ONLINE APOTEK. Vi har väl aldrig utsatts för så mycket apoteksreklam som idag? Det finns en grund till detta, som stavas digitalisering. De olika apoteken har insett att majoriteten av deras kunder numera finns på nätet och att det är där som man bör lägga fokus de kommande åren, för att inte nämna alla doktorstjänster.
Det som kanske påbörjade hela denna näthysterin var Apotea, som redan 2016 gick för miljarden i omsättning och har sitt rekordår 2019.
”Konkurrensen är hård och då gäller det att sticka ut”
Detta är orden från Per Strömberg på Apoteket Hjärtat som också gjort ett fantastiskt år och visat enorm tillväxt och redan under förra året nådde en omsättning på över 14 miljarder kronor. Inte nog med det beräknas Hjärtat även ha gjort en tillväxt online på ca 55% enligt Market.
Man menar på att den ökade omsättningen dels beror på en ökad försäljning på läkemedel och mediciner med en högre prisbild. Detta trots ökad konkurrens som skapar i regel mer gynnsamma priser för kunden. En annan faktor som spelar in är en effektiviserad leveranstid och bredare sortiment.
Förbättrade marginaler – färre jobb?
Att digitalisera och satsa online kostar pengar samt skapar massvis med jobb inom IT, däremot kostar det jobb inom andra områden. Vi ser att allt fler apotek behöver stänga sina portar i glesbygden. Kunderna i sin tur hänvisas till e handeln eller apoteksombud många mil ifrån sina hem.
Anledningen till att många apotek i glesbygden stängs ner sägs vara att det är svårt att rekrytera personal, samtidigt som alltfler nya aktörer fortsätter etablera sig i storstäderna med fysiska butiker.
Online apotek som slåss om kunderna
Apotea, Meds, Apoteket, Apohem plus alltfler utländska aktörer… Vilket ska man välja?
Apoteken tävlar om kunderna på samtliga fronter, om inte genom TV reklam så genom innovativa lösningar, bättre prisbilder eller unikt utbud. Och visst har det visat sig vara gynnsamt att handla på nätet.
”Det sparar oss tid, och är i de flesta fallen kostnadseffektivt.”
Enligt Hittaonlineapotek.se som sedan 2017 jämfört apotek på nätet så finns det flera anledningar till att utföra sina köp digitalt. Argumenten är att det ska vara kostnadseffektivt och att det sparar tid, men även att det ibland kan kännas genant att köpa vissa varor i en fysiskt butik.
Utbudet har visat sig viktigt för online apotek
Hemsidan pekar även på hur viktigt utbudet är, och att digitaliseringen har hjälpt apoteken rent logistiskt att öka sitt utbud av produkter. Detta märks av tydligt då samtliga nätapotek ständigt ökar sina utbud med produkter som är unika, ekologiska och veganska.
Online apoteken i siffror:
- E-handeln sägs idag stå för 10% av den totala omsättningen i apoteksbranschen, en siffra som ständigt ökar
- Den ungefärliga omsättningen sägs 2019 ligga på 400 miljoner kronor per månad
- Statliga Apoteket omsätter 20 miljarder kronor
- Apotea växer fortast, och siktar på att sälja för 2.7 miljarder i år (Bara på nätet).
- Nätapotek ska enligt Gustav Hasselgren växa med hela 35% per år och motsvara en miljard svenska riksdaler om året.
Vad tycker du? Gillar du att besöka ditt lokala apotek eller föredrar du att beställa dina mediciner på nätet och besöka en nätdoktor? Låt oss veta vad du tycker!
Extern skribent
Relaterat