Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Aleksandra Geidäne: Inför praktik för samtliga gymnasieprogram

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 29 april 2015
- NewsVoice redaktion
Aleksandra Geidäne - Foto: Charlott Östman
Aleksandra Geidäne - Foto: Charlott Östman
Aleksandra Geidäne – Foto: Charlott Östman

Val av gymnasium har varit ett svårt val för tonåringar under alla tider. Varje person vill göra det bästa möjliga valet, för detta kommer att avgöra dennes öde för de kommande tre åren. En av vanligaste frågorna hos gymnasiesökande är frågan om praktik. Yrkesförberedande programs studieplan innehåller obligatorisk 15 veckors praktik till skillnad från högskoleförberedande programs som inte innehåller praktik.

Text: Aleksandra “Sasha” Geidäne (17) går ekonomiprogrammet på Täby Enskilda Gymnasium.

Varför ska det behöva vara en sådan orättvisa, när egentligen alla behöver prova någon typ av praktisk erfarenhet för att ha en aning om hur arbetsmarknaden fungerar? För att jämna ut möjligheterna för alla elever oavsett vald program, vill jag precis som en känd bloggare Emmy Andersson i inlägget “Praktik på högskoleförberadenadeprogram” (nouw.com, 2014-10-15) införa praktik utanför skolan för samtliga gymnasieprogram.

Första allmänna framsteget mot en förändring gjordes av moderaten Christian Holm i en motion “Praktik på samtliga gymnasieprogram” till riksdagen med motiveringen:

“Ungdomar som vill arbeta efter gymnasiet möter ofta problem när de ska ta steget in på arbetsmarknaden. Inte sällan på grund av att de saknar arbetslivserfarenhet. Praktik inom utbildningsprogram på gymnasiet är ett bra och effektivt sätt att komma i kontakt med arbetslivet. Det skapar värdefulla kontakter, och elever får en inblick i arbetslivet”. – Riksdagen.se , 2013-10-2.

Som vi ser i citatet ovan poängterar Holm svårigheter för tonåringar att få in en fot på arbetsmarknaden utan arbetserfarenhet, samt deras möjligheter vid införandet av praktik. Motionen röstades ner i riksdagen (riksdagen.se, 2014-03-19), men den inspirerade människor till att kämpa för jämlikhet och rättvisa oavsett vilket yrke man studerar till.

Strax efter Holms motion har Matilda Lindquist och Hanna Alström Schieche som är redaktörer på Tumba gymnasiums skoltidning, valt att skriva en artikel “Praktiken förbättrar framtiden” (Tumba Times, 2013-11-26). Artikeln beskriver klart och tydligt att Camilla, Greta och Sigge, som är elever på Tumba gymnasium, bara har positiv inställning av praktiskt lärande utanför skolan. Eleverna  tror dessutom att med hjälp av praktik kan man: “…få en hint om vad man ska välj på högskolan” samt “…får en uppfattning om hur det är att jobba i verkligheten”.  I slutet av artikeln uppmuntrar redaktörerna Matilda och Hanna alla skolor att införa praktik för att underlätta elevernas framtida arbetskarriärer, men vad är det egentligen som står i vägen för det?

Anledningarna till varför staten inte vill införa praktik för samtliga gymnasieprogram är i största mån en ekonomisk- och tidsfråga förklarar Ingrid Crabo, biträdande rektorn på Täby enskilda gymnasium (2015-03-11). Enligt Crabo krävs det väldigt mycket statliga resurser för att betala praktikplatser hos företagen utanför skolan. Dessutom skulle inte praktiken kunna få plats i de högskoleförberedande programmens studieplaner. Hon har dock påpekat att det finns faktiskt ett sätt att utföra praktik under gymnasiet, vilket är genom “Ung Företagsamhet”:

“Elever på samtliga gymnasieprogram har rätt till 200p individuellt valda kurser i årskurs tre. Bland kurserna finns det en med namnet Entreprenörskap och företagande. Denna kurs handlar om att genom ett helt år driva ett UF företag och reflektera om resultaten till kursläraren. Genom detta får eleverna möjligheten att ta ansvar över ett företag fristående från skolan samt skapa sig erfarenhet och  kontakter inom branschen man väljer att arbeta i.”

Trots att det finns ekonomiska hinder  hos staten för finansiering av praktikplatser, klarar vissa gymnasium dessa hinder på egen hand. Tilda Ragnarsson, ordförande av moderata ungdomsförbundet i Ljungby meddelar att Ljungbys gymnasieskolor har funnit ett sätt att erbjuda en veckas praktik för sina elever (moderat.se, 2014-03-18). Ragnarsson tror dock att den veckan på tre år inte är tillräckligt, men det är ett mycket viktigt steg framåt.

Varje initiativ, varje idé har sin start någonstans och måste gå en lång väg innan den når sitt mål. Igår låg förslaget om införande av praktik för samtliga gymnasieprogram som en okänd motion på regeringens bord. Idag diskuteras den i skoltidningar och bland politikerna. Imorgon kommer den kanske förvandlas till en ny lag.  Ingenting händer ögonblickligen, men just du kan vara personen som stödjer mig och mina likasinnade, så vi tillsammans kan bekämpa orättvisan som bryter mot jämlikheten och inom en snar framtid införa praktik för samtliga gymnasieprogram.

Text: Aleksandra Geidäne


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq