Misstänkt läcka till New York Times vid katastrofutredningen om Germanwings

13
228

"Remi

New York Times kunde publicera detaljerade uppgifter om innehållet i bandupptagningen (sk cockpit voice recorder) av samtal mellan piloterna på det kraschade Germanwings-planet (flight 4U9525) redan två timmar efter att chefen för katastrofutredningen meddelat vid en presskonferens att utredningen ännu inte kunde lämna några uppgifter om innehållet på bandupptagningen. Analysen av innehållet skulle komma att ta flera veckor, tom månader.

Text: K. Reporter, uppd. kl 18:14, 30 mars | Remi Jouty, BEA Foto: RT.com | Se även New York Times artikel och deras ”crash maps”

Den svarta låda som innehöll ”cockpit voice recorder’n” återfanns redan samma dag som kraschen inträffade, den 24 mars.

Dagen därpå, på onsdagen den 25 mars, analyserades innehållet av BEA, den franska myndighet som ansvarar för utredningar av flygolyckor.

”Flera veckors arbete” innan tillförlitligt transcript av bandupptagning kan lämnas

Klockan 17:00 på onsdagen håller BEA:s chef Remy Jouty, presskonferensen och meddelar följande:

  • Den svarta lådan med bandupptagningen hittades redan 17:00 på tisdagen
  • Den överlämnades kl 09:45 till BEA på onsdagen
  • Man har lyckats säkra en ljudfil
  • Det pågående arbetet har ännu inte lyckats få ut några användbara uppgifter ur bandupptagningen.
  • Det är ännu för tidigt att dra några som helst slutsatser kring vad det var som inträffade. Om några dagar kanske man har en första grov uppfattning om vad som inträffat.
  • Det kommer att ta flera veckor innan vi har en tillförlitlig redogörelse av innehållet i bandupptagningen.

Två timmar senare publicerar New York Times detaljerade uppgifter som påstås komma från samma bandupptagning.

De franska piloterna är ”chockade” över att BEA:s chef håller en presskonferens kl 17:00 dagen efter olyckan den 25 mars under vilken han hävdar att man inte kan lämna några uppgifter om innehållet på bandet eller orsaken bakom olyckan. Två timmar senare publicerar New York Times extremt detaljerad information om innehållet av inspelningen från cockpit.

Det franska pilotfacket är ”chockade” över det faktum att New York Times kunde publicera detaljerade uppgifter med hänvisning till an anonym källa ”a senior French military official” endast några timmar efter att BEA:s chef höll presskonferensen och meddelade att man inte kunde säga något om innehållet i bandupptagningen.  Detta tyder på att det har förekommit läckor till New York Times vilket strider mot de sekretessförbindelser som alla som deltar i katastrofutredningen har att iaktta. Facket lämnar nu in anmälan mot X för sekretessbrott. Pilotfacket kommer även att BEA måste reformeras och pekar på att BEA inte är politiskt och finansiellt oberoende och att det saknas pilotrepresentanter i utredningarna.

Text: K. Reporter

Källor

Satellite image by NASA/U.S.G.S. Landsat | New York Times
Satellite image by NASA/U.S.G.S. Landsat | Fler bilder: New York Times


  • NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

13 KOMMENTARER

  1. Det finns en möjlighet till, att fransmän fick en förfalskad ljudfil att analysera att någon har hunnit byta uppgifter så att det passar syftet. Att det inte finns någon läcka alls, men alla uppgifter i de kända tidningarna är enbart till för att manipulera allmänheten och att dölja i dunklet själva syftet med den arrangerade flygolycka d.v.s. att ge en varning åt Tyskland.

  2. Som Ivan Björn (ev) antyder kan han varit hypnotiserad eller fjärrstyrd? Inte för att jag tror det, men möjligheten finns (kanske?) om så är fallet, har försvarsindustrin just demonstrerat årtusendets vapen.

  3. The Daily Mail följde presskonferensen och publicerade ett par timmar senare och ungefär vid samma tidpunkt som New York Times publicerade uppgifter om påstått innehåll på bandupptagningen följande:

    Only a handful of people will be allowed to hear the cockpit recordings in a special listening room resembling a recording studio with a multi-track mixer and wall-mounted speakers.

    To respect the privacy of pilots, rules say the recordings must never be released, but transcripts may be published in the French agency’s final report which can take over a year.

    Building those transcripts is not always easy due to cockpit noise or sometimes patchy recording quality, experts say.

    The recording of each pilot including radio traffic, as well as ambient cockpit sounds, is stored on separate tracks capable of holding up to two hours of audio. Each must be copied, filtered, translated and synchronised to start building an audio picture of what happened inside the Airbus’s cockpit.

    Conversations of crew will provide vital clues, but may not necessarily explain the complex sequence behind most crashes.

    ”The voice recorder tells you a lot about operations and the state of awareness of pilots. But it won’t tell you the rudder or engine settings, for example,” said retired BEA official Alain Bouillard who led a three-year probe into Air France 447.

    The BEA has called for cameras to be added to cockpits to aid investigations, something pilot unions oppose. There is also a growing debate over the potential use of live data streaming as an alternative to the decades-old ’black box’ system.

    Read more: http://www.dailymail.co.uk/wires/reuters/article-3011595/Warren-laboratories-outside-Paris-heart-German-plane-crash-inquiry.html#ixzz3VyVY98P7
    Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

    Vad hände med den noggranna utredningen?

  4. 3/24/2015 — CERN MEGA-MAGNET “SHORT CIRCUITS” — OPERATIONS NOW POSTPONED

    Ironic this comes on the same day as the plane crash in the area.

    The location of the crash (near Barcelonnette France) is about 130 miles Southeast of CERN’s main loop in Geneva Switzerland.

    barcelonnette crash cern

    http://i1.wp.com/dutchsinse.com/wp-content/uploads/2015/03/CA3Bor-VEAAKy9r.jpg-large.jpg

    Länk: http://dutchsinse.com/3242015-cern-magnet-short-circuits-today-operations-now-postponed/

  5. ”BBC meddelar att anhöriga kommer att kompenseras olika beroende på passagerarnas ålder, inkomst och nationalitet. Barnens föräldrar får minst. Kompensationen beräknas också efter hur länge de led.” -FÖRBANNADE PENNINGKRÄK; skall man värdera ovärderliga människoliv i pengar? -Och är inte alla människor lika värda, oavsett nationalitet, ålder och kön, att alla borde ha lika ersättning?

    • Ska man inte värdera människoliv i pengar ska man väl inte ge någon ersättning alls? Men annars är det väl ganska rimligt att kompensera baserat på hur personen försörjde anhöriga, framförallt.

  6. Första rapporterna om händelsen löd: det enda som hördes på bandet var copilotens andetag, och först strax innan kraschen ett bankande oväsen mot den låsta cockpitdörren. Hmm, vad skulle Watson sagt om detta? Den mest sannolika förklaringen borde ju vara att båda piloterna blev nedsövda i cockpit och att planet på något sätt manipulerades att krascha och att bankandet på dörren är från stewards eller passagerare som insett läget.
    Om som sägs, att piloten skulle lämnat cockpit för att åtgärda något inne i planet skulle denna ovanliga händelse resulterat i en animerad diskussion mellan piloterna vilken hade fastnat på bandet. Bara att historien förändras hela tiden tyder på att en mopping-up operation pågår. Krafterna bakom detta tycks inte vara det minsta rädda för att avslöjas. Med press och TV sprider man gladeligen ut nya fejkade versioner samtidigt som de gamla tas bort, inga problem.

    • I dagens DN och Expressen står det att Lubitz varit ute på nätet och sökt 1) information om alternativa sätt att begå självmord, 2) information om cockpit-dörrar.

      I Expressen sägs att ”Kodlåset som kan göra det möjligt att ta sig in i cockpit fungerade inte”.

      Tvivel har höjts på nätet bl a för att flygplansdelarna inte varit eldpåverkade. Nu rapporteras om att man hittat EN svärtad del; ”den andra svarta lådan, som hittades nedsotad och gömd i bråte på nedslagsplatsen.” Kollar de av vad som sägs på sociala medier och konstrueras fakta därefter som ska motbevisa kritikerna och bekräfta den officiella storyn?

      När får vi höra de franska jaktpiloternas ögonvittnesskildringar?

      http://www.expressen.se/nyheter/svarta-ladan-bekraftar–kraschade-medvetet/

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här