Mats Sederholm analyserar vad som händer när DN möter aktivisten Russel Brand

54
374

Russel Brand | Photo: Russelbrand.comDN:s Matilda Gustavsson träffade Russel Brand, ståuppkomikern, författaren och revolutionären. Vad ska det bli av detta tänkte jag i söndags morse. Sveriges farligaste tidning, mittenextremernas största megafon möter sin motsats. Klarar de av att hantera detta på ett normalt sätt?

Textutdrag från Mats Sederholms blogg | Foto: Russellbrand.com

Matilda Gustavsson spenderar stora delar av artikeln åt Brands yttre attribut och att han exempelvis tycker han är snygg, eller hans relation till sin mamma, hans syn på sin offentliga roll, ifall han känner sig uttråkad och inte minst att Brand ligger med benen över henne under intervjun.

Russel Brand avslutar intervjun med att slå ut med armarna och fråga om hon är med i Revolutionen. Vad han inte vet är att man som skribent för DN garanterat är med i Stagnationen. Så, lyckades hon då köra DN:s välkända dolk i ryggen på honom? Jodå:

“Hans språk är ofta religiöst och påminner om andra gruppers tal om att vakna och avpixla”.

Läs hela Mats Sederholms krönika


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
54 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
blueshift
Gäst
26 mars 2015 kl 01:20
Saraphine
Saraphine
Gäst
Reply to  blueshift
26 mars 2015 kl 11:56

Alla rätt 😉

Anton
Anton
Gäst
26 mars 2015 kl 04:57

Din “analys” är helt ute och seglar i det blå. Russel Brand är så långt man kan komma från att vara någon revolutionär. Han är en etablissemangs marionett och det är rent ledsamt att du som självutnämnd folkupplysare inte själv har sett igenom detta bedrägeri. Russel Brand frotterar sig med eliten samtidigt som han förleder vanliga människor med sin lite avdankade Messias utstrålning. Denna “analys” är minst lika irriterande som din förra. Skärp dig!

Birgitta
Birgitta
Gäst
26 mars 2015 kl 07:37

World Revolution? Ett nytt påfund av bankirerna för att skapa global turbulens inför New World Order? De vill ha konfrontation för att brutalt kunna slå ner allt motstånd. Det finns antagligen inget direkt “revolutionerande” i detta utan bara “more and even deeper shit”.

Vad betyder Russel Brands samröre med The Fabian Socialist Magazine?

http://www.redicecreations.com/article.php?id=27459

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nesta_Webster

Birgitta
Birgitta
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
26 mars 2015 kl 13:32

Tack för klarläggandet och en för övrigt bra artikel! Ordet revolution för tankarna till de regisserade historiska föreställningarna. Jag tror dock inte på någon yttre revolution utan mer på en inre evolution. Jag tar verkligen inte bara “bittert” del av lögnerna utan agerar i varje stund för en annan bättre värld. Jag brukar mikromakt i vardagen. Har t ex ingen tv, bil, ingen iphone, om köp blir det begagnat, använder minimalt med energi och vatten, och är självförsörjande genom odling, använder kontanter m m. Tänker själv också. Sår också tankefrön till höger och vänster som jag hoppas kan utvecklas till kaosfjärilar. Politiker kan inte lösa världens problem då de är en del av problemet. Man måste agera själv.

Hög häst
Hög häst
Gäst
26 mars 2015 kl 18:51

Mats, det är ju svårt att försöka sig på att “analysera” något som man inte riktigt vet vad det är.
En värre sak kan vara att man skriver fel, som i denna artikel:

https://newsvoice.se/2015/03/25/svt-hjalper-christer-sturmark-att-salja-in-sin-nya-upplysningsbok-till-svenska-folket/

Jag postade ett antal citat varav det framgår att Einstein trodde på Gud, att han var religiös. Kommentaren togs bort efter att antal timmar, Då är man som förnekarna.

Här är ett av flera citat jag hade med, som visar att Einstein är arg på sådana som “red”:

“In the view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognise, there are yet people who say there is no God. But what makes me really angry is that they quote me for support for such views.”. (The Expanded Quotable Einstein, Princeton University Press, p. 214

Tillbaka till denna artikel, mer direkt då.

Jag såg för länge sedan på Russell Brand, och det är så att han, som gammal sex- och drogmissbrukare, och manodepressiv, är en maniac som tagits över. Det är inte så att han är sig själv, utan det är annat som talar genom honom. Han hinner knappt med att få ut orden… dåligt väsen har besatt honom, det är vad det handlar om.

Så tycker jag inte om att det är vanligt aktivisttänk, och att du tex skriver som du gör om RedIce. Det är tyvärr ganska futtigt det du gör, och är mest aktivism, utan bra förståelse.

http://www.davidicke.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/12/get-attachment-114-587×390.jpg

Anton
Anton
Gäst
26 mars 2015 kl 20:31

@Mats Sederholm

Att man ser igenom lögnerna med en verklig “klar sikt” gör en inte “bitter”, utan mer av det klarsynta slaget. Vilket jag exemplifierar genom mina texter istället för att påpeka det under min signatur. Och angående din egen argumentation är det även något jag själv har förstått och plockat isär i alla dess små tvetydiga beståndsdelar, som du mycket väl kommer ihåg. Men du kanske har slickat dina sår och även filat på din argumentationsteknik så att du vill ha en revansch, eller? Men om du har blivit ärlig i dina argument kanske du denna gång har ett bättre utgångsläge. Vem vet.

anders
anders
Gäst
26 mars 2015 kl 21:23

Revolution. Från Wiki: “En revolution (omvälvning, latin för återgång, ett helt varv runt, “re voltere”, jmf “revolver”) ”

Det mest sannolika med tanke på RBs bakgrund och personliga liv är att han representerar en ide som för oss till att påbörja ännu en cirkel av vad vi just varit igenom. Ett helt varv runt, igen.

anders
anders
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
27 mars 2015 kl 09:47

Mats. Det är kanske du som skall lyssna, OCH se vad han gör i det egna livet.
När inte tanke, känsla och handling går i samma spår så är det något som är galet.

Det finns många som snackar. Se på Löfven och Romson. Håller de vad de lovar?
Är inte det att lyssna? Att höra vad de säger? Men man måste också se vad de verkligen gör.

Att komma med en massa spirituella Buzz-Words gör ingen sommar.

anders
anders
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
29 mars 2015 kl 14:31
anders
anders
Gäst
Reply to  anders
29 mars 2015 kl 19:14

Min personliga åsikt är att han inte kommit med något nytt någon gång, och inte gett några konkreta lösningar värt namnet. Helt enkelt en distraktion.

I mina ögon knappt underhållande. Mer pseudo-spirituell med ambitioner att skapa följare. Pied-piper. Vart han egentligen vill vet väl ingen?

Birgitta
Birgitta
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
27 mars 2015 kl 09:34

Betr Red Ice så presenterar han författare med olika perspektiv som man kan sympatisera med eller förkasta. Han uppmanar alla att tänka själva.

Jag håller definitivt inte med allt som presenteras på Red Ice men majoriteten är mycket bra och då inte minst de värdekonservativa åsikter som framförs och som vi behöver ha MER av.

Vi behöver alltså inte gå ut på gator och torg för att slåss, vilket är onaturligt, då vi efterapar och blir en del av globalismens destruktiva väsen. Vi kan göra det enkelt för oss genom att fortsätta att leva efter traditionella värderingar med fötterna på jorden här och nu. Det är ett fruktbart förhållningssätt som ger oss såväl andlig som kroppslig näring. Vi kan på plats välja att mota bort globalisternas monstruösa, exkrementiska och avvartiga kultur. Absolut ingenting gott kommer därifrån och det är heller inte deras mening.

Vi måste börja leva våra ideologer. Visa vad vi står för. Fler borde t ex börja odla då detta förändrar en till kropp och själ.

Hög häst
Hög häst
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
27 mars 2015 kl 16:17

Jag läste på länken på klarsikt… – Mats, du är mycket inne på höger och vänster, kallar RedIce för Blue Ice. Jag förstår mig inte på aktivister 😉

Förstår du inte att allt är vänster, och ibland uppdelat i två till poler som till synes ska vara i motsättning, för att lura in allmänheten att det är den som äger politikerna, mm.
Science, ateism, feminism, humanism och allt det andra, Marxismen kan man kalla det, lite förenklat, råder. Tillsammans styr dessa 50 nyanser av rött skutan dit vi nu är. Till råga på allt så förleds allmänheten att via “öppna sina hjärtan” snabba på det hela.

Aktivister gör det sedan än värre – många är kallade att vara nyttiga idioter.

Du skriver:
“Med den logiken så fungerar inte Gandi, Occupy-rörelsen, Snowden med mera” – klart det inte fungerar.

En fors har sin väg, det hjälper inte att stå i den och skrika uppror och revolution till den, men att följa med och vara sig själv, det fungerar.

Du använder Gandhi som klätterredskap för att promota en sjuk person som Russell Brand – och bedriver promotion av egen agenda, vilket du i en post projicerar över till att det är andra som bedriver.

Tidigare idag så bemötte jag Martin-vetenskapliga partiet, som i en annan “tråd” också använder Gandhi, hade namnen i samma korg, för att hissa upp mördaren Che Guevara.

https://newsvoice.se/2014/02/16/evidens-einstein-hade-en-forestallning-om-en-hogre-intelligens-bakom-naturlagarna

Aktivism – eller grundläggande vett och hut?
Har du något som styrker att Occupy och Gandhi “fungerar”?

Det är som att dra bort lite plåster… såren syns, och bara gjort att andra genom det de fick se tappar tilltron i livet, och kan sova vidare och djupare – men skribenter och aktivister översätter det till att “folk vaknar”, och att aktivism/revolution… är något gott…

Lyssna på Brand efter 30 sekunder:
https://newsvoice.se/2014/05/13/russell-brand-manniskan-och-kulturen-kan-na-andlig-mognad/

Han talar inte av egen huvud, utan han utnyttjas – det är det man måste gå efter – annars kommer man inte att förstå ”den verkan han har” (dina ord).

Hög häst
Hög häst
Gäst
Reply to  Hög häst
27 mars 2015 kl 23:11

Droger och alkohol är hans lösning, säger han.

Ayahuasca håller han på med. Tidigare “Cannabis, booze, acid, speed, coke, crack, heroin… Russell took drugs every single day.”

Kollar man videon jag gav länk till ovan, så är det så uppenbart. Efter 30 sek. Han hinner knappt med att säga det han fås att föra ut. Jag har bara gjort några nedslag i den, för jag “mår illa”. Han nämner flera gånger meditation och yoga.

Det är idag utanför sitt sammanhang (inom andlighet/kultivering) och är mest för att önska må bra i egot. Men man får lätt besättele, blir övertagen och kontrollerad. Använder man då droger, och ayahuasca, kan man inte undslippa att annat tar över en, vilket är vad de dåliga krafterna gör med honom. Agendan är att vilseleda och förstöra mänskligheten. Sedan finns ofta nyttiga aktivister där för att föra ut det vidare.

Google bilder: sök på auyahuasca så ser man det sjuka i den världen, bilder med djävul och horn i mitten, etc. Detta är den demoniska avgrunden, så långt från mänskligt liv det går att komma – varför ge den publicitet, istället för att förklara?

http://higherperspective.com/wp-content/uploads/2014/12/ayahuasca-art.jpg
– ser ni ormen, det är sådant som som besätter.
“Ayahuasca in the Amazon–A Night of No Sex, Some Drugs and Shamanic Rock and Roll”

New Age, droger, droger, sexbesatthet, mm – det kallar han för “genom andlig erfarenhet har jag förstått…”. En i mängden som skadats och tagits över av främmande saker.

Efter 2.10 blir det helt klart, tycker jag, att det borde bli även för de som det inte räcker att bara kasta en blick på honom, och hans ögon, för att inse enkel matematik. Där sägs att han har “dagligt tillträde till icke fysisk/unseen tidsrum/nivåer/realms av makt/power”. Ja “realmsen” är det man ser på google bilder för ayahuasca, det demoniska, det som står i motsats till human life, och andlighet. Det är då den “realmen” som har dagligt tillträde” till honom.

Några här blir betuttade och sprider det vidare, de förstår inte vilken skada och negativ inverkan det hela har, och vad de själva gör.

Anton
Anton
Gäst
27 mars 2015 kl 04:41

@Mats Sederholm

När du skriver “Såja Anton, vad jag minns så backade du hem till sist och mest väsnades utan några sakargument.”, så måste du skämta. Jag [text borttagen eftersom den är nedsättande /moderatorn]. Jag lät nåd gå före rätt då jag riktigt kunde höra dig [text borttagen eftersom den är nedsättande /moderatorn] när du skrev dina rent [textborttagen eftersom den är nedsättande /moderatorn] kommentarer till mig av typen “går du på droger eller” o.s.v. Jag backade inte. Jag var snäll mot dig. Du skriver fortfarande samma sorts svepande politiskt korrekta rappakalja utan att varken säga något eller för den delen sticka ut hakan det minsta. Du är så förbannat politiskt korrekt att du får vår menlösa riksdag att framstå som ett revolutionsgarde.

Rent konkret om elit marionetten Russel Brand så är han, till skillnad från dig, både karismatisk som vältalig. Du själv är mer av typen en lätt genomskådad bokkrängare som är precis lika genomskinlig som glas.

Men om ditt minne sviker dig, vilket kan vara [text borttagen eftersom den är nedsättande], så kanske du borde läsa vår förra lilla “konversation” så du kan återuppleva hur jag tillintetgjorde ditt falska och svaga resonemang. Men du ska ha en sak klar för dig. Jag är i grund och botten en snäll människa, men sådana som du lockar fram de sämsta sidorna hos mig. Du är i mina ögon något jag dessvärre inte kan fullt uttrycka utan att bryta mot alla Newsvoices kommentators regler och lite till. Men du kan ju försöka att läsa mellan raderna, om du nu har den talangen.

Anton
Anton
Gäst
27 mars 2015 kl 05:33

@Mats Sederholm

Angående vår förra konversation så kanske du borde friska upp minnet en smula, då det tycks svikta lite. Jag lägger in länken så du slipper använda dig av sökfunktionen.

https://newsvoice.se/2014/05/28/mats-sederholm-fulretoriken-kommer-att-oka-globaliseringsmaskinerna-gar-pa-tomgang/

Sen kan det även vara en roande läsning för alla andra Newsvoice läsare så även de upptäcker att när du spontanskriver uppkommer tanken att dina böcker troligtvis är skrivna utav någon mer litterärt begåvad spökskrivare. Är det kanske [textborttagen eftersom den är nedsättande /moderatorn] som är av det rätta litterära virket?

Else
Else
Gäst
Reply to  Anton
27 mars 2015 kl 13:15

Nu har jag läst er förra ”konversation”. Under läsningen undrade jag om du bara medvetet försökte ta över och sabotera artikeltråden eller om du faktiskt tror på ditt uppblåsta ego. Med dina inlägg i denna tråd, står det klart att det är det sistnämnda som gäller.
Fördelen med uppblåst ego är att den snart spricker. Du är dock inte där ännu, utan öser ur dig förakt, främst på artikelförfattaren (för att förhindra att det sker?).

Det som var roande i läsningen var att se dig utnämna dig själv till någon slags vinnare, ditt prat om att du låter ”nåd gå före rätt” och hur mild och god du är som inte tar i med hårdhandskarna.
Roande var även att se dina alter egon hålla med och berömma dig under signaturerna Eva och JHL. Speciellt roande fann jag, ” Tack så jättemycket Anton! Du är genealisk.”(inklusive felstavning) och svaret ” Varsågod, och tack själv för smickret. ”, vara.

Att jag öht kommenterar är bl a för att du med “Alla”, i följande citat, drar in mig och lägger ord i min mun.
”Alla som läser kommentarerna i tråden kommer fram till samma slutsats som Eva, när det gäller dig.”
Det är helt fel. Alla kommer verkligen inte fram till det ditt alter ego, Eva, gör.

Till slut: Jag känner inte artikelförfattaren och har inte läst någon av hans böcker.

Hög häst
Hög häst
Gäst
Reply to  Else
27 mars 2015 kl 13:33

Som du vet “red”, så är det alla Void från vaken.se. anders/Anton/JHL/Eva, osv, osv.
Men du red kritiserade mig precis här:
https://newsvoice.se/2014/02/16/evidens-einstein-hade-en-forestallning-om-en-hogre-intelligens-bakom-naturlagarna

för att jag “pekar ut” – när det är fakta det jag pekat ut.
Void postar från båda hållen, pratar med sig själv och berömmer sig själv, och tackar sig själv, via andra användarnamn. Det är epidemiskt
Jag har aldrig använt flera användarnamn samtidigt, vilket du beskyller mig för.
Void har oändligt antal här. Jag har inget problem med att han “går på” Mats, tvärtom.
Bara synd att det är så maniskt beteende med alla användarnamn.

anders
anders
Gäst
Reply to  Hög häst
29 mars 2015 kl 19:18

Jag har flera gånger förklarat att du ser samband som inte finns.
Vad är det som är oklart när jag klart säger att jag inte är void, har aldrig varit void, och har bara denna signatur?

Red
Red
Gäst
27 mars 2015 kl 13:38

Anton, som du skrev angående artikelskribenten Mats:

“Du är i mina ögon något jag dessvärre inte kan fullt uttrycka utan att bryta mot alla Newsvoices kommentators regler och lite till. Men du kan ju försöka att läsa mellan raderna, om du nu har den talangen.”

…jag måste sätta dina kommentarer i moderatorkön till det lugnat ned sig… / red

Eva
Eva
Gäst
27 mars 2015 kl 14:50

Hej killar =)

Jag har försökt läsa och kommentera för att delta lite på denna sidan i newsvoice olika artiklar mm
Men det ger inte så mycket som det hade kunnat, som om det inte går att kommunicera egentligen alls någonstans i dag. Alla bara hatar verkar det som…

Skrev just den här dikten, kanske relevant?

Mobbing!
Hela samhället är i denna kategori
Ingen går fri
Makten att förneka, utesluta och förtrycka
är en mobbingstrategi
Stick inte ut hakan, tro inte att du är någon
Samhällsstrukturernas idioti går ingen förbi
När ska du och jag bli fria från denna tyranni?
Lagar och konventioner är bara godtyckliga rekommendationer
vackra illusioner som vi med makten skiter i
Hela världen deltar i denna maskopi
Vem kan bryta de låsta kedjorna?
Släpp ut mig!
Jag vill bli fri!

Jag tror lyckan finns någonstans
men var?

Jag undrar ibland om vi verkligen vill
allt det vi säger att vi vill

Vill vi dela denna världens rikedom
med alla andra?
Eller vill vi bara mobba varandra?

Eva
Eva
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
27 mars 2015 kl 15:11

Tack!
Jag vill bara skingra de mörka moln som jag hoppas drar förbi =)

Anton Bergendorff
Gäst
27 mars 2015 kl 14:56

Tycker Russle har satt ett ansikte på förändring och upplyser alla problem som finns i dagens samhälle. Känns som folk här i kommentarerna inte riktigt lyssnat på hans budskap.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
27 mars 2015 kl 14:58

När man möter exempel på revolutionärer bör man dra paralleller med tidigare av anglosaxarna understödda/utnyttjade ditto. Allt från Karl Marx och till flower power.
Eliterna vill inte låta sig överraskas av verkliga gräsrotsrörelser utan satsar på styrbara adepter. Och namnet på den aktuelle adepten ger dessutom associationer: Russel Brand dvs om man vill “av Russels märke/typ/sort” . Bertrand Russel var en ond representant för oligarkin som uppviglade kineserna till bolshevism och flumfilosofi före WW2 tillsammans med en annan av eliternas adepter John Dewey. Den sistnämnde anses ligga bakom mycket av det som gick snett med det moderna skolsystemet i väst.
Det förefaller som kaoset i Kinas kulturrevolution fick inspiration från de nämnda adepterna.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
29 mars 2015 kl 23:29

Om man skulle misstro alla som tar initiativ ja, men så är det ju inte. De som uttrycker skepsis mot karismatiska flummare uppskattar samtidigt flera seriösa skribenter och infosammanställningar på olika webbsidor. De flesta av dem som bedriver den sortens aktivism eftersträvar ingen personcentrering av kändistyp men vill att kritiskt tänkande människor skall uppskatta deras arbete för att det är bra material.
Om Brand skulle hjälpa till att dra uppmärksamhet just till högkvalitativ kritisk info kunde han göra nytta. Problemet är att han nog stöter bort just den delen av allmänheten som eliterna vill hålla i mörker. En kändis som skall nå ut till det strävsamma lurade folket måste kännas trygg för dem. Carl Bildt skulle nog få genomslag om han konverterade från att vara Usa-agent och började säga verkliga sanningar. Men då skulle han dels tvingas ägna mycket tid åt att läsa på och dels bli föremål för repressalier.

Anton
Anton
Gäst
27 mars 2015 kl 16:30

@Else

Det där med att skriva under olika alter ego får stå för dig själv, eftersom det inte är något jag själv roar mig med. Men efter att du läst min och Mats föregående konversation så har du ändå helt missat poängen i hela ordväxlingen. Mats Sederholm är inte ärlig i sin argumentation, vilket jag tydligt påvisade men som gick dig helt spårlöst förbi. Jag ogillar oärliga människor och om det får dig att tycka att jag har ett uppblåst ego, så är det smällar man får ta. Jag har blivit kallad för värre saker en så.

Anton
Anton
Gäst
27 mars 2015 kl 16:51

@Mats Sederholm

Du är faktiskt själv lite dryg i dina egna kommentarer till mig, eller hur? Sen glömmer du att jag själv har invandrarbakgrund så jag rasade knappast mot några invandrare. Jag påpekade endast att den okontrollerade invandringen är ett sätt för “eliten” att söndra och härska genom att förstöra nationalstaterna världen över. Men inför detta har du någon form av beröringsskräck, vilket jag tycker klingar falskt. Du kan inte bara välja ut de politiskt korrekta små russinen ur globalistkakan utan att diskutera alla aspekter av den. Såväl de politiskt korrekta som de politiskt inkorrekta. För då är man inte ärlig. Varför vågar du inte vara ärlig helt ut? Skulle du vara det kanske jag själv till och med hade köpt en av dina böcker.

@Red

Jag är hur lugn som helst. Sen är faktiskt Mats själv både lite nedlåtande med sina nedsättande kommentarer som han väver in i ett litet silkeslent språk.

@Hög Häst

Jag tror nog att den där “Void” är en imaginär tankeprodukt sprungen ur din egen fantasi. Jag har bara ett alter ego och det är den högt uppskattade “Anton”.

Gräsrot
Gräsrot
Gäst
27 mars 2015 kl 17:30

Jag trodde att det var allmänt känt att Russel Brand tillhör den kontrollerade oppositionen men han kan ju säga en hel del intressanta saker ändå förstås. Av det lilla jag har hört och sett av honom så drar jag slutsatsen att han är väldigt flummig eller bara spelar teater. Men jag har kanske helt fel….

zecharia
zecharia
Gäst
27 mars 2015 kl 21:57

Tänk så mycket energi ni har spillt på en decoy….
Makteliten lyckades verkligen lura er ända utför stupet. Ni såg det inte.

ruben
ruben
Gäst
28 mars 2015 kl 01:31

Anton du är oförskämd och dryg. Skriv egna artiklar och sluta försöka ta äran av de som vågar vara positivt offensiva. Du är en riktig fegis. Vad är du ute efter? Vad kritiserar du? Du har inte immunitet mot dumhet för att du är som du nämnde invandrare? Eller?

Anton
Anton
Gäst
Reply to  ruben
28 mars 2015 kl 04:00

@ruben

Jag skriver precis vad jag vill. Om du inte tycker om vad jag skriver, så låt bli att läsa det. Sen verkar du själv inte vara immun mot dumhet. Är du kanske vaccinerad, fluorerad och amalgamfylld? Eller?

Red
Red
Gäst
28 mars 2015 kl 08:24

Det kan vara dags att stänga kommentarsfältet efter denna artikel. Vad säger ni om det? Bra ide?

Lotta
Lotta
Gäst
Reply to  Red
28 mars 2015 kl 12:56

Nej avbryt inte. Ämnet är viktigt! Synd att det ska bli så hetskt bara. Jag länkar till en superintressant bok om hur hippirörelsen växte fram (inte så organiskt kan man säga 😉

Inside The LC: The Strange but Mostly True Story of Laurel Canyon and the Birth of the Hippie Generation Part 1
http://informationfarm.blogspot.se/2010/02/inside-lc-strange-but-mostly-true-story.html
…jag blev själv lite skakad av att se hur konstruerat musikrörelsen/hippirörelsen var och hur det antagligen bara fortsatt…men illusioner är till för att släppas även om det gör ont.

Instämmer helt med Peter Grafströms inlägg längre upp. Hoppas folk kan lugna ner sig lite och inte bli så argsinta. Som sagt ämnet behöver ventileras.

Hög häst
Hög häst
Gäst
28 mars 2015 kl 11:28

Ja, jag lär inte få några kommentarer på mina två senaste postningar. om man vill att Mats Sederholm ska slippa ta tag i det, då bör du bistå honom med en stängning.

Dessutom är det mest Void från vaken.se som spammar här (också). Han är till och med Eva

Eva
Eva
Gäst
29 mars 2015 kl 14:02

Ja, det är sorgligt hur vi människor håller på.

Jag vet inte vem Void från vaken.se är och det är säkert fler än jag som heter Eva, men det är jag som skrivit dikten om Mobbing här i tråden. Jag känner inte någon av er här och är inte medlem någonstans, inte ens i kyrkan =)

Jag hoppas att vi alla kan inse illusionerna någon gång, vi är alla olika och det är ju liksom poängen =)
Men att förneka varandra respekt löser inget.

Birgitta
Birgitta
Gäst
29 mars 2015 kl 14:56

Mats: Inga andra revolutioner kan komma ifråga än dem som makten själv startar och kontrollerar. Att Russell fick breda ut sig i DN:s förra lördagsbilaga och tala om revolution som en slag ”kul knorr” måste tolkas som att han är (o)medvetet en av dem. Russel bör känna sig hedrad av att Hilary Clinton blev nästa intervjuobjekt i gårdagens bilaga. PolPots arvinge härnäst?

US försvarsdepartement startade projekt Minerva 2008, vilken innebär en militarisering av sociala teorier. Projektets specifika mål är att hålla ”non-violent activists” under uppsikt i 58 länder, vilka kan komma att hota deras intressen. Genom insamling av big data ska man avstyra att aktivisterna uppnår en kritisk massa på 1000 personer. Olika sociala nätverk övervakas “to identify individuals mobilised in a social contagion and when they become mobilised.”

Jag leker nu med tanken att Pentagons projekt vilar på föreställningar om en mikro-makro-kosmosvärld där människor påverkas av partiklar och energier. Individer, som anses ha en svag social interaktion med ”nukleära” samhälleliga konsesusgrupperingar måste därför identifieras/elimineras.

Kanske hämtar Pentagon inspiration från fysiker inom projektet MINERvA, vilka studerar neutroner som har en svag interaktion. Neutronerna betecknas som “notoriously antisocial, nearly always slipping past atoms of matter without so much as a “how do you do”. /…/ “In order to predict what the neutrino energy was coming in, you have to make some assumptions about what was going on in the nucleus.”.

Minerva är ett catch-word, nyckelord eller ett slags politiskt enzym med globala förgreningar inom mytologi, utbildning, försvar och x – värd att hålla ögonen på.

http://www.theguardian.com/environment/earth-insight/2014/jun/12/pentagon-mass-civil-breakdown
http://www.radiominas.icrt.cu/en/index.php/internationals/the-world-news/internationals/2831-a-new-project-designed-to-subdue
http://www.scientificamerican.com/article/neutrino-minerva/