Den gigantiska bankbluffen och hur vi kan ta oss ur det – Per Lundgren

9

Per LundgrenI Per Lundgrens trilogi får läsaren veta hur mänskligheten har lurats under århundraden av bankvärlden in i en fälla som denna mänsklighet inte kan ta sig ur utan hjälp. Alla, från enskilda individer till hela nationer, är i klorna på banksystemet och en kapitalistisk ekonomi som är destruktiv.

Per Lundgren som kallar sig konstitutionell logiker vill visa en väg ut ur detta underminerande kapitalistiska ekonomiska system, hur vi kan bygga upp ekonomier där alla har tillgång till pengar i en sann demokratisk anda, alla till gagn, skriver Lundgren på sin sajt Nyaekonomiskasystemet.se.



Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelFilmen “Her” om gränsöverskridande transhuman kärlek
Nästa artikelCenter for Public Integrity awarded $2.9 million to investigate US government
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
9 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Stella
Gäst
31 juli 2014 kl 21:30

Jag har lyssnat på första delen och den förklarar noga hur det förhåller sig, särskilt om man inte har intresserat sig för ämnet tidigare. Alla tre delarna nedladdade, men jag har inte orkat ta tag i det än. Jag misstänker att det skulle vara bra med en kortare populärversion för att få bättre spridning på idéerna.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
Reply to  Stella
13 augusti 2014 kl 09:17

På vaken.se finns en kortare variant.

Randi
Randi
Gäst
2 augusti 2014 kl 08:22

Anders på Martinusportalen har skrivit recensioner av Per Lundgrens böcker, det kanske kan vara en hjälp att få en överblick för att vilja läsa dem.

http://martinusportal.se/blog/vi-lever-i-en-dold-ekonomisk-diktatur

anders
anders
Gäst
3 augusti 2014 kl 10:45

Per Lundgren beskriver ju i sina böcker med långa utläggningar hur systemet fungerar, dess ursprung, historien bakom osv.

I en fältmässig situation har man nog mindre intresse av detta, och ett större behov av åtgärder som åtminstone mildrar effekterna av sagda system.

Nu när orsakerna är blottlagda så borde det finnas en verktygslåda som läsaren kan använda för att hantera situationen. Både på kort och lång sikt.

Per-Olof Persson
Per-Olof Persson
Gäst
8 augusti 2014 kl 11:11

Tips! Läs böckerna:

1. “Money, Bank Credit, and Economic Cycles” av Jesús Huerta de Soto

2. “What has Goverment Done to Our Money?” av Murray N. Rothbard

3. “The Theory of Money and Credit” av Ludwig von Mises

Nationalekonomi som bygger på formell logik (Den österrikiska skolan). Se mer på http://www.mises.org

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
13 augusti 2014 kl 09:15
M Merlingen
M Merlingen
Gäst
13 augusti 2014 kl 10:43

Några relevanta frågor:
Vem äger Riksbanken? Rootchild, liksom de allra flesta länders riksbanker. De få som inte ägs krigar USA med på olika sätt.
Vart tar styrräntans summor vägen hos Riksbanken?? Rootchild?? Eller statskassan……?
Vart tar våra skatteinbetalningar vägen.? Konto på SEB ?!
Vem äger myntverket? Utländska “intressen”.
Enligt grundlagen har ENDAST staten rätt att skapa pengar och värdepapper, men gör det INTE och har därför gigantisk stats skuld till banksystemet som bara klickar på datorn och fixar pengar genom fractional banking(pyramidspel ur tomma intet)
Den slutliga logiska frågan, vem styr landets ekonomi och plånbok???
Vore inte det en ganska seriös valfråga !!

M Merlingen
M Merlingen
Gäst
13 augusti 2014 kl 10:44

Är inte detta helt avgörande för all offentligt verksamhet, som skulle gagna den enskilde. Istället ägnar sig politiker åt att hantera en ständigt ökande brist på pengar, eftersom bankerna rånar oss med tusenlappen i sekunden, i strid mot landets grundlag dessutom.
Allt focus i debatter handlar om att skapa arbete. Nåja VI HAR arbetat och NI har snott oss på sjukförsäkringen, A-kassan och pensionerna och i allmänhet drastiskt reducerat allt som går inom samhällets funktioner till den enskilde. Därför att dom pengarna har gått till banksystemet. Så om dom tvingar fler att arbeta för samma sak, så ändrar det inget i samhällets ( O-)trygghets system, utan möjliggör en fortsatt mjölkning av landets slavar och fortsatt konsumtion av nåt vi inte har. Så varför inte skjuta skutan i sank redan nu och bespara landets befolkning på mer elände??
Allt som behövs är ett kollektivt stopp på ränte och amorterings inbetalningar i 1-2 månader, vilket skulle få samtliga banker på obestånd. Sen gör man som på Island bara. Ny statligt ägd Riksbank och statligt garanterat värdesäkrat banksystem och följa vår grundlag angående skapandet av pengar. Detta torde bara vara en tidsfråga. Blir det för sent rasar vi med den kollapsande USA ekonomin, FED och dollarn.

anders
anders
Gäst
25 oktober 2014 kl 18:28

Jag saknar artiklar om LIBOR.skandalen som ju faktisskt drabbade alla personer på hela jorden: tema, hur påverkades Sverige, hur regleras den svenska räntan
http://rt.com/uk/193872-london-banker-libor-guilty/