Paracetamol – Stopp november 2015 för Alvedon och Panodil i butikerna

9

ParacetamolI november 2015 kommer försäljningen av värktabletter som Alvedon och Panodil i mataffären att förbjudas. Läkemedelsverket har fattat beslutet.

Orsaken är att allt fler förgiftats av värktabletterna sedan den receptfria försäljning utanför apotek för snart sex år sedan startade. Det är framför allt unga kvinnor som medvetet försöker skada sig själva, som råkat mest illa ut.

 

Läs mer


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelVäloljat propagandamaskineri pekar ut ryssen – Få ser det industriella militära komplexets trollstav
Nästa artikelFöredrag om vaccin, risker och vetenskapliga brister med Linda Karlström 21 maj 2015
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
9 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Rolf Löfgren
Rolf Löfgren
Gäst
29 april 2015 kl 10:58

Äntligen ett vettigt beslut från Läkemedelsverket.

castoropollux
Gäst
29 april 2015 kl 13:27

“unga kvinnor som medvetet försöker skada sig själva, som råkat mest illa ut.” Vården har blivit expert på att styrka och stärka dessa tjejers roll i sitt självskadebeteende. Argumentet är lite konstigt trots allt. Man fortsätter bearbeta symptomen med tvång och förbud istället för att angripa sjukdomen.

Handelns måste hitta bättre sätt att döva sin huvudvärk för köplustens fröjder. Att det skulle bli så här var inget svårt att förstå. Det är därför vi ha systembolag. Man vår vara lagom berusad, man får skada sig under lång tid, men inte under överinseende av myndighet eller vård. För samhället skulle det bli billigare att hjälpa flickorna hitta sitt rätta jag, istället för att skrika ut och ärra sin kropps längtan efter uppmärksamhet.. Varför ska det vara så svårt att ge dem den? Vet inte vårdapparaten hur adekvat vård ser ut?

Hur många har f.ö. skadats av vitaminer, mineraler, homeopatiska preparat?

Eiwa
Eiwa
Gäst
29 april 2015 kl 14:26

Brustabletter kommer inte att tas bort, jag skulle vilja påstå att det är ett halvdant beslut.
Att tillåta försäljning av läkemedel i vanliga mataffärer där tillgängligheten är stor och kontrollen obefintlig är skandal.
Bara de stora läkemedelsbolagen får tjäna pengar så är allt lugnt
Nä, fy sjutton säger jag.

Mayne Sundewall Hopkins
29 april 2015 kl 15:34

Instämmer med Eiwas:
“…ett halvdant beslut. Att tillåta försäljning av läkemedel i vanliga mataffärer där tillgängligheten är stor och kontrollen obefintlig är skandal. Bara de stora läkemedelsbolagen får tjäna pengar så är allt lugnt. Nä, fy sjutton säger jag..”

Ja, fy 17 ..flera ggr om!!

och med Castorpolluxs:
“För samhället skulle det bli billigare att hjälpa flickorna hitta sitt rätta jag, istället för att skrika ut och ärra sin kropps längtan efter uppmärksamhet.. Varför ska det vara så svårt att ge dem den? Vet inte vårdapparaten hur adekvat vård ser ut?”

och speciellt betr.:
“Hur många har f.ö. skadats av vitaminer, mineraler, homeopatiska preparat?”

Det är verkligen dags för både ‘Läke’medelsverket och Sjuk’vården’ att tänka i nya banor!!

Redhawk
Redhawk
29 april 2015 kl 17:40

Det har sedan minst 30 år arbetats inom sjukvården att ” effektivisera” ,dvs det har inte varit önskvärd att ta sig tid med patienternas problem ( fysisk eller psykisk), den som har gjort detta har fått reprimander och blivit marginaliserat inom den offentliga vården. Många inom sjukvården har anpassat sig, men mått dålig, då de valt yrket av helt andra grunder. När man har hävdad att ett ordentligt samtal, där man verkligen lyssnar på patienten och sedan en ordentlig ” gammaldags” undersökning har oftast verkat som ett under, pga minskat rädsla och förståelse för situationen, har dessa doktorer dock förlöjligats och kallats inte “kostnadseffektiv.” Att detta har ledd till att patienter nästan aldrig får hjälp ( förutom vid akuta sjukdomar) har gjort att köerna har växt och därmed väntetider som ter sig omänskliga, dessutom har slarvet ökat. Man ger en tbl/röngtenundersökning och hoppas at man med detta kan avfärda patienterna. När man har den policyn att går genom patienterna ordentligt , dvs med ordentliga upplysningar och förklaringar, så att de kan själv tar hand om sina problem blir de oftast bättre, då inte mer rädd och kunnig vad som kan göras. Människor är inte dummare en så. Media förstärker med all sin katastrofmongering rädslan, inom psykiatrin anser man att naturliga mänskliga känslor är psykiska sjukdomar och måste medicineras. Vissa doktorer har blivit lydiga slavar till läkemedelsindustrin. Att lyssna på patienterna och att hjälper behandla orsaken och inte symptomen har förtalats av kollegor som hellre vill köra ” den korta” versionen. Doktorer som verkligen engagerar sig blir respekterat och aktat av sina patienter. Kännetecknande är för dagens sjukvård är att man måste diskutera patientsäkerhet, vilket egentligen borde vara en självklarhet. Jag brukar säga: hade jag velat att jobba på en ostsorteringsfabrik hade jag gjort detta, men nu är er läkare och handlar därefter, men i många år med mycket motstånd men mycket mer tillfredställelse pga en gedigen värdegrund. Många doktorer i detta landet har blivit det pga att det var en högstatusyrket inte pga att de hade en önskan att hjälper dem som har det svårt. De förhållandena som härskar på… Read more »

Johan
Johan
Gäst
29 april 2015 kl 21:01

Argumentet att privatisera apoteket var väl ändå att man skulle kunna köpa alvedon nere på ICA?

Bengt Sötgren
Gäst
9 maj 2015 kl 00:29

fullständigt idiotiskt beslut …paracetamol är inte farligt…man mår mkt bättre nästa dag om man sväljer två tabletter!..har ätit ett trettital tabletter under en dag…ingenting hände levern helt okej…det är väl någon läkemedels-tillverkare om har påstått en massa smörja och vill förhindra att folk blir friska.. 🙁

ruben
ruben
Gäst
9 maj 2015 kl 01:25

Bengt Sötgren, Hi hi, du är rolig ( hoppas jag )?

castoropollux
Gäst
9 maj 2015 kl 07:34

Om priatiseringen skulle låta ICA och andra få dela statens omfattande kaka, så blev också det en black o m foten. När det regnade på prästen blev katten av någon outgrundlig anledning genomblöt.

Flyttades godishyllorna till apoteket skulle hälsoeffekterna över tid bli våldsamma.. Vem har sagt att handeln skulle arbeta för folkets fromma?

Nu köar man på ICA för sitt paket men speldjävulens trogna har vip-kö…Det är givetvis köandet som orsakar huvudvärk!