Astronaut: Vi kanske måste kontrollera gravitation för att nå Mars

Torbjörn Sassersson är grundare av och redaktör på NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 11 juli 2018
- Torbjörn Sassersson red.
Chris Hadfield - Foto: Asc-csa.gc.ca
Chris Hadfield – Foto: Asc-csa.gc.ca (Kanadas motsvarighet till NASA)

Astronauten Chris Hadfield som gjort två rymdfärder och vistats nära 6 månader på den internationella rymdstationen ISS säger att vi kan behöva bemästra gravitation för att kunna ta människor till Mars. Han tycks antyda ett behov av “antigravitation” som “bränsle”. Han spekulerar i att forskning vid CERN och rymdbaserad forskning på kosmisk strålning kan hjälpa oss ta fram nästa generation av rymdmotorer.

Chris Hadfield var verksam åren 1995-2013 som astronaut och han var befälhavare på ISS. Han blev allmänt känd som astronauten som under nollgravitation sjöng David Bowies “Space Oddity” på ISS.

Hadfield säger till Business Insider att anledningen till att NASA aldrig åkte till Mars redan på 1960-talet berodde på att riskerna var för stora. Business Insider frågade Hadfield om våra utsikter att nå Mars inom 20 år. Han svarar att riskerna fortfarande kan vara för stora och att det kanske inte är värt ansträngningen.

“The majority of the astronauts that we send on those missions wouldn’t make it. They’d die”.

Han syftar på en lång rad av risker som tex höga doser av kosmisk strålning. Mars ligger 660 gånger längre bort än vår egen måne och dosen kommer därför att bli avsevärt större än vad Apollo-astronauterna fick utstå. Förutom strålning finns risken för explosioner och svält. Hadfield drar parallellen med sjöfararen Magellan som år 1519 startade en resa runt världen med 5 skepp och 250 besättningsmän. Av dessa överlevde endast 18 personer och fyra skepp sjönk.

Sedan har vi problemet med att överleva på Mars. Han nämner hur illa de gick för nybyggarna som försökte etablera staden Jamestown i det gamla Amerika. Jamestown grundades år 1607, men övergavs 1700 på grund av svält (illustration).

Hadfield tror inte ens att dagens privata och statliga “rymdskepp” klarar av en resa till Mars. Problemet är att ingen kommit på en bättre framdrivning än med kemiskt bränsle, säger han, och nämner SpaceX, NASA och Blue Origin.

“Burning chemical rockets is the equivalent of using a sailboat or a peddle boat to try and travel around the world”.

“My guess is we will never go to Mars with the engines that exist on any of those three rockets unless we truly have to”.

“I don’t think those are a practical way to send people to Mars because they’re dangerous and it takes too long, and it therefore exposes us to a risk for a long time.”

“Someone has to invent something we haven’t thought of yet”.

Vi måste uppfinna något som vi inte tänkt på ännu, säger Hadfield, och menar att vi måste satsa mer på grundforskning. Han sneglar i sin tankar på jondrift, nukleära motorer och nämner till och med att lösningen kan finnas om vi förstår mer av mörk materia och mörk energi. Kanske den alfamagnetiska spektrometern (“Alpha Magnetic Spectrometer”) på ISS eller forskningen på CERN kan ge oss ledtrådar om hur vi ska bemästra gravitation.

“Maybe the work that’s going on with the Alpha Magnetic Spectrometer on the space station and in the particle accelerator in CERN and other places … is going to show us how we can harness gravity.”

Borta i Europa kan vi se att Mars One, som har ambitionen att placera en hel koloni av människor på Mars med start år 2032, nu får nya pengar (12 miljoner Euro) genom investeraren Phoenix Enterprises AG. Projekten Mars One har tidigare valt Lockheed Martin som en leverantör av den rymdteknik som ska ta “Karl-Oskar”, “Kristina” och de andra nybyggarna till Mars.

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

Bild: Mars One ska bygga en koloni på en planet med en öken som aldrig tar slut…


Så här kan du stötta Newsvoice