FÖRETAGANDE & DEBATT. Dagens Media skriver i sin artikel ”Newsvoice tillväxt rusar – så driver youtubers framgången” att Newsvoice.com, som ägs av svenska Newsvoice Dotcom AB, växer kraftigt i USA. Framgången är dock köpt. Undertecknad bakom Newsvoice.se jämför två webbsatsningar med exakt samma namn, två kanaler som båda försöker motverka filterbubblor och fake news.
Den konkurrerande kanalen Newsvoice.com (grundad 2017) som alltså har exakt samma namn som det Newsvoice.se (grundad 2011) som du just nu läser, växer enligt uppgifter starkt i USA tack vare att man betalt Youtubers för att göra reklam för Newsvoice.com. Taktiken är smart och förmodligen dyr, men det handlar inte om en organisk besöksutveckling utan om en köpt framgång ungefär som när ägare av Twitterkonton köper 10,000-tals följare. Hittills har Newsvoice.com fått in minst 7 miljoner kronor i investerarstöd.
Newsvoice Dotcom AB och Sasser Media Lab AB jämförs
Newsvoice.se har fler besökare
Vi testade att använda internetverktyget Similiarweb för att bedöma framgången för de två sajterna. Trafiken till Newsvoice.com går primärt till deras mobil-app på handhållet som mobiltelefon och surfplatta. Newsvoice.com har dock samma tjänst även på laptops och stationära datorer att jämföra med Newsvoice.se som inte har en särskild app.
Läs mer: Newsvoice.se-konkurrenten Newsvoice.com tar in 5 miljoner kronor
Trots att Newsvoice Dotcom AB, som fått flera miljoner kronor i inpumpat stöd, primärt satsar på USA-marknaden med 350 miljoner invånare så har Newsvoice.se (utan investerare), som satsar på den svenska marknaden med runt 10 miljoner invånare, betydligt bättre besöksstatistik. Newsvoice.se som förvisso är 6 år äldre har nått sin publik genom organisk utveckling. Vår populäritet är inte köpt. Den är naturlig.
Observera: Similiarweb har uppgivit felaktiga startdatum för Newsvoice.com respektive Newsvoice.se. Similiarweb uppger att Newsvoice.com är ett år äldre. I själva verket är sajten Newsvoice.se 6 år äldre än Newsvoice.com (se bla PRV).
Newsvoice Dotcom har osäker ekonomi
Problemet för Newsvoice.com, för övrigt startad av en svensk från Google, är att om inte intäkter följer stora reklamutgifter (som att betala Youtubers) finns inte en framtid för ägarebolaget Newsvoice Dotcom AB, idag med c:a 5 anställda. Det måste pumpas in nya miljoner utifrån hela tiden.
Läs mer: Newsvoice.com fick in 2 miljoner kr från investerare
Det är helt annorlunda med Newsvoice.se som drivs av Sasser Media Lab AB (SML), ett bolag som ekonomiskt gått riktigt bra de senaste åren, med tanke på att det är ett enmansbolag som till störst del får intäkter från Newsvoice.se, en sajt som med investerare skulle kunna expandera på den engelskspråkiga marknaden.
Ägarbolaget Newsvoice Dotcom AB har mest röda siffror fram till 2018, men hur länge orkar investerare fylla på med nya miljoner hela tiden? Ekonomiskt är SML betydligt mer framgångsrikt trots att det bara finns en anställd där. SML har endast en ägare och inga skulder.
Text: Torbjörn Sassersson, grundare av Newsvoice.se och ägare av Sasser Media Lab AB