Atlantflygning avbröts – Nytt fall av aerotoxiskt syndrom?

4
244

En flight över Atlanten fick allvarliga problem med akut insjuknande personal under en Atlantflygning, skriver DN idag i artikeln: ”Flygvärdinnor blev sjuka – Atlantflygning fick avbrytas”. Är det ytterligare ett fall av aerotoxiskt syndrom, giftig luft i kabinen?

Fenomenet som kallats ”luftfartens asbestskandal” är för de flesta okänt eftersom flygbolag och media inte vill ta upp det.

DN skriver att en flygning med US Airways från Italien till USA på lördagen fick avbrytas då sju av nio i kabinpersonalen insjuknat, med symptom som illamående och yrsel. Inte någonstans kopplar DN händelsen till fenomenet aerotoxiskt syndrom (aerotoxic syndrome). Begreppet existerar inte ens på DN.se. Google.se redovisar för tillfället 3-4 sidor på svenska internet som adresserat problemet till Europaparlamentet.

aerotoxiskt syndromSajten Aerotoxic.org sprider kunskap om problemet. De förklarar syndromet så här:

”Aerotoxic Syndrome is the term given to the illness caused by exposure to contaminated air in jet aircraft. The term was introduced on 20 October 1999 by Dr Harry Hoffman, Professor Chris Winder and Jean Christophe Balouet, Ph.D. in their report, Aerotoxic Syndrome: Adverse health effects following exposure to jet oil mist during commercial flights.” Läs mer på Aerotoxic.org

Undertecknad råkade förmodligen själv ut för aerotoxiskt syndrom under en Atlantflygning i december 2005 mellan Mexiko och Sverige. Upplevelsen var mycket obehaglig och det var vid tillfället svårt att sätta fingret på vad problemet handlade om, men det kändes i huvudet. På golvet låg två passagerare. Den ena blev så svårt sjuk att planet tvingades landa i Goose Bay i Kanada för att rädda denne. Personalen upplyste inte om vad som egentligen hände.

200 000 passagerare per år skadas av aerotoxiskt syndrom

Flera år senare när sanningen började sippra fram blev det klart att det måste ha handlat om ett aerotoxiskt syndrom. Det uppstår genom att intagsluften till kabinen som passerar via jetmotorerna kontamineras av giftiga oljegaser från motorerna. Påverkan är framför allt neurologisk dvs oljegaserna skadar hjärna och nervsystem. Det rapporteras att framför allt piloter fått allvarliga hjärnskador. Enligt den amerikanska juristfirman Pintas & Mullins Law Firm drabbas cirka 200 000 passagerare per år.

”The problem of contaminated air cabin air has been estimated to affect up to 200,000 passengers per year. The aviation industry has been aware of the potential ill health effects from air cabin air, but has done little to address this serious condition.” / Pintas & Mullins Law Firm

Text: Torbjörn Sassersson


 
  • NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

4 KOMMENTARER

  1. Den officiella orsaken (giftiga oljegaser från motorerna) till ”Aerotoxic Syndrome” är en ren och skär bluff.

    Det som händer är att det som för dagen skall sprayas läcker in i kabinen.

    Brittish Airways är en av de största sprayarna över mellansverige för tillfället.

    aerotoxic.org är en ”damage control”-sajt.

  2. exposurenow #

    Tror inte du har särskilt rätt,oftast så är det vara militära och civila plan som står för besprutningen ( förmodar du avser chemtrails ). Finns väldigt liten möjlighet att behållare för besprutningen skulle få plats i ett kommersiellt plan,dessutom så är risken för uppenbara frågor om behållare och offentlighetens ljus på saken ifråga för stor för att riskera upptäckt.
    Militära och privat inhyrda plan granskas inte alls i den utsträckningen,definitivt inte militära plan.

  3. @Lars P
    Det finns inte tilräckligt många militära plan i världen, det var därför man även började använda sig av civila flygbolags plan för att täcka upp.

    I början sköttes hanteringen av de personer som lastade på/av ”marmeladburken”, dvs. behållarna med den blå anticeptiska vätskan som brukade spola toaletterna (numera är det systemet inte lika vanligt längre).

    Idag används flera olika sätt att sprida kemikalierna. En variant som testats flitigt är att mixa in det i flygbränslet. Detta verkar också vara en mycket lukrativ affär för flygbolagen som gärna vill hålla dessa inkomster vid liv. I alla fall de i toppen av bolagen, det börjar dock pyra på andra ställen.

  4. Om man använder bränsletillsatser med partiklar i nanostorlek kan dessa tränga genom blod-hjärnbarriären. Bariumföreningar i gasfas är nog inte så trevliga.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här