inte bara Erika som kommenterat ett antal gånger. Det finns några som kommenterat vid tre(3) eller fler tillfällen – vissa t o m både fem(5) och sju(7) gånger (..milde tid!! 😉 ).

    Så var går gränsen för att man ska skämmas beträffande antalet kommenterer enligt dig ..per?
    Eller hade du bara lust att ‘klämma till’ en kvinna för att hon hade fräckheten att ha en åsikt?

  • @ per 11 dec..
    Menar du att om man är kvinna och kommenterar i denna tråd så är man “..överintresserad av ämnet våldtäkt?” ..??!!
    Hur ställer du dig då till de, flera till antalet, (karla..)karlar som längre upp i tråden kände sig (be)svikna för att det inte fanns synligt bevis på våldtäkterna i den tyska polisfilmen?? Vilka är det som ska skämmas egentligen? ..!!

  • “Ännu vet ingen dock hur det arabiska våldtäktsfenomenet ‘taharrush gamea’ ska stoppas i dess linda – innan det hinner inlemmas och bli en del av europeisk kultur.”

    Vem vill tro att det finns och kommer praktiseras annat äv dumhuvuden, kriminella och andra med sociopatens problematik?

    Vem i helvete kan tro att en sådan “kultur” kan vinna mark, anhängare och framtid. Ja möjligtvis den som inte vet vad kultur är… och likställer kultur med övergrepp och gruppvåldtäkt…

    Hur ska vi se på Svenskar som blir hänförda av gruppvåldtäkt? Är de skolade av avarternas mästare eller var de inte bättre själva? Kunde de utan influenser själva anta utmaningen att förlora förtroendet från sin omvärld. Eller var det sociopatens dilemma att det fanns inget att leva upp till sedan länge och skärpa till sig har lika lite ljus som framtiden saknar hopp.
    Så kan vi inte lära våra minst medvetna kommer de begå de brott vi helst håller för troligt att andra kommer begå.

  • “Ännu vet ingen dock hur det arabiska våldtäktsfenomenet ‘taharrush gamea’ ska stoppas i dess linda – innan det hinner inlemmas och bli en del av europeisk kultur.”

    Jo, jag vet hur vidrigheten ska stoppas. Vi ska slänga ut alla som inte har här att göra. Hellre fälla än fria. Det är tråkigt att en del oskyldiga kommer att drabbas men det har kostat alldeles för mycket redan.

    Och äckligheterna kommer aldrig att bli en del av europeisk kultur eftersom det är arabisk kultur. Européer kommer inte börja bete sig som vidriga as bara för att arabiska lycksökare gör det.

  • Erika 11 Dec, 2016 at 17:20

    Redan fyra kommentarer från dig till den här artikeln, Erika, är du överintresserad av ämnet våldtäkt?

    Du borde skämmas, men jag utgår ifrån att du inte är tillräckligt vid dina sinnens fulla bruk för det.

  • Man får utgå från hur det ser ut för ens egen del och dra till med en passande floskel.
    För övrigt är det rätt naivt att tro att allt handlar om intolerans.

  • Man får utgå ifrån hur det ser ut i verkligheten och dra sin egna slutsatser.
    För övrigt är allt i grunden en fråga om intolerans.

  • @Erika. Du anser att det pågår ett krig mot kvinnorna. Andra stollar anser att pågår ett krig mot den vita rasen. I mina ögon överdriver ni bara varsin fråga och jag ser ingen innehållsmässig skillnad på er (förutom klädsel). Angående ras-stollarnas sägas att dom verkar ha lite självinsikt om fascistiska tendenser, till skillnad från genus-stollar.
    Eller förklara för mig skillnaden på en feminist som klagar på män, från en rasist som klagar på invandrare?

  • @Erika, Skönt att kvinnor till skillnad från män är gudomliga, allvetande och fullkomliga och kan bringa klarhet i detta.

    Intressant att konstatera att [Elisabeth Mazzi Fritz] är överintresserad av ämnet våldtäkt. Inte konstigt, om man känner till ursprunget till vad som leder till berömmelse både [kvinnor] och [kvinnor] emellan och till [karriär]. Orsaken ser man redan bland djuren. Det är djuret i kvinnan, eller [modersinstinkten], som slåss om [uppmärksamheten].

  • Intressant att konstatera att män är överintresserade av ämnet våldtäkt. Inte konstigt, om man känner till ursprunget till vad som leder till krig både man och man emellan och till världskrig. Orsaken ser man redan bland djuren. Det är djuret i mannen, eller kampväsendet, som slåss om honorna.

  • För ett antal år sedan var det en svensk journalist på SVT som fick ta mycket kritik för frågan “Hur mycket invandring tål Sverige?”
    En variant på den frågan känns relevant här.
    Hur många fler incidenter och bevis krävs innan detta kan anses vara ett problem?

    Nog för att det är så att invandrare har fått utstå massa angrepp och osmakligheter från vissa håll och det att man har en kritisk inställning till sådana åsikter. Men det kan inte rättfärdiga att man stoppar huvudet i sanden så snart något ofördelaktigt påstås. För det förekom mängder av övergrepp i Köln. Händelsen har granskas offentligt och saken konstaterades. Det här handlar inte om någon elak ryktesspridning från illvilliga källor.
    Så hur mycket mer ska behöva hända innan vi kan enas om att problemet förekommer och försöka förändra läget?

  • En sak till vill jag säga. Att jag har stor respekt för Newsvoice som nyhetsförmedlare då de inte viker ner sig för varken höger- eller vänsterextremisters krav och gnäll. Bra att Ni upplyser om problem även om de är känsliga!

    • Vilka kommentarer har skrivits av vänsterextremister?

      “Massövergreppen mot tyska kvinnor under nyårsfirandet i Köln var symptom på en medvetet bedriven politisk agenda”

      Du har ju rätt men på fel sätt. Agendan är att skapa konflikter, motsättningar och sätta fyr på självförbrännande åsikter som dina.. Skapa rum för fascistiska politiker att vinna gehör på dumma och korkade människors brist på varseblivning. Hur skulle SD annars förlora skolan, vården, omsorgen åt sina väljare om de istället för att tala massinvandring, röstade på andra än Alliansens vinstintrikata politik och krig mot välfärden..

      Så svaret är inte att minimala kostnader för arrangörerna, få vakter, brist på närvarande poliser skulle eliminera problemet med övergrepp, våldtäkt… Dessutom verkar också du tro att “utländska män” är så pga mångkulturen och av naturen. Det är enkelt att se hur du och fler därtill är det ständiga integrationsproblemet..

  • Folk har givetvis rätt i att skriva vad de tycker, men att alltid kalla allt som upplyser om de problem som finns kring migrationsfrågor för “brunt” eller “populistiskt” (som ju egentligen inte borde vara ett skällsord då det är en slags antonym till diktatur så som exempelvis “liberalism”…) är föga konstruktivt. Det är ett faktum som ingen kan blunda för att de som kommit hit och fortsätter komma har en helt annan syn på kvinnor och jämställdhet än vad vi har. Detta är ett enormt underskattat problem. Kanske är det t.o.m. så som vissa hävdar en del av en elak “plan”, att destabilisera samhället för att uppnå ett ännu ej helt klarlagt mål…? Jag vet inte. Men att blunda för problemen som finns hjälper inte någon. Jo, det lär ju hjälpa de riktiga bruna krafterna man säger sig vilja bekämpa. (…och då syftar jag inte på populister som tex SD utan på nazister.)

  • Tack för ditt inlägg Birgitta.

    Att den här artikeln skulle väcka reaktioner visste jag på förhand. Men inte att diskussionen skulle vridas till att handla om nåt annat än det som beskrivs i den tyska artikeln och polisvideon.

    Massövergreppen mot tyska kvinnor under nyårsfirandet i Köln var symptom på en medvetet bedriven politisk agenda. Allt som hände var planerat att hända. Tro ingenting annat. Delar man till exempel ut häften, i flyktingläger, som beskriver enklaste resvägen till Tyskland och Sverige, ja då ska man inte spela förvånad när det dyker upp 1-2 miljoner migranter där några månader senare.

    Det är på tiden att vi slutar diskutera symptomen och istället går till roten för det onda, och där sätter in ett Alexanderhugg. För kan vi identifiera orsaken till symptomen – så kan vi också sätta stopp för att något liknande inträffar igen.

    – Vilka drog igång propagandakampanjen för öppna gränser?
    – Vilka medel användes?
    – Vilka lösningar presenteras nu på de problem som skapats (genom steg 1)?

    Det är på tiden att vi följer spåren och ställer de skyldiga till svars.

  • @Per Larsen

    Jag delar inte din syn på NewsVoice. Tycker du är orättvis och intolerant, på gränsen till något annat. Vad är dina intentioner egentligen? Berätta. Vad gäller kvinnors rätt så är det en fråga som är så enfaldig att jag lämnar dig åt dina egna förutfattade åsikter.

    Jag är tacksam för att mina döttrar växer upp i ett någorlunda jämlikt samhälle men hoppas att deras generation bryter de sista hindren. Jag är tacksam för alla mina hjältar som kämpar för en bättre värld varav många är kvinnor. Även om jag förstår syftet och känner kärlek till alla mina medmänniskor, även de som är heltäckta i svart, blir jag beklämd över kvinnor som täcker sig i skaparens namn när det egentligen är för männens skull. Vore det inte bättre om de bar svarta ogenomskinliga glasögon?

    Det finns tydliga kulturella skillnader mellan länder i den här frågan. Att påstå något annat är inte ärligt.

  • @Pål Bergström, kommentarerna i denna tråd indikerar lite annan inställning. NewsVoice är alltid ute i ogjord väder så dennes intentioner är inte diskutabel. Angående kvinnans rätt så kanske du kan ge exempel på en kultur som behandlar kvinnor rättvist? Då kan du samtidigt berätta om kulturer som behandlar alla andra rättvist?

  • De flesta fortfarnde fattar inte vad som pågår i EU,varför släpptes in så många migranter.Detta är inget humanitär hjälp m.m. de flesta som kom är unga män och alla kommer inte heller enbart från Syrien som påstås.Deras attityd mot landets invånare är under allt kritik.Kolla på denna klippen:

    http://www.morgenpost.de/berlin/polizeibericht/article208921155/Polizei-veroeffentlicht-Video-vom-U-Bahn-Treter.html?hsdhaksd

    och detta är bara ett av de många senaste händelser och det är inte enbart Tyskland.jag skulle kunna lägga upp många liknande klipp men låter att läsaren själv får undersöka saken om är intresserad av saken.
    Som jag skrev innan,det går inte att integrera de flesta eftersom de flesta vill inte integreras istället de vill att vi landets invånare ska anpassa oss efter deras kultur och ändra landet helt och hålet efter deras gunst.Det är dagens verklighet och inget annat.

  • @Per Larsen

    “du har rätt men om ett uttryck i media kan läsas på flera sätt, så måste alla tolkningar beaktas. Mycket vanliga uttryck i dagens medieutbud är främlingsfientligt material skapad av ganska illvilliga krafter. ”

    Sant men sanningen måste kunna stå för sig själv och vi måste kunna tala om allt. Jag vet att NewsVoice har goda intentioner och jag förstår inte varför du reagerar som du gör för etablerad fakta. Tror det är farligt att hindra debatt. Det finns kulturella skillnader som vi måste vara vaksamma kring. En central och avgörande sådan är jämlikhet och kvinnans rätt.

  • @Pål Bergström, du har rätt men om ett uttryck i media kan läsas på flera sätt, så måste alla tolkningar beaktas. Mycket vanliga uttryck i dagens medieutbud är främlingsfientligt material skapad av ganska illvilliga krafter. De verkliga händelserna i Tyskland och Egypten är väl dokumenterade och har bekräftats från legitima källor, det är mycket tråkigt att övergreppen har inträffat. Detta är ingen nyhet!
    Jag anser att det är den främlingsfientliga ådran som förstärks med detta inslag i NewsVoice och reagerade därför kritiskt till artikeln. Den kan påverka människor i Sverige med invandrarbakgrund negativt, därför är den främlingsfientlig.
    Yttrandefriheten kan bara stärkas om de som utnyttjar den har lite självkritik, detsamma gäller för demokratin.

  • Till alla er som trollar på denna sida får jag be att ni respekterar Carls uppmaning om att “diskussionen (ska) ta avstamp i hur sexuella massövergrepp kan hindras.) Förstår inte vad gaskranar och brunt har med de sexuella massövergreppen att göra. Det är ett FAKTUM att de sexuella massövergreppen har ägt rum.

    Hur får vi ett stopp på sexuella massövergrepp i Tyskland, i Sverige och i andra länder? Det bästa vore väl att gå till roten på problemet, vilket primärt vore att sätta stopp på massinvandring av ensamkommande män i deras mest potenta ålder. Ska man ha migration så borde man i första hand prioritera familjer för att värna om barnen.

    Den tyska staten har själva skapat problemet med våldtäkterna på flera olika sätt. Migranterna får i bild (för alla de som inte kan läsa) och i text utbildning i hur ett samlag går till. Detta skapar naturligtvis ett behov av att få praktisera sina nyvunna kunskaper och få leva ut sina känslor som bilderna gett upphov till. Tänk om den tyska staten hade lagt ner lika mycket resurser på att lära dem regler för hur man uppför sig som en civiliserad människa? Sexuella övergrepp är ett signum på att liberala och neomarxistiska ideologier har varit i farten.

    Massinvandringen har medfört att begreppet “storstadsdjungeln” inte längre bara är ett bildligt uttryck utan att detta numera är bokstavligt. Den explosiva migrationen som överbemannar traditionella kulturer kan inte sluta med något annat än ett stort kaos för alla inblandade. Alla är offer för elitisterna strävan att förinta våra traditionella kulturer, moral och värderingar och ersätta dessa med djungelns lagar “survival for the fittest. Om det t ex inte finns någon svensk kultur, enligt toblerone-Mona och andra, så finns det heller ingen kultur som migranterna ska integreras i eftersom allt är under upplösning och statt i dekadens. Allt skönt och gott är satt till förruttnelse genom globalismen som bara ger oss död, pest och pina. Det är oerhört grymt av ledarna att placera de ensamkommande männen i länder och kulturer som inte är deras egna. Inte konstigt att de blir galna.

    • Birgitta.

      “Migranterna får i bild (för alla de som inte kan läsa) och i text utbildning i hur ett samlag går till. Detta skapar naturligtvis ett behov av att få praktisera sina nyvunna kunskaper och få leva ut sina känslor som bilderna gett upphov till. ”

      Det ser ut som en synnerligen snäv syn på ungdom och män. De flesta har nog hittat det de söker och trånar efter långt innan de kom till Tyskland. Med det perspektiv du lägger an med borde ju felet inte existera men som sagt påsen går ju inte knyta ihop utan att “massinvandring” och unga män på ett bedrövligt sätt får totas ihop.
      ……
      De vet alla att de begår brott men just den bristande närvaron av polis på festivaler lämnar ju just de utsatta då åt ett öde som godtyckligheten bestämmer…

      Lagen gör ju sitt men utan närvaron av polis ser brottet ut att kunna begås utan några följder. Så våra egna festivaler skulle snart vara trygga platser precis som nassen kan räkna med polisiär support för sina odemokratiska måll och drifter.

      Man kan ju tro att du hyser förhoppningen att svenska icke mångkulturellt bevandrade åtminstone ska få tafsa fritt. För det har de ju gjort längre och med svenska nypor innan du var född.

  • Detta fenomen kan man med enkelhet få åskåda om man tror sig klara av att se vekligheten. allt som krävs är att tar sig en minut eller två och söker i ämnet. Det finns grafiska bilder och videor som påvisar massiva övergrepp på enskilda individer (kvinnor) utförda av grupper av “män” på 10 till 100 personer eller fler. Om du nu verkligen vill veta så kan du få se hur detta går till och även lära om hur det använts som bestraffning inom vissa semitiska kulturer under lång tid.

    1. gå till google. Skriv “taharrush” i sökfältet och tryck på sök.
    2. Sortera på videor och/eller bilder. Förbered er på en chock.

    Se och lär om hur detta går till i praktiken och denna gång med grafiska scener som inte cencurerats för att passa en “politiskt korrekt” indoktrinerad västerlänsk publik.

  • “Newsvoice sjunker ner i populismens bruna träsk”

    En märklig ståndpunkt som är nedvärderande samt felaktig.

    Populism är ett missbrukat begrepp som saknar ideologisk ryggrad. Det betyder kort och gott att lyssna på folket. Precis vad NewsVoice försöker göra. Förklaringen till att etablerade politiker utmålar det som något farligt är att det underminerar deras maktbas, att få styra som de önskar utan folkets stöd.

    I fel miljö och avsaknad av folklig bildning kan det lätt missbrukas av extrema krafter men tack vare internet är det inte längre möjligt på grund av en allt mer informerad befolkning. Ökad populism är ett positivt tecken på ett demokratiskt uppvaknande. Om inte politiker är lyhörda och bejakar demokratin kan det dock omvandlas till extrema uttryck.

    Inom etablissemanget och de som motarbetar denna demokratiska renässans finns det nya bruna. Ett bra och talande citat är “The Fascists of the future will be the anti-fascists”. Felaktigt anskrivet Churchill men är så sant.

  • Först kommer min kommentar upp så den går att läsa. När jag är inne en stund senare är den borta? Nu är den tillbaka igen! Så till filmerna, där finns inga gruppvåldtäckter filmade? Vad jag försökt få fram är om någon fällts för någon gruppvåldtäckt i samband med detta nyårsfirande? Inget har kommit fram i medierna? Mina kommentarer behandlas oseriöst. När jag påpekar, förlåt pekpinnar? Rasistiska inlägg och hänvisar till Israel så tas sådana kommentarer bort, varför? News Voice ägnar sig åt ryktesspridning och inte nyheter enligt mitt tycke. Kulturkrockar går bra att diskutera om det handlar om Sverige eller Tyskland, men inte om det handlar om Israel? För att förtydliga mig. Judar är förtryckta i Israel och är lika mycket tyngda under Bankparasiterna och Sionister. Men det finns kulturkrockar och rasism i Israel som jag vill visa på men det får man inte göra här på News Voice.

  • Ni har valt en felaktig rubrik till texten. Det är fel att skriva “Polisens video med gruppsexöverfall…” eftersom det inte förekommer något sådant i filmen. Kanske är dessa “gruppsexöverfall” väldokumenterade, så som ni påstår, men de filmer ni valt att använda för att underbygga resonemanget, illustrerar inte det ni vill säga. Och om vi nu ska glädjas över att filmerna INTE visar det ni påstår i rubriken, varför visa dem alls?

  • Det är mycket väldokumenterat att nyårsnatten i Köln 2015 drabbas av sexuella ofredanden med påföljande anmälningar och utredningar. Vi kan vara glada att just den videosekvensen som Kölner-Stadt Anzeiger valde att återge från händelserna INTE visar dessa övergrepp.

    Från Wikipedia:

    “During the 2015/2016 New Year’s Eve celebrations, hundreds of sexual assaults (including groping), at least five rapes, and numerous thefts were reported in Germany, mainly in Cologne city centre [Köln]. Similar incidents were reported in Hamburg, Frankfurt, Dortmund, Düsseldorf, Stuttgart, and Bielefeld.The German Federal Criminal Police Office said on 9 January that the incidents were a phenomenon known in the Arab World as taharrush gamea in Arabic. Translated as “group sexual harassment in crowds,” it is comparable to criminal acts committed in Cairo’s Tahrir Square during the Egyptian revolution of 2011.”

    Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/New_Year's_Eve_sexual_assaults_in_Germany

    För att förstå allvaret i problemet kallat taharrush gamea valde jag (inte Carl) ändå att lägga till en video från RT där de mer ingående beskriver vad taharrush handlar om. I det videoklippet finns ett överfall med på en kvinna som dras ned för en trappa där övergreppet genomfördes. Jag valde även att lägga till ett lästips om fallet Lara Logan som grovt misshandlades sexuellt i Kairo 2011. Hon berättade om det utdragna övergreppet i amerikansk TV, vilket återgivits i videon på NV.

    (I övrigt: Jag har ingen info om att Ingrid Carlqvist skulle vara rasist. Det jag dock vet är att hon är kritisk till islam, vilket är en möjlig åsikt tack vare åsiktsfriheten. Vad jag däremot vet är att en av redaktörerna på Dispatch, som hon och Carl arbetade för, utsattes för ett mordförsök pga av dessa åsikter. Mer om det i NV i framtiden.)

    Det viktiga anser jag som redaktör och privatperson är att med öppna ögon se att ett fullständigt oacceptabelt “kulturfenomen”, som tidigare varit okänt i Europa, kan få fäste i Europa. Vad är alternativet? Att vi ska acceptera gruppsexöverfall som en kulturyttring? Jag tror ingen normalt funtad pappa till en dotter vill att denne ska bjuda på sin kropp för en sådan “lek”.

    Så låt oss seriöst ta tag i kulturkrocken. Frågan är egentligen “digital”: Ska vi acceptera gruppsexöverfall eller inte? Ja eller nej? Om inte, hur ska det hanteras?

    Jag personligen tror på mångkulturen förutsatt att varje enskild kultur respekterar varje annan kultur [kränkning eller lagbrott är naturligtvis inte ok]. En förebild i min sinnevärld är det mångkulturella New York. Varför förekommer inte kulturellt betingade gruppsexöverfall à la taharrush där? Hur kommer det sig att alla färger, religioner, ateister och ideologier i den stan kan samexistera?

  • Helt rätt även om man kan höra kvinnor som blir utsatta och se ingripanden av poliser. Det är ett journalistiskt reportage bakom som bygger på information från polisen och deras filmer. Gruppsexöverfall är vad jag förstår en del av detta. Av 369 utredda brott gällde 22 våldtäkter, 189 sexuella övergrepp samt 159 sexuellt förolämpningar. Har du anledning att inte tro på detta?

  • Lara Logan och andra som råkade ut för samma sak, förnedring och eller våldtogs för att sända ett budskap och avsändaren var ju de som ville förstöra en arabisk vår och den behövde nog Egyptens folk som de senaste 30 åren sett religonens avart svepa sig allt tyngre över landet. Det förövrigt under en västusavänlig och alltmer Israelvänlig regim. Det är väl klart att den usle grannen knappast ville ha ett maktskifte annat än enligt sin modell. De ville ju ha Hamas och ett nytt krigstillstånd.

  • Newsvoice sjunker ner i populismens bruna träsk, varför inte liva upp det hela med lite frihetstörstande annonser för prostituerade som Ekstrabladet. Nazister, terrorister och kriminella är också människor, Newsvoice borde släppa fram dom oxå. Vänta inte till träsket blir regnbågsfärgat, släpp fram allt.

  • @Pål Bergström
    Men ingenstans stödjer filmen det texten säger. Man ser inget “gruppsexöverfall” eller någon “sexmobb”. Däremot ser man nyårsfirande ungdomar som springer omkring och kastar smällare på ett torg. Och om det nu mot förmodan skulle vara särskilt “specialutbildade poliser” som tagit den ryckiga och ofokuserade filmen har fotokursen inte varit särskilt lyckad.

  • Numera undrar man verkligen vem som är mest korkad?
    Är det de traditionella rikspuckona som anser att alla problem beror på invandringen och att gaskranen blir en bra lösning?
    eller är det den nya varianten av jugendfigurer som har inställningen att invandring aldrig medför några problem i några sammanhang och att avvikare från rätta tron är otyska judeälskare… förlåt… rasistiska homofober.

  • NewsVoice strävar efter att komma så nära sanningen som möjligt. Det innebär inte att NewsVoice tänjer på pressetiska regler som kan åsamka skada för brottsoffer och/eller misstänkta gärningspersoner.

    Den aktuella artikeln är en återpublicering från den tyska tidningen Kölner-Stadt Anzeiger. Ifall det inte framgår tillräckligt klart i artikeln ovan så har journalisterna på den tyska tidningen haft tillgång till polisens samlade filmmaterial från nyårsfirandet i Köln. Därefter har de tyska journalisterna delat in polisens material i två delar. En del där filmmaterial som inte tål publicering återges i svepande beskrivningar i texten och en annan del där polisvideon visar sådant som är möjligt att publicera inom ramarna för pressetiska regler. Att visa oskyldigt flaggviftande är okay enligt min mening. Däremot inte att visa scener där kvinnor utsätts för olika typer av sexuella övergrepp.

    Låt nu en fortsatt diskussionen ta avstamp i hur sexuella massövergrepp kan hindras. Och ingenting annat.

    Tack.

  • @Carper

    Vad jag förstår är filmen polisens egen och bygger bl a på en sammanställning av vittnesmål från dem och offer. Jag tror det ligger mycket i det som sägs. Mycket tyder på att “gruppsexöverfallslek” är ett existerande fenomen / problem med en kulturell anknytning. Se intervjun med Lara Logan. Kan erkänna att även jag har en avvaktande syn på Ingrid Carlqvist men vet för lite för att ta ställning.

    CBS News: Lara Logan breaks her silence
    https://youtu.be/bO12X1nhzzk

  • Nej,det går inte att stoppa dessa vansiniga”lek” så länge västländerna i Europa styrs av landsförredare till politiker.Tvärtom det blir fler och fler eftersom dessa neandertalare till ungdomar ser att det händer ingenting,även om de greps de släps efter några dagar och skrattar i ansiktet på poliser och folk.De ser att de får göra vad som helst eftersom de blir inte straffade,de får några aja-baja och det är allt.Allt detta händer med politikernas blundande och en massa skitsnack om att det är vi som måste anpassa oss efter dessa idioter eftersom det är en annan kultur bla.bla.bla.Mycket tråkigt att våra länder förstör av dessa landsföreddare till politiker framför våra ögon och ingen gör något.

  • Det är i.v.f. Kurdistans flagga de viftar med på bilden. De är inte araber, utan ett iranskt folk.. Kan vara skäl att veta skillnad. Invandringspolitiken har ju även importerat turkar (som inte heller är araber) vs. kurder-konflikten till Tyskland.

  • Men var är de utlovade filmbevisen för att det ägt rum “gruppöverfallslek”? Och var någonstans ser man “sexmobben”? I den första filmen ser nyårsfirande i Köln ut att gå betydligt lugnare tillväga än det som går av stapeln intill Masthuggskyrkan i Göteborg varje nyår vid tolvslaget. En annan sak som jag reflekterar över är att filmen, som påstås vara gjord av “specialutbildade poliser”, är ryckig och ofokuserad. Och varför har textförfattaren valt att lägga in en intervju med den rasistiska Ingrid Carlqvist?

  • Svensk polis kan ju läxa upp den Tyska poliskåren så att ränderna aldrig går ur. Den svenska polisens förmåga att ställa upp mangrant och solidariskt på nassedemonstrationer kan ju bara överträffas av den kompletta frånvaron vid konserter, stadsfester då minimala utgifter för arrangören och vaktbolagens aktiekurs får avgöra om någon kvinna eller man öht ska känna sig trygg.

    Arrangörerna verkar bara vara kontraktsbunda av att trygga artisten som säkert kan stämma kostym, skjorta och underställ om guldklimparna skulle råka illa ut.

    Att nassarna skulle bli det polisen värnar mest om i tider när friheten sägs stå högt i kurs och vinst säger väl en hel del om konceptet politiken lyckats betsla folk och polisen får piska folk med.

    Rid i natt må vara en ögonöppnare medan rid i dagsljus över demonstranter känns betryggande för vinstintressena.

    Kvinnor som ständiga offer för våld, övergrepp och hotade män ska helst se sig om efter nåhot annat än hjälp. Nu bygger man motsättningar, hat och pöbelmentalitet medan den verkliga rädslan får stå tillbaka för att fler nassar ska våga komma ut…

  • Visst är mångkulturen underbar.. Skicka en busslast hem till varje svensk politiker så dom får smaka på sin egen medicin dom förbannade landsförädarna!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *