Facebooks filter stoppar artikellänkar till NewsVoice och TV Helse

18
1523
Facebook HQ Stockholm 9 okt 2017 - Foto: NewsVoice.se
Facebooks huvudkontor i Stockholm – Ingen logga eller skyltning, bara ett kameraöga. Foto: NewsVoice.se

DEBATT. Idag meddelar Facebooks opersonliga filter att flera artikellänkar till NewsVoice och TV Helse i Sverige automatiskt flaggats för misstänkt “brott” mot Facebooks community-regler. Det är naturligt illavarslande för läsarna och för mig som är redaktör på båda sajterna. Får man inte dela artiklar om riskerna med mammografi eller vaccin? Hur kan det vara ett misstänkt brott?

Det var idag när jag skulle posta tipslänkar i de två Facebook-grupperna: “Hälsa och Folkbildning (HoF)” och “Hälsa till alla” som jag möttes av följande varningsmeddelande:

Facebook varningLänken i varningen leder till texten:

Autoflaggade av Facebook
Det verkar som om de här inläggen kanske bryter mot våra communityregler och de är därför inte synliga i gruppen. Om administratören godkänner ett inlägg visas det i gruppen. Om administratören inte gör någonting tas inlägget bort permanent efter 30 dagar. Du kan även själv ta bort dina inlägg.”

Följande tre länktips hade flaggats av Facebooks algoritmer som “Kan vara bedrägeri eller spam” (enligt Facebook):

Facebook flaggade artikel om riskerna med mammografi som möjligt bedrägeri eller spam.
Facebook flaggade artikel om riskerna med mammografi som möjligt bedrägeri eller spam.
Facebook flaggade artikel om riskerna med mammografi som möjligt bedrägeri eller spam.
Facebook flaggade ytterligare en artikel om riskerna med mammografi som möjligt bedrägeri eller spam.
Facebook flaggade artikel om riskerna med vacciner som möjligt bedrägeri eller spam.
Facebook flaggade artikel om riskerna med vacciner som möjligt bedrägeri eller spam.

Som vanligt finns ingen möjlighet att ställa supportfrågor till Facebook, “överklaga” eller förhindra att länktipsen tas bort om administratören inte väljer att spara dem.

Inga regelbrott, ingen reklam, inget spam och inget bedrägeri

Det är viktigt att betona att jag brukar posta länkar i dessa grupper och har tillåtelse att göra det. Administratörerna har inte tidigare klagat på dessa tipslänkar utan det är Facebook som nu skjuter in en kil mellan mig som publicist och administratörerna för dessa Facebook-grupper genom att misstänkliggöra det jag vill dela.

  • Ingen av de tre artiklarna innehåller länkreklam i brödtexten.
  • Artiklarna säljer ingen produkt.
  • Inget spammande.
  • Inget bedrägeri.
  • Inget delande som bryter mot någon regel.
  • Inga klagomål har skickats till mig som artikeltipsare från gruppernas administratörer.
  • Artiklarna är gratis att läsa.

Vi användare har gett Facebook för mycket makt och Facebooks ledning kan alltid luta sig tillbaka och hävda att deras tjänster är gratis och att Facebook bara är ett företag som kan ta sina egna policybeslut som styr vad som får delas. Facebook är ingen myndighet så inget kan “överklagas”.

Sedan några månader delar jag allt på Facebook även på ryska VK.com, en Facebook-liknande historia som ersätter både Facebook och YouTube. Jag använder inte VK för att det är ryskt, men för att det verkar som om VK är mer angeläget om att upprätthålla yttrandefrihet, delningsfrihet och även pressfrihet.

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
18 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Hasse
Hasse
Gäst
10 maj 2018 kl 10:59

Är det inte dags att dra dem till domstol?
Det gjorde “The health ranger”. Mike Adams kanal är uppe på YT igen.
Visa att Ni inte låter er skrämmas.
Personligen var jag var en kort stund av mitt liv uppslukad av facebook. Men är helt Facebookfri sedan ca 2012.
Hoppas att även andra kan komma ur sitt facebook-beroende.

stenbj
stenbj (@sten-bjorsell)
10 maj 2018 kl 11:05

Kanske kan det vara Oksanen som missbrukat sitt tydligen enorma inflytande i regering och annat efter han blev slaktad av oss här ?

Clas Kling
Clas Kling (@clas)
10 maj 2018 kl 11:15

Jag blir så förbannad på denna diktatur!
Jag har konto på VK.
Kan du inte skicka info till mail?

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
10 maj 2018 kl 11:42

Hemskt, och ytterligare en bekräftelse på den censur vi har i Sverige. Även om FB är ett privat företag så har de i princip total dominans. Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att inse att FB får ekonomiskt stöd från många företag och organisationer för att “hjälpa till” att styra “fiskstimmet” rätt.

Ytterligare en ingrediens i “Det stora Bedrägeriet”.

Själv har såklart även jag lämnat FB. Ofattbart att inte fler gör det.

Johan
Johan
Gäst
10 maj 2018 kl 11:47

Yttrandefriheten i Sverige gäller bara om man yttrar sig i samklang med den politiskt korrekta agendan.

Vaccinering kan jag inte prata om med föräldrar som vaccinerat sina barn, en form av självcensur, men det blir så lätt fel. Föräldrarna känner sig hotade och går in i försvar, sånt kan man inte debattera. Personligen förstår jag såklart inte hur man kan låta injicera bebisar och små barn med Gmo, virus, dna, formaldehyd, bitar från apor etc etc.

Vi har ju trots allt fri vilja..

Facebook-fri och lyckligare av det sedan 5 år tillbaka.

Lite hemskt att se folk slaviskt kolla uppdateringar flera gånger om dagen.

Tack för informationen och arbetet bakom.

Sanningen skall göra dig fri, men först gör den dig förbannad.

Stig Olsson
Stig Olsson
Gäst
10 maj 2018 kl 11:48

Här är länken till newsvoice på vk: https://vk.com/newsvoice

Erik Wiklund
Erik Wiklund
Gäst
10 maj 2018 kl 12:03

@Hasse
I många domstolar sitter domare som tillhör eliten, och dömer partiskt, för de vill inte att folket vaknar upp och ifrågasätter det PK-samhälle som eliten själva har inrättat för att säkerställa sin makt över folket.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
10 maj 2018 kl 12:59

@Torbjörn
Problemet med de flesta sociala medier är att de med stor sannolikhet är i händerna på monopolkapitalistiska intressenter och deras integritetskränkande underrättelsetjänster, inkl. VK, tror jag. Ryssarna attackerar ex. Telegram, men inte VK. Fundera på den verkliga orsaken varför de inte gillar brevhemligheten, men älskar VK!

Jag kan därför rekommendera alla att plocka bort alla scripts och länkar till dem och säga upp dessa konton, samt börja använda GPL-programvara rekommenderad av FSF.

WordPress.org och WordPress.com är i princip samma system. Det senare är kommersiellt och reklamfinansierat genom google.com. (tyvärr) Google går dock att använda utan scripts, och WordPress går att använda utan att köra google-script. Det du skickar genom Google avläses dock sannolikt av sannolikt av främmande makt precis som allt annat som är icke-krypterat och far över nätet. Android och Blogger/Blogspot är också ägda av Google.

Skulle Newsvoice använda WordPress.org-programvara enbart och trådade kommentarer så skulle varje inloggad kommentator kunna få svar på sina egna kommentarer genom detta system, helt utan ett integritetskränkande Google. WordPress-systemet är enkelt att moderera och fungerar utmärkt.

Vissa tror att de kommer få mindre trafik om de skippar kommersiella sociala medier och deras scripts. Det stämmer förmodligen inte alls. Människor som en gång läst Newsvoice vill läsa mer och kommer anpassa sig till de inloggningar som krävs för att kunna kommentera.

Vi läsare/medborgarjournalister kan länka relevant till och från Newsvoice. Newsvoice redaktion kan moderera lite hårdare mot irrelevanta bloggposter, irrelevanta kommentarer och Internettrolling. Då kommer ingen någonsin missa existensen av denna utmärkta web-tidning, men alltid vilja ha mer av den.

Om Newsvoice går ur dessa integritetskränkande sociala medier kommer det inspirera fler att göra det, tror jag,

stenbj
stenbj (@sten-bjorsell)
10 maj 2018 kl 14:30

Torbjörn Sassersson: Intressant fråga med svar som FB inte kommer gilla.
Alltså ordnas “massflytt” från FB bäst?
Martin har säkert ideer som kan funka?
Gissar att det hjälper att veta hur man kommer åt gamla FB-sidor som FB tagit ned?

Michael Zazzio
Gäst
10 maj 2018 kl 22:12

Facebook har nu profilerat sig som egenutnämnd polis.

Jan Norberg
Jan Norberg (@jannorb)
10 maj 2018 kl 22:38

@ Michael Zazzio 10 Maj, 2018 at 22:12

Efter påtryckningar från regeringen så har man introducerat en självcensur.

I Tyskland och andra länder har Google, Facebook, mfl redan gjort vad man nu i Sverige inför.

Hotet från politikerna är lagstiftning.

Snacka om DDR, Nord Korea eller Kuba….

stenbj
stenbj (@sten-bjorsell)
10 maj 2018 kl 23:15

Jan Norberg: Massflykt från Google, Facebook, mfl innebär att de kommer klaga, betydligt ljudligare än vad vi klarar.

Makt => korruption; absolut makt => absolut korruption.
Eller styr deep state även här som i USA?

MATS Gabrielsson
MATS Gabrielsson
Gäst
11 maj 2018 kl 07:58

Ett alternativ till Facebook är nya Haleron.com. Men som sagt det gäller att folk aktivt att flytta.

Ingrid Ahlinder
Ingrid Ahlinder
Gäst
11 maj 2018 kl 10:28

Sorgsamt det hela. Vi behöver dessutom slå oss samman där vi bor för att utveckla samarbete. Vi kan
hjälpa varandra med det vi är bra på. Alla kan vi något. På så vis blir vi heller ej så sårbara. Detta är framtidens lösning som jag ser det och mina hjälpare har berättat om.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
12 maj 2018 kl 03:10

WordPress är en social media-kanal som är open source, använd den och uteslutande den! Det är mitt tips. Lyssna och läs även saker från Richard Stallman och tänk själv!

ettAvGudsBarn
Gäst
14 maj 2018 kl 21:45

knappast att man borde förvänta sig bättre i ett land som går från Guds bud.