TEKNIKDEBATT. Med snittfarten 23 km/h klarade sig ett engelskt par 21 mil hem med en Porsche Taycan elbil. På vägen försökte de förgäves ladda bilen på elva platser innan de till slut fann en ledig och fungerande laddstolpe med rätt teknik.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans.com | Bild: Porsche Taycan, elbil. Produktfoto: Porsche.se

Tege Tornvall - privat foto
Tege Tornvall – privat foto

Totalt tog färden nio timmar. Normalt skulle den ha tagit två och en halv timme, berättar bilens ägare för den engelska tidningen The Guardian – som ivrigt varnar för förestående klimathot och varmt förespråkar vindkraft som energikälla.

För att se om de bara haft ovanlig otur besökte ägaren dagen efter fem laddställen i närheten av hemmet. Av olika skäl fungerade inte de heller. Lika nöjd som han är med bilen, lika missnöjd är han med möjligheterna att ladda den under färd.

Han råder därför elbilsägare att bara ladda hemma – eller på jobbet, om de kan. Det förvandlar längre resor till ovissa äventyr och begränsar resmål och vägval efter möjliga laddställen – som kanske ändå inte fungerar.

Många hyllar Porsche Taycan som marknadens bästa elbil. Fattas bara med priser från 1,2 till 2,1 miljoner kronor! För så mycket pengar får man från fyra till sju utmärkta konventionella mindre mellanklassare med bättre brukarnytta.

Taycans fantasiprestanda (250-260 km/h toppfart och meningslösa 0-100 på 3-4 sekunder) passar inte vanlig trafik. Om man ändå utnyttjar dem, får man räkna med minst dubbla förbrukningen och praktisk räckvidd 15-20 mil.

Från början var Porsche lättare än sina konkurrenter och vann tack vare bättre utnyttjande av tillgängliga resurser – som David mot Goliat. Men det var länge sedan. Nu tävlar Porsche i muskelklassen. Föga imponerande för oss som uppskattar klurig ingenjörskonst: att uträtta mycket med små medel.

Att Taycan, Tesla och andra hormonstinna elbilar kan köras billigt i måttlig fart ursäktar inte deras slöseri med resurser. De är från början dinosaurier, dömda att dö ut. För att skapa pengar krävs energi. Allt har en kostnad!

Problemen i sammanfattning:

  • Glest med laddställen ute i trafiken
  • Ännu färre vid sidan av större vägar och städer
  • Få laddställen fungerar
  • Olika laddställen har olika teknik
  • Olika laddställen har olika  betalningssätt
  • Att ladda billigt går långsamt
  • Att ladda fortare är dyrt
  • Många laddställen är upptagna.

Samma problem gäller även i glesbefolkade Sverige.

Nyckeldata Porsche Taycan 4S

  • Yttermått: 496x197x138 cm = onödigt stor
  • Utrymmen: 4 sittplatser – som en mellanklassare
  • Bagagerum: 81 + 366 = 447 liter, klent för bilens storlek
  • Tjänstevikt: 2,3 ton – en rejäl klump
  • Drift: en elmotor fram och en bak
  • Effekt: 571 hk/420 kW – mer än nog
  • Vridmoment: 650  Nm – mer än nog
  • Toppfart: 250 km/h – mer än nog och tillåtet
  • Acceleration 0-100 km/h: 4 sekunder – onödigt fort
  • Batteri: 94,3 kWh – stort och skrymmande
  • Batterivikt: 650-700 kg – alldeles för tungt
  • Uppgiven förbrukning: 2,2 kWh per mil = 42,9 mils räckvidd med full laddning
  • Uppgiven räckvidd: 46,3 mi = 3,4 mil för lång
  • Faktisk förbrukning: ca 2,5 kWh per mil
  • Användbar laddning: ca 75 kWh
  • Faktiskt användbar räckvidd: 25-30 mil
  • Pris: ca 1,2 miljoner kronor = oförsvarligt dyr.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans.com


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
9 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Harriet Larsson
Gäst
1 december 2020 kl 15:49

Tack för en upplysande artikel om el. hysterins baksida. Min bror, långtradarchaufför sen 40 år, har varnat för laddställens svårigheter under flera år, samt för verklighetsfrånvända och karriärlystna miljöaktivister.
Hur stort ett batteri måste vara för att driva enormt tunga lastbilar längs E4:an får han inget svar på. Helt klart är att “just in time” med lasten, som är dagens lagerhållning kommer att försvinna. Dagens järnvägsnät är inte dimensionerat för att ta över långtradartransporter och kan inte leverera fram till dörren, men sådana petitesser bryr sig inte en miljöpartist om.

Jan Rosbäck
Gäst
Reply to  Harriet Larsson
1 december 2020 kl 21:13

Det är alltid lokala politiska karriärister och verklighetsfrånvända aktivister som kan förstöra en hel industri. Volvo Lastvagnar var i världstoppen i kvalitet för trettio år sedan med sin lastbilsproduktion. Som varande exportör av begagnade fordon på den tiden upplevde jag efterfrågan som enorm, svensk industri gick då fortfarande på fulla varv. Vi skapade nya marknader, som i Peru där alla trodde att Volvo var en peruansk lastbil efter den svenska sammansättningsfabriken där som avslutades i samband med att ett inbördeskrig uppkom på 1970-talet. Det kriget skapades av samma system som vi idag ser i detta fallerande monetära system. Allt upprepas, men idag har vi bättre överblick via internet. MP har för övrigt kopierat sitt partiprogram från det svenska nazistpartiet som upphörde på 1940-talet av någon anledning.

Tege Tornvall
Tege Tornvall
Gäst
Reply to  Harriet Larsson
26 april 2021 kl 12:27

En långtradare drar som bäst 3 liter diesel per mil. I genomsnitt kanske 4 liter. Det motsvarar kanske 10-12 kWh batterikapacitet. Varje kWh väger ca 7 kg.

Långtradare har ofta två tankar om totalt kanske 600-700 liter, som inkl. själva tanken och fästen väger ungefär lika många kilogram. Då klarar de 150 mil mellan tankningarna. Med eldrift skulle de behöva 1.500-1.800 kWh batterier, som skulle väga 10-13 ton – och ta enorm plats.

Varje kWh batteri kostar med rådande priser uppåt 1.500 kr med tendens nedåt tusenlappen. Totalt pris för batterierna: 22-27 miljoner kronor. Inte att tänka på!

Ulf Claréus
Ulf Claréus(@clareal)
1 december 2020 kl 17:04

Porsche – Ferdinand Porsche – gav världen en gång en riktig folkbil och som tillverkades i den helt nyskapade staden utmed Mittellandkanal, uppkallad efter bilen, alltså Stadt des KdF-Wagen. “Kraft genom glädje”-organisationen, Robert Leys Deutsche Arbeitsfronts Kultur och Bildnings verksamhet kallades att ta’ fram fordonet, som bekant på initiativ av Rikskanslern och som ju efter kriget kom att bli nationalsocialismens främsta bestående kommersiella succé åtminstone, inte minst internationellt.
En bil “alla” skulle ha råd med – och hade. Det kommer helt uppenbarligen inte denna elbil Porsche Taycan 4S, att gå i land med: så dyr att endast politiker, direktörer av skilda valörer och en eller annan klimatfanatiker inom Mp kan komma på tanken att inhandla den. Den svenska hor-statens klimat-muta på 60 000 spänn är ju nästan försumbar vid en allvarlig köpkalkyl. Med en prislapp på minst 1.2 miljoner kronor, för att med högst fyra personer kunna ta sig garanterat 25 till 30 mil bort, känns mer än idiotiskt.
1941 års modell av “VW-bubblan” (som den kom att kallas) hade enligt handboken en räckvidd på omkring 350 km och fulltankad med 25 liter bensin, varav 3 l reserv. Visst var max hastighet endast 105 km/h på fyrans växel, med 3 300 varv/min (max) med en motor på 24.5 hk.
Samtidigt vet vi att EU (enligt deras icke-folkvalda potentater) inte kommer tillåta Otto- och Dieselmotor drivna bilar efter 2025. Häpp! Dit är det 4 år och 1 månad! Härstädes sägs det att årtalet är 2030. Men EU-lag slår svensk lag har jag förstått.
Hur är det med lastbilar, då? Militära fordon? Stridsvagnar, haha?
Världen har blivit sinnessjuk, vad annars?
P S. På SR/P1 har man börjat “lägga marken tillrätta” för elbilar, som tänkes ta’ upp ström kontinuerligt under färd genom någon form av nedgrävda “elenergi-kablar”, som ovanför framförda fordon (batteri/elbilar) tar upp utan fysisk kontakt (något man eljest förknippar med elektrisk drivna lok som via främst pantograf får ström genom luftledningar med starkström. Det har vi haft i långt över 100 år!).
Vore det möjligt hade vi redan ha haft det.
Å’ andra sidan är Fake News synnerligen à la mode i dessa tider av Covidioti, rösträkning och klimat/miljö-tjafs, så inte mycket förvånar lägre.

Sören Turesson
Sören Turesson
Gäst
1 december 2020 kl 19:48

Tydligen återstår mycket att åtgärda inom denna teknik. Som ägare till lundin energy aktier känns det fortfarande rätt lugnt

Ulf Claréus
Ulf Claréus(@clareal)
Reply to  Sören Turesson
1 december 2020 kl 21:52

“Känns fortfarande rätt lugnt”, säger du, Sören. Du har tydligen missat att det var länge sedan rationellt tänkande och sunt bondförnuft rådde. I a f inte under detta tidiga tjugoförsta århundrandet.
Tja, den som lever får se!

Erik Forsman
Erik Forsman(@ale2)
2 december 2020 kl 09:56

Bättre då med häst och vagn, som kan “tankas” direkt mitt i spenaten.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
8 december 2020 kl 17:24

Det tog tid innan systemet med mackar hade byggts ut
Att distribuera energi med elledningar istf med stora tankbilar verkar som en förbättring.
Men var tog iden med tankbart batteri vägen?
Det var tal om en ‘uppladdad’ vätska av ngt slag som ersatte det som bilen förbrukat. Jag skriver uppladdad inom citat eftersom jag minns inte på vilket sätt vätskan innehöll energin, men dess verkan var att det gav elenergi som ett batteri.
Motsvarigheten till en mack skulle kunna tänkas reproducera färskt bränsle från det förbrukade som bilar tankat ur. På så vis behövde inte bilägare vänta på laddningen.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
8 december 2020 kl 17:46

augusti 16, 2018
Forskare vid universitet i Glasgow har tagit fram ett batteri som kan laddas på en sekund. De kallar tekniken för ”flow battery”, som bygger på nanoteknik.
Tekniken är relativt enkel, batteriet fylls med en vätska som innehåller nanomolekyler som kan förvara mycket mer energi än dagens batterier. Det är denna vätska som är laddad med energi, och man skulle då kunna tanka batteriet med ny, mer energifylld vätska när energin i den befintliga vätskan har använts

https://alltomelbil.se/gar-det-att-ladda-elbilen-pa-sekunder-en-forskargrupp-tror-det/
*****
2019-02-11
En ny teknik som helt tar bort behovet av snabbladdning. I stället ”tankas” elbilsbatterierna med ny elektrolyt, precis som en vanlig förbränningsbil. ”Det här är banbrytande teknik för nästa generation elbilar”, säger forskaren John Cushman forskare vid Purdue University i Indiana, USA.

https://www.nyteknik.se/fordon/tankbara-elbilar-ska-losa-rackviddsproblem-6947597