Stressa ner med motion – Tränade muskler producerar detox-enzymer

0
89
Avslappning och mindfullness i naturen är bra för din psykiska hälsa och kropp. Licens: CC0, Pixabay.com
Avslappning och mindfullness i naturen är bra för din psykiska hälsa och kropp. Licens: CC0, Pixabay.com

Stress är ett av de snabbast växande problemen för folkhälsan och det kan bero på många olika saker. Vi blir stressade av familjelivet, karriären, det sociala livet, tidspress och inte minst genom ständig tillgänglighet till digitala medier. Dåliga relationer i bekantskapskretsen, familjen eller på jobbet kan också göra oss stressade. Alla situationer du inte känner dig bekväm med, kan orsaka stress.

Text: Birthe Storaker | Översättning: Madeleine Lidman

Definitionen på stress är ett tillstånd där vi uppfattar att kraven överstiger eller närmar sig nivån på vad vi kan hantera. När stressen blir kroniskt kan det bidra till att utlösa olika autoimmuna sjukdomar i kroppen.

Det bästa sättet att minska stressen är att göra något åt orsakerna. Men det är inte alltid så enkelt och inte alltid så snabbt gjort. Vissa relationer måste man förhålla sig till vare sig man vill eller inte. Då gäller det att använda metoder som reducerar stressen. Här presenterar vi några åtgärder som har visat sig minska stressresponsen.

Tränade muskler producerar detox-enzymer

Känner du dig stressad, så välj en motionsform du tycker om och som passar in i din vardag. Träningen ska inte vara en förpliktelse som du bara ska få undanstökad. Det är viktigt att den fysiska aktiviteten är lustbetonad och inte upplevs som ”en sak du bara ska göra” och därmed skapar mer stress och dåligt samvete. Försök att ta reda på vad du gillar bäst. Gå en promenad eller spring en löprunda. Gör yogaövningar, anmäl dig till en danskurs.

När musklerna är aktiva, rensas blodet från ämnen som bildas vid stress och som är skadliga för hjärnan.

Läs mer i TV Helse | Mediasamarbete med NewsVoice

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here