SvD lovar skärpa bevakningen av medierna

1
194

Jan Scherman Foto: Frankie FouganthinSvD Näringsliv skärper bevakningen kring mediebranschen i höst, skriver tidningen. SvD lovar fler analyser av mediereportern Malin Ekman och Jan Scherman som är chef för Aftonbladet TV och fd chef på TV4.

Foto: Frankie Fouganthin Wikimedia Commons

Här är några av frågorna och svaren i SvD:s egen intervju av Ekman och Scherman.

Vilka ämnen tänker du skriva om?

Jan Scherman: Det blir fokus på mediebranschen som nu genomgår snabba förändringar. Men inte bara Sverige. Jag vill också rikta blickarna ut i världen, och förstås skriva om mediepolitik, medieföretag och många spännande personer.

Varför är det viktigt att bevaka mediefrågor?

Jan Scherman: Alla har ett förhållande till media. Alla har åsikter om tv-program, programledare, artiklar på nätet och i tidningen. Vi påverkas dygnet runt av media, gäller inte bara våra åsikter utan även levnadsvanor. Medierna är centrala i alla former av politiska system.

Varför är det viktigt att bevaka mediefrågor?

Malin Ekman: Det är självklart extra viktigt att bevaka branschen när förutsättningarna för den oberoende journalistiken, som varit självklar så länge den varit lönsam, försämras. För bara några år sedan var mediekrisen ett nördintresse, i dag har alla en åsikt om den.

Om du skulle spå framtiden för den svenska mediebranschen, säg fem år, vad ser du?

Malin Ekman: Jag tror att vi kommer se väntade och oväntade händelser i form av till exempel sammanslagningar och nedläggningar, i snabbare takt än tidigare. Om fem år kommer marknaden för lokaltidningar, dagspress och inte minst tv-bolag se helt annorlunda ut.

Läs hela intervjun på SvD med Jan Scherman och Malin Ekman

Text: NewsVoice



  • NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

1 KOMMENTAR

  1. Översatt til svenska:
    De traditionella media som tidigare dominerat utbudet och tankebanor i stugor, och som levt gott på presstöd och reklamintäkter, kommer via nya former av media produktion se sina intäkter ryka. Reklamintäkterna sjunker av många anledningar sprungna ur finansvärlden, samt att företag inte är beredda att betala för reklamtid som endast når de som är sist att byta till nya former av informationsinhämtning. Men även för att staten inte längre ser kostnadsnyttan av presstöd som ett led i opinionsbildning. Storägarna i norden kommer att kraftsamla för att till slut se sina forna imperier tyna ut och i bästa fall framleva sina grå-panter-år i det obskyra gränslandet mellan PR och medvetandeförskjutning.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här