Solar Roadways – solgator byggda av solceller ger el och säkerhet

8
408

Konceptet är smart. Gör om alla gator, vägar och parkeringsplatser till elgenererande ytor. Genom att bygga in ledlampor i materialet kan gatan eller parkeringsplatsen lysas upp underifrån och förmedla information.

En smart solväg kan lysa upp en älg. Vägen kan be dig sakta ned farten. Resultatet blir säkrare trafik och massor med el som kan ersätta fossila bränslen och kärnkraft.

Markpanelerna består av tre lager: ett vägskikt överst, ett elektroniskt skikt och ett bottenskikt. Vägskiktet skyddar mot extrema väderförhållanden och tunga fordon. Det elektroniska lagret samlar energi från solen. Bottenskiktet fördelar elenergin och innehåller kablar för information. Energin som samlas upp kan användas för att smälta snö och is.

Solar Roadways är ett amerikanskt företag skapat av Scott och Julie Bursaw.

Solarroadways.com

solgata

solar-road-parking-solgata


Relaterat

Collecting Solar Energy from Asphalt Roads



  • NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

8 KOMMENTARER

    • Nu tänker jag försvara idén lite. Om den fungerar kan man alltså smälta snön med energin från solen som lagrats som el.

      • Men du behöver hela 8,3 KJ bara för att smälta nollgradig is till nollgradigt vatten. Det tillsammans med LED belysningen, och det inte-så-klara glaset, tvivlar jag på att det ens går att tjäna på det. Så vitt jag mins räknade någon ut att kostnaden för bara glaset lär ligga på ungefär några gånger amerikas hela årsbudget. Sedan har vi problem med synligheten av dioder i solljus sedda från en låg vinkel, underhåll av plattorna, nedslitning av glaset p.g.a. smuts och grus. Listan bara fortsätter och fortsätter med problem som gör hela konseptet värdelöst.

  1. Lurendrejeri, man vill åt skattemedel för utvecklingsarbetet. Vägbanor är inte optimala i lutning (=låg verkningsgrad), de blir snabbt smutsiga (=låg verkningsgrad), bromssträckan blir längre, dyrt. Sätt det på taken istället om någonstans alls. Gen IV kärnkraft är allt vi behöver.

    • Men kolla in innovatörerna. De ger väl inte intryck av att vara bedragare? Och om man vänder på det, någon kommer på idén att belägga vägar med [petroluem]asfalt. Hur skulle kritiken lyda då? Skulle de också vara ute efter skattepengarna?

  2. Utmärkt produkt men om inte Rockefeller,Rotschild eller JP Morgan får köpa den och LÄGGA NER DEN kommer inte denna projekt att lyckas.Samma öde gick även Teslas energi upptäckt där vi skulle ha fått evig och gratis energi från omgivningen.Synd att dessa banditer pestar luften för alla oss vanliga människor som vill väl för Moder Natur.

  3. Det finns ju massor av andra ytor förutom vägar, t ex torg, trottoarer, parkeringsytor vid stormarknader (som inte belastas lika hårt). Jag tror dessutom att dubbdäck inte kommer att behövas med detta system.
    Tak på alla gamla hyreshus, industribyggnader med mera kan förses med solceller mycket snabbare och med befintlig, kommersiellt tillgänglig teknik, men på sikt, när vägbanor ändå måste läggas om, varför då inte pröva konceptet i full skala. Tycker det låter som en utmärkt idé.
    Jag tror överhuvudtaget att det kommer att uppfinnas/upptäckas många fler tekniker och applikationer för ren energi – snart. Oljeindustrin kommer att tvingas ge sig.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här