SvD försvårar för kunder att avsluta den digitala prenumerationen

9
5493

Avsluta prenumeration SvDDEBATT. För en tid sedan testade jag att starta SvD:s digitala prenumeration. Det skulle bara kosta 1 kr första månaden och därefter 185 kr. Tanken var att avsluta prenumerationen innan en månad tog slut om jag var missnöjd. Jag glömde bort det och så drogs 185 kr från mitt bankkort.

Nu börjar det inte så roliga, att försöka avsluta en prenumeration på SvD och samtidigt radera sitt bankkort med hjälp av det personliga användarkontot på SvD.se. Det gick naturligtvis inte alls. Ingenstans på prenumerationssidorna eller på sitt användarkonto på SvD:se finns möjligheten att avsluta prenumerationen och bankkortet kan inte raderas utan endast bytas ut.

Vore det inte rimligt att om en prenumeration och ett bankkort kan registeras digitalt ska det även vara möjligt att digitalt säga upp prenumerationen och digitalt radera bankortet? Det tycker inte SvD:s marknadsavdelning. Jag kommer osökt tänka på texten i låten Hotel California:

“You can check out any time you like,
But you can never leave”

Riktigt så illa var det inte, men tillräckligt illa för att jag ska sätta mig ned och skriva en missnöjesartikel. För att avsluta sin prenumeration så måste SvD:s kundtjänst kontaktas per telefon!

I den digitala tidsåldern där en digital prenumeration kan registreras digitalt är det självklart att den även ska kunna avslutas digitalt. SvD:s antilösning handlar om att försöka hålla kvar kunden i prenumerationen. SvD agerar som ett småskojarföretag på nätet.

Text: Torbjörn Sassersson


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
9 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
PENTTI KINNUNEN
Gäst
10 juni 2016 kl 09:10

Det är ju standardförfarandet för nätskojarna, men jag antar att SvD:s kundtjänst är något lättare att nå än de riktiga skojarnas. Där svarar ju inte kundtjänsten förrän all ångertid gått ut och man är bunden för ett år ändå.

Självklart skall det vara lättare att säga upp än att binda sig. Och självklart skall samma teknik kunna användas i båda fallen!

Skärpning SvD!

Bo Sonnsjö
Gäst
10 juni 2016 kl 10:18

Sedan familjen försökt att avsluta prenumerationen fortsatte SvD att ligga i vår brevlåda då och då, samt kom ett krav på att betala den. Vanligt brev försöktes med några gånger men ledde inte till någon ändring!
Till sist skickades ett brev till ansvarig ledningsperson i rekommenderat brev med mottagningsbevis!

Först därefter upphörde SvD att finnas i vår brevlåda!

Från att under ett antal år ha gillat tidningen, därefter inte funnit den tillräckligt objektiv/opartisk till att inte längre vara acceptabel alls – känns det skönt att slippa den.

Råkat av misstag klicka på möjligheten att läsa den digitalt, men det är inte längre något alternativ …

marianne
marianne
Gäst
10 augusti 2016 kl 01:31

Aldrig mer SVD !!! Hur tröga får man bli Ni kommer att gå i konkurs.’
Att man ska behöva Googla för att efter många sökningar hitta hur man säger upp abonnemanget.
Enbart på telefon efter mycket letande när det hade varit så enkelt att göra en lösning på hemsidan.
SOM SAGT ALDRIG MER SVD !!!

M
M
Gäst
21 september 2016 kl 09:35

Efter att ha haft min gratismånad tänkte jag gå in och kolla när gratisperioden gick ut. Väl inne på prenumerationssidan gjorde jag samma upptäckt som du – hur kan man INTE låta kunden säga upp sin digitala prenumeration, eller ta bort sina kortuppgifter? Jag Googlade och hamnade här och insåg att det helt enkelt var lurendrejerier. Ringde och sa upp min prenumeration bums. Aldrig mer. Laddar ner PDF:en istället från internets magiska hörn! Poff! 🙂

Mr Andersson
Mr Andersson
Gäst
7 november 2016 kl 21:18

Fyfan vilka svin! Kommer aldrig köpa SVD igen.

Hans
Hans
Gäst
17 augusti 2017 kl 15:28

Tack för en informativ artikel! Över ett år senare har SvD fortfarande inte bättrat sig. Jag trodde att jag hade missat något när jag inte hittade uppsägningen på hemsidan – att inte kunna säga upp via webben är man inte van vid i dessa dagar. Andra tjänster, t.ex. Spotify och Netflix har jag sagt upp och återupptagit igen ett antal gånger, just eftersom jag vet att det är så enkelt att säga upp när jag inte vill ha det längre. Nu blir det naturligtvis inte SvD fler gånger för min del heller.

Jonas
Jonas
Gäst
28 september 2017 kl 09:21

Även jag hittade denna artikel idag ett år senare…. Fick samma känsla från Svd som andra nätskojare… Dock som sagt så svarade den inom några minuter….. De satt de jobbar på en lösning för elektronisk uppsägning. Precis som föregående talare så hoppar jag mellan olika onlinetjänster då det är lätt att gå in och ur….
Svd är på min shitlist nu….

Gullevi Olofson
Gullevi Olofson
Gäst
11 november 2017 kl 14:02

Svårt att lösa tydligen!? Även jag letade idag efter uppsägning på nätet. Men icke! /GO

J
J
Gäst
20 februari 2018 kl 16:23

Gick inte säga upp på nätet – ringde kundtjänst flera gånger, ingen som svarade. Skrev mejl … fick aldrig svar, men prenumerationen har blivit uppsagd.