En värld centrerad runt hat som vill rekrytera dina barn till framtida krig

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 30 juni 2017
- Torbjörn Sassersson red.

DEBATT. Dataspelsindustrins krigsspel och det militära komplexet går hand i hand, två industrier som inspirerar varandra. Tillsammans bygger de en värld centrerad runt hat och konflikter, en världsåskådning och industri som vill rekrytera dina barn till framtida krig.

När jag 1995 studerade IT på MacMeckarna i Stockholm berättade lärarna om hur amerikanska armén använde kloner av det då mycket populära förstapersonsskjutspelet Doom för att träna sina soldater i verklighetsbaserade scenarior.

Det var för över 20 år sedan. Idag används krigsspelen för rekrytering av nya unga soldater. I krigsspel som Army of Two, Ghost Recon och svenska Battlefield ska tonåringar bekämpa terrorister, nordkoreaner, irakier och andra grupper under dramatiska och mycket realistiska former.

Läs mer: Programmering med krigsdataspel – ”Call of Duty” rekryterar spelsugna unga män till USA:s krig

Den större bilden ovan är hämtad från det amerikanska dataspelet Halo (Bungie) där krigen utspelas på jorden och andra planeter. Bilderna nedan visar prototyper av en rysk respektive en amerikansk soldat utrustade med pansar och högteknologier. Gränsen mellan en ideologisk terrorist, en statsterrorist, en legosoldat och en statlig soldat suddas ut. Vem som rekryterar vem avgörs av budget och särintressen.

Dokumentär: Död på distans - Svensk soldat i spelhall - Foto: Tonje Hessen Schei
Dokumentär: Död på distans – Svensk soldat i spelhall – Foto: Tonje Hessen Schei

På bilden strax ovan ger en svensk soldat instruktioner till ett barn i en spelhall. Foto är hämtat från dokumentären “Död på distans”.

De rörelser och initiativtagare i världen som hyfsat framgångsrikt väckt medvetenhet om hur vår värld utvecklas till en värld centrerad runt hat är tex: occupy-rörelsen, Zeitgeist-rörelsen, den oorganiserade sanningsrörelsen, enstaka journalister som Jeremy Scahill, Wikileaks och diverse lokala initiativ.

“The prototype was unveiled on Thursday at the opening of Russia’s largest high-tech prototyping center at the National University of Science and Technology (MISIS) in Moscow.” – Russia Today, 30 juni 2017 – “Russian military lab unveils prototype of Star Wars-like combat suit”
TALOS remains for Tactical Assault Light Operator Suit, a prototype battle suit partly developed the US Army.

Svenska Statens Medieråd på krigsindustrins sida?

Dataspelsvåldet diskuteras frekvent och Statens Medieråd är en av de aktörer som i hög grad förnekar kopplingen mellan dataspelsvåld och ungdomars aggressivitet. Nedan klippt från artikeln “Forskargräl om dataspelsvåld” i SvD från 2012.

Läkaren och professorn Martin Ingvar kritiserar i en debattartikel Statens medieråd för att inte känna till hur långt ner i åldrarna som dataspelandet finns. Martin Ingvar tar tydlig ställning mot den vanföreställning som Statens Medieråd har.

“Ungarna kan själva ladda ned spelen. Det är ett faktum att spridningen av spelen och trycket att spela ligger långt nere i åldrarna – långt under det som medierådet beskriver.”

Han menar att Statens medieråd har fel när de skriver att det inte går att se på dataspel ur ett hälsoperspektiv.

Statens medieråd kontrar:

“Det vi har sagt är att det finns inga vetenskapliga bevis för att vi blir fysiskt våldsamma av våldsamma dataspel. Men vi har inte sagt spel är ofarliga, det är mycket möjligt att det finns effekter. Men om de finns så vet vi att de är väldigt svaga, för annars hade man hittat dem”, säger Ulf Dalquist, forskningsansvarig på Statens medieråd.

Han kallar debattartikeln för ”ett ganska grovt påhopp.

Det verkar som om Statens Medieråd förnekar robust forskning som visar en tydlig koppling mellan dataspelsvåld och aggressivitet. Nedan ett citat från artikeln “Dataspelsvåld påverkar hjärnan” från 2010.

“En ny sammanställning av mer än hundra vetenskapliga studier, baserade på över 130 000 individer, visar på en robust koppling mellan våldsamma dataspel och aggressiva beteenden och minskad empati och impulskontroll. Det skriver fyra hjärn- och beteendeforskare vid Karolinska Institutet på Dagens Nyheters debattsida.”

Vad hände med debatten efter 2012?

Vid en ytlig genomgång av debattartiklar i svenska medier perioden 2012-2017 tycks trenden vara att acceptansen för våld ökat. Under 2014 publicerade media artiklar bla av SVT om att det saknas bevis för en koppling mellan dataspelsvåld och våldsbeteenden.

Jag frågar mig om det överhuvudtaget behövs forskning för att förstå att barn och tonåringar, som tränar sig själva att massmörda människor med automatvapen i realistiska dataspel, blir påverkade i en negativ riktning.

Se bara på alla skolskjutningar i världen. I princip alla sådana fall handlar det om tonåringar som spelar skjuta-kuta-spel och sedan tar till egna vapen som de kommer över för att massmörda skolkamrater och lärare. 

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Min son (född 01) har spelat samtliga ovan nämnda krigsspel (Doom undantaget) och ansökte till Frivilliga Befälsutbildningen. Inget jag motsatte mig. Gav honom en grundfysik. Nu är han mer tveksam till militärlivet är han fått smaka på det. Han tycker att det finns en negativ förtryckande rangordning. Vilket är sant. Men den finner man å andra sidan nästan på samtliga arbetsplatser. Bör inte unga människor träna på att lyda, ibland? Ja menar fenomenet unga bortskämda, existerade i min generation (född början av 60-talet) nu verkar ju var och var annan ungdom vara bortklemad och körlad?

  • @ Red

    Jag håller med dig i sak att det måste påverka barn o ungdomar väldigt negativt med detta evinnerliga dödande. Dessutom är det ju ingen tillfällighet att fienden som ska dödas är nordkoreaner , irakier etc , etc…
    Ungarna ska få klart för sig vilka som är västs fiender.

    Däremot så måste jag gå på tvärs med dig när du hänvisar till de påstådda skolskjutningarna. Det är inget annat än fejkade händelser i förklädnad av katastrofövningar med s.k. “crisis actors” som spelar “gärningsmän” såväl som “offer” , professionella inspelningsteam och fotografer som via dels CNN men även andra medier kablar ut materialet som verkliga händelser. Sen sväljer förstås resten av msm allting okritiskt och därefter betraktas allt som verkliga händelser.

    I den stund jag sitter o skriver detta inlägg så hör jag om en ny “skjutning” , denna gång på ett sjukhus i NY. Gå in på YT , skriv in aktuell händelse följt av “hoax” så får ni en hel del info som inte delges på traditionella fake-news-medier. YT håller på att stänga kanaler som , i deras tycke , har varit lite väl ivriga med att exponera dessa bluffar. “Peekay Truth” är ett ex. som numera måste använda andra sanningssökares kanaler för att få ut sin info.

    Detta gäller alltså även alla påstådda terrordåd runtom i Europa , även i Stockholm. Låter kanske otroligt för den helt oinsatte , men för dem som genomskådat 9/11 och kanske även Sandy Hook borde det här inte vara nån överraskning. Börjar bli jävligt irriterande att behöva lyssna till förslag på lagändringar och införande av säkerhetsåtgärder beroende på den “ökande terrorn” när det finns bevis om motsatsen framför ögonen på folk , det handlar ju bara om att sluta med att informera sig via msm.

    För den som vill ha en mera enhetlig bild rekommenderar jag “lightonconspiracies.com” som förestås av Ole Dammegård , en danskfödd f.d. journalist , uppväxt i Sverige som går på djupet med det här ,dels genom att ta sig till platsen för det påstådda dådet för att företa egna undersökningar. Det mesta är på eng. vilket kanske är svårtuggat för den ovane , men han pratar väldigt lugnt och lättförståeligt. Han har även en del filmer på svenska men det är lite mer begränsat.

  • Jag vet inte hur det ligger till med en ökad aggressivitet. Men det repetitiva skjutandet och dödandet i ett spel övar in en ryggmärgsreflex som att t.ex. gas, broms, koppling och växling sker per automatik när man kör bil. Drönaroperatörer dödar ju i datorspelsliknande miljöer, fast här blir det “game over” på riktigt.

  • Sunt förnuft och vanlig livserfarenhet säger att det inte kan gagna ens personlighet att ägna sig åt krigs- och våldsspel. Det kräver inga (pseudovetenskapliga) undersökningar!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *