Anonym person hotar med att ta ned NewsVoice i natt

29
1774

Guy Fawkes

En individ som utger sig för att representera Anonymous OPS Sweden har idag hotat med att ta ned NewsVoice i natt. Hotet kom som två SMS till undertecknad från en okänd avsändare. Problemet för individen är att denne anger sig själv, en gratissajt på WordPress.com som styrs av ett amerikanskt företag.

Jag är egentligen tveksam till att publicera denna nyhet, men situationen är lite speciell och humoristisk. Förmodligen är detta bara ett falskt hot från en sur person (Sylthammar) som inte längre kan kommentera under NewsVoice artiklar tack vare en nyligen införd förhandsmoderering.

Detta händer exakt en vecka efter att NewsVoice utsattes för ett obehagligt fake-SMS från ”Google”.

Likväl är hotet att stänga NewsVoice i natt ett faktum, dessutom med avsändare angiven (AnonOpsSweden.wordpress.com), vilket i sin tur antyder ett falskt hot. Varför skulle en hacker ange sig själv? Avsändaren är en specifik sajt på en WordPress.com-subdomän som med en knapptryckning kan raderas av företaget Automattic Inc som äger moderdomänen WordPress.com.

Hot-SMS:n

Kl  13:11 – 23 feb 2018
“Torbjörn Sassersson: We have warned you before falling into the trap and the corruption in which most of the newspapers controlled by the Swedish state have committed. Anonymous OPS Sweden has taken a decision and we are going to sanction your page this weekend by taken down News Voice Site. Anonymous We are legion, We do not forgive, We do not forget, Expect us.https://anonopssweden.wordpress.com/

Kl 15:48 – 23 feb 2018
“Anonymous to Torbjörn Sassersson: The countdown has begun. NewsVoice is going to be down before midnight and all over the weekend. https://newsvoice.se/2018/02/22/newsvoice-forhandsmodererar-kommentarer-for-att-stoppa-troll-och-konflikter/

Jag är involverad i ett längre projekt som handlar om nätförföljelse och näthat. I projektet har flera WordPress.com-subdomäner med hämndporr skapade av en stalker tagits ned från nätet. Det är därför frestande att försöka ta ned AnonOpsSweden.wordpress.com, men risken är att den eller de bakom denna gratissajt är oskyldiga. Vi får se vad som händer i natt. Mitt webbhotell Loopia är meddelade.

Jag vet inte hur Automattic ser på att en av deras gratiskunder hotar med att ta ned en nättidning, om så är fallet.

Andra frågor: varför skulle Anonymous vilja ta ned NewsVoice? Det är osannolikt. Mer troligt är det att denne individ vill ha uppmärksamhet och nu fick han det. Hans aktiviteter är å andra sidan härmed dokumenterade. Kan syftet i själva verket vara att genom ett falskt hot mot en nättidning försöka ta ned Anonymous OPS Sweden? Foliehatt av.

Torbjörn Sassersson, redaktör NewsVoice.se


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
29 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
23 februari 2018 kl 21:01

Ta det som en bekräftelse på att du når ut!

nuntiavit
nuntiavit
Gäst
23 februari 2018 kl 21:20

Klart det inte är rörelsen “Anonymous” som ligger bakom det. Dels så ser vi det på den usla kvaliteen på hantverket bakom självaste hotet. Och så ser vi det på den, ändå, blygsamma storlek som Newsvoice fortfarande har. Det är helt enkelt en hobbygluttare som har hafsat till detta. Dessutom är Newsvoice som borde attrahera en “rebel”.

Birgit Sjölander
Birgit Sjölander
23 februari 2018 kl 21:21

“We have warned you before falling into the trap and the corruption in which most of the newspapers controlled by the Swedish state have committed.”
Det verkar ju rent ologisk att bunta ihop News Voice med den officiella Svenska nyhetsförmedlingen.

Michael Zazzio
Gäst
23 februari 2018 kl 21:22

Det här har ju hänt förut. Massmediekanaler angrips av hackare och myndigheter. Forskare blir av med sitt material efter polisingripanden. Läkare som utövar holistisk medicin mördas.

Till slut får man dock tag på en och annan av förövarna, och då kan man leka med råttan på samma sätt som katten gör.

sten bjorsell
sten bjorsell
23 februari 2018 kl 21:24

Sylthammar, säkerligen. Eller andra likasinnade. Larhammar?

Andreas Obenius
Andreas Obenius
Gäst
23 februari 2018 kl 21:37

Dont Worry! Mest troligt någon idiot bara. Har du backup system?

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
23 februari 2018 kl 22:52

Troligtvis en idiot. En idiot som ändå besitter en del kunskap om hur man gör för att inte bli spårad. Dock kommer denne att förr eller senare bli avslöjad, då det finns så många fler på nätet som ännu bättre behärskar detta med att spåra rätt på och ringa in individer med bedrägligt beteende.

Jag tror definitivt inte att det händer något ned Newsvioce:s sida i natt. Men vaksamhet är såklart alltid klokt i tider som dessa. Vi närmar oss dessutom valdagen och ett flertal kommer säkert att försöka släcka de sanna informationskällor som finns. Däribland Newsvoice.

I detta fall tror även jag att det är Sylthammar.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
23 februari 2018 kl 23:01

Klockan är nu 22:58. För mig blir det “Newsvoice-vaka”. Kommer att ha extremt svårt att somna utan att ha kontrollerat om “hotet” blir verkställt. Vilket jag som sagt inte tror, men ändå….

1∏7ΞΓςΣρτ0®•GH0ST
Gäst
23 februari 2018 kl 23:19

We don’t stand behind the disclosed threat.
Anyone can call themself #Anonymous. A wordpress page is easy to hack, an a fake message in our name can be posted. I believe the real admin has deleted the post as of now. We’ve made publicly known on both Instagram @anonymous_ops_swe (https://t.co/CtUWuckriZ) an Twitter @AnonSwedenOPS (https://twitter.com/AnonSwedenOPS/status/967141681622671363) that we don’t endorse this threat. #AnonymousOPSSweden

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
24 februari 2018 kl 00:02

Dåså, klockan är 00:01 och inget hände. Med den bakom hotet kommer nog snart att identifieras.

Jaha då kan man lägga sig. 🙂

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
24 februari 2018 kl 00:12

Väntat. Varför skulle det insiktsfulla människorna i Anonymous, som genomskådat monopolkapitalets medvetna konfliktskapande, ge sig på människor som delar många av deras värderingar? Det finns naturligtvis ingen anledning.

Erik Wiklund
Erik Wiklund
Gäst
24 februari 2018 kl 08:26

Det här är bara ett maktfullkomligt uttryck från några personer som lider av att folkets röster blir allt mer hörda. För det här är små personer som inte kan släppa sitt ”makt-över-andra-begär” och mår antagligen jättedåligt över att se sitt gamla kontrollsamhälle nu sakta rinna ut mellan fingrarna i takt med att folken på jorden vaknar upp till insikt om att de har blivit lurade att tro på elitens falska världsbild.
– Så, vi, folket, är på rätt väg !

David
Gäst
24 februari 2018 kl 10:45

Även 2000-Talets Vetenskaps Facebook kapades den 22/2, bara en kort tid efter att ett par arga Voffare härjat ursinnigt på vår FB-sida. Kontot omdirigerades till ett annat konto under några timmar tills vi rapporterade händelsen till FB som kunde åtgärda det hela. Detta kom passande nog bara någon dag efter att vi startat en FB-kampanj för ökat deltagande på vårt seminarium i Göteborg den 10/3 om Vaccinationer, Wifi och Cancer.

Dessutom stoppades en lokalbokning av nämnda seminarium bara för några veckor sedan. Ser vi en period av ökad aktivitet med fumliga försök att sabotera alternativmedia? Då får de gärna fortsätta för de är så amatörmässiga att de drar sig själva djupare ner i skiten.

Personen bakom lokalsabotaget i Göteborg kommer vi att dra ner kappan (ledtråd) på ordentligt i det kommande numret av tidningen (1/18). Det kan jag lova blir något att se fram emot! 🙂

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
24 februari 2018 kl 11:03

@ Erik Wiklund,

Klok analys. Precis så ligger det till….

Raghu
Raghu
Gäst
24 februari 2018 kl 14:17

Fick denna kommentaren från:
AnonOPsSweden
February 24, 2018 at 11:09 am

Det är scriptkiddies som håller på..
väldigt oproffsiga sådana,
Går man in med dåliga intensioner slår det tillbaka på en,, karma tar hand om dom.

Lasse
Lasse
Gäst
24 februari 2018 kl 17:35

Är det här någon bot? Hoten är ju helt oläsliga, ställer sig ju frågan om det är en 15 åring som försöker skrämmas. Vad är detta för tönt? Bry dig inte ens om denna person/bot.
Newsvoice kommer inte tas ned i natt den saken är klar.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
24 februari 2018 kl 19:49

På min dator poppade inloggningen på root-användaren upp, så att vi alla är under tafflig attack är helt uppenbart. Att attacken ser ut att komma från Ryssland tyder enligt min mening på att de som utfört attacken är sugna på att det ska se ut precis så… och vilka det är vet vi redan. Vilka hatar alternativa medier och vill beskylla Ryssland för allt möjligt? 🙂

Lasse
Lasse
Gäst
25 februari 2018 kl 08:44

Torbjörn

Hur riktas den mot Newsvoice? Newsvoice ligger väl på Loopia? Det är isf DOM som blev attackerade, inte specifikt Newsvoice.

Lasse
Lasse
Gäst
25 februari 2018 kl 16:14

Fungerar det så? De ligger 100-tals hemsidor på severs kanske tusentals, och attacker sker nog dagligen mot serverföretag, var är bevisen att den här attacken riktade sig på Newsvoice?

Lasse
Lasse
Gäst
25 februari 2018 kl 18:32

Handlar inte om att misstänkliggöra, de handlar om att berätta hur nätverkstrukturen faktiskt ser ut.
Det var ju någon annan kommentar här ovan som också drabbades tydligen, alltså inte bara din sida.
Men för all del publicera gärna Wordfence meddelandet.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
25 februari 2018 kl 21:01

@ Lasse,

Jag måste säga att du ställer märkliga frågor. Hm….