McDonalds globala intäkter minskar – Hotas av hälsomedvetenhet och mattransparens

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 12 mars 2015
- NewsVoice redaktion
McDonalds Uruguay foto Anna Bohlmark

NOTERAT. Mike Adams från NaturalNews jublar i en dråplig artikel när McDonalds globala försäljning minskar. McDonalds som bygger sitt koncept på att deras mat ger hela familjen lycka genom ”Happy meals” är i praktiken ett företag som egentligen arbetar med processad mat, genetiskt modifierad mat, massuppfödning av olyckliga djur, matimperialism och global export av fetma, skriver Adams.

McDonalds-Monthly-Sales-Growth-2014

Text: NewsVoice

”Now, the global restaurant chain is feeling the financial vacuum that happens when people realize you’ve been feeding them poison. Corporate earnings are ”in an absolute free fall”, reports Quartz.com. ”McDonald’s announced today that sales at stores open at least a year were down more 1.7% worldwide, and dropped 4% in the all important US market.”

Folk i världen börjar kanske bli medvetna om McDonalds chimärer och en intäktsförlust på 4% under 2014 i matbranschen är mycket ovanlig, resonerar Adams. Han hoppas på att transparens inom matindustrin ska bli mer populär. Transparens inom matindustrin innebär att medvetna konsumenter vill veta:

  • Varifrån maten kommer,
  • hur djuren blev uppfödda och hur de levde,
  • hur maten blev processad,
  • vilka tillsatserna är,
  • vad som togs bort från maten,
  • om maten innehåller eller består av GMO,
  • om maten är förorenad av tex glyfosat och tungmetaller och
  • vilken påverkan maten har på hälsan.

Läs mer i artikeln: ”McDonald’s in global profit free fall as people everywhere increasingly reject chemically-altered toxic fast food”


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq