Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Facebooks eget “Sanningsministerium” mot fel länkar

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 13 januari 2017
- Torbjörn Sassersson
Zuckerberg à la 1984 - Image: Infowars.com
Zuckerberg à la 1984 - Image: Infowars.com
Bild: Zuckerberg à la 1984 – Illustration: Infowars.com

NewsVoice fortsätter att bevaka den utveckling som leder till att din frihet på internet, din yttrandefrihet och pressfriheten avvecklas eller reduceras. Facebook har startat två projekt som syftar till att få kontroll över hur du länkar till nyheter på nätet. Först genom faktagranskare mot “fejknyheter” och nu kommer “journalistikprojektet”.

“Corporate media” och sociala tjänster i Väst precis som i tex Kina tar ideligen nya steg för att ta kontrollen över internet och nätets innehåll, något som får konsekvenser för dig som postare av länkar och sökare av nyheter. NewsVoice lånar därför illustrationen ovan från Infowars, en bild som varslar om en dystopisk värld där alla nyheter filtreras så att de passar en enhetlig och godkänd filterbubbla som bara innehåller ett “korrekt” berättande. Det är så med totalitarismen. Den gillar inte andra versioner av verkligheten än sin egen om allt och alla.


Initiativen som tas av mediahus och myndigheter stinker av en passformsperfektionism där det bara får finnas en “sanning” om varje nyhet.


 

“Journalistikprojektet”

Facebooks nya “journalistikprojekt” handlar om en annan princip, den om korrekt berättande. Facebook meddelade i onsdags att företaget ska förbättra: “its storytelling formats” allt förklarat med fina ord:

“We want to work with publishers to build products that enable them to tell better stories, connect with their audiences in richer ways and support emerging business models for publishers”, sa facebook vice president för “global operations” och “media partnerships” Justin Osofsky.

Infowars med varningsremsa
Infowars med varningsremsa

Jag läser om detta bla på Infowars.com samtidigt som jag konstaterar en varningsremsa i svart och gult som säger: “The information on this site might be false or misleading!”.

Bilden till höger visar hur en installerad app som ska varna för fejknyheter varnar läsaren för Infowars som i sin tur varnar för Facebook. 

Sydsvenskan skriver att Facebook nu upprättar samarbeten för att ta fram verktyg för journalister och researchers för att de ska kunna presentera “relevanta nyheter” till sina användare. Tidningen fortsätter med att påminna oss om att Facebook för någon månad sedan meddelade att de även ska samarbeta med “faktagranskande organisationer för att få bukt med osanna berättelser paketerade som journalistisk”.

Sydsvenskan har ställt frågor till Annika Lidne som är internetstrateg och expert på sociala medier. Lidne skriver att det efter det utgången av det amerikanska valet verkar som om det kommit “önskemål från amerikanska myndigheter”, vilket underförstått kan tolkas som att Facebook utsätts för påtryckningar att filtrera allt som länkas på Facebook.

Annika Lidne - pressfoto: Lidne.com
Annika Lidne – pressfoto: Lidne.com

“Facebook har gång på gång upprepat att de inte är ett traditionellt nyhetsföretag och därför inte kan ta samma ansvar för vad som publiceras, men nu verkar de som att de tar små steg mot en mer aktiv roll i nyhetsspridandet – ett beslut som är ett tveeggat svärd” … “Det man kan se här är att Facebook blir en mer styrande faktor i vilka stories som delas, även om syftet är gott”, fortsätter Annika Lidne till Sydsvenskan.

Lite mindre diploamtiskt uttrycker Inforwars samma problematik. Kanalen skriver att Facebook ska “promote news literacy” och varningsflagga vad de anser är fejknyheter. Det ska bl ske genom att Facebook ska bygga ett “fact-checking network” lett av Poynter en icke vinstdrivande skola för journalism som komiskt nog ligger i St. Petersburg, men inte i Ryssland utan i Florida.

“In other words, Facebook said it will be the decider and arbiter of truth and reality.” – Infowars

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq