Nu kommer covidpolishundar som ska testa om du är smittbärare

11
2633
En äldre person (foto: StockSnap) och en japansk polishund, som ej är relaterad till denna artikel (foto: Äldre person (foto: StockSnap, Pixabay.com) och en japansk polishund som ej är relaterad till artikeln (foto: Dick Thomas Johnson, CC 2.0)
Äldre person (foto: StockSnap, Pixabay.com) och en japansk polishund som ej är relaterad till artikeln (foto: Dick Thomas Johnson, CC 2.0)

OPINION. Nu utbildas covidpolishundar som ska hjälpa myndigheter att identifiera dig om du har en misstänkt Covid-19-infektion. Om du blir positivt markerad av en hund är det inte svårt att räkna ut vad de ska göra med dig. Inga kritiska frågor ställs av journalisterna i Life Science Sweden, Enköpingsposten eller finska Yle.

I hurtigt positiva ordalag uttrycker Tove Fall, som är professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, sin hoppfullhet. Till Enköpingsposten säger hon:

“Vi har goda skäl att tro och hoppas att specialtränade hundar kan bli ett snabbt och säkert komplement till gängse virustestning för att upptäcka personer med Covid-19.”

Polisiär tillämpning

Läkartidningen som utan ett spår av kritiskt tänkande skriver att studier pågår i flera andra länder som tex Storbritannien, ett av de ledande länderna inom coronarepression. I Finland används redan hundar för att identifiera smitta hos personer som kommer med flyget, skriver Yle.

Hielm-Björkman leder forskningsgruppen DogRisk inom ramen för Helsinki One Health vid Helsingfors universitet. Hundar som ska avslöja Covid-19 tränades först att lukta på urin, men nu ska hundarna kunna finna misstänkta coronainfekterade personer bara genom att lukta på kläderna.

Även i Chile och Iran tränas hundar att avslöja Covid-19. I Förenade Arabemiraten använder myndigheterna redan covidhundar på Dubais internationella flygplats. Hielm-Björkman samarbetar med forskare i Chile och Förenade Arabemiraten.

Koppling till det militära

Yle skriver att bombhundar på militärkasernerna i den tyska staden Ulmen tränas i att upptäcka Covid-19. Tyvärr går ingen säker. Yle skriver att den finländska forskargruppen ännu inte förstår varför covidhundarna även kan känna lukten av Covid-19 hos personer som tillfrisknat.

Militära bombhundar i den tyska staden Ulmen. Fotograf okänd.

Hielm-Björkman tror att det kommer att finnas en stor efterfråga på utbildade covidhundar för sportevenemang, muséer och stora arbetsplatser. Hon hoppas på att man snabbt ska få ihop “en armé med hundar”.

“Nu gäller det att snabbt skola upp så många hundar som möjligt”.

Tanken är alltså att allmänheten ska utsättas för covidpolishundar som leds av covidpoliser, hundar som ska ha rätten att lukta på dig. Om en hund markerar dig är det knappast troligt att du får möjlighet att tacka nej till att bli påtvingad djupare tester i en närbelägen covid-piketbuss eller testlokal för att därefter mot din vilja transporteras till en lämplig plats för karantän.

Flera myndigheter måste samarbeta för att misstänkta människor ska kunna detekteras och omhändertas för djuptestning. Situationen kräver även covidsäkra persontransporter och ett systematiserat omhändertagande.

Text: Torbjörn Sassersson, NewsVoice

Källor


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
11 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Lars Willén
Lars Willén
Gäst
8 mars 2021 kl 17:17

Jag tittar på ‘Border Security Austrlia’ vardagar och blir inta alls upprörd över detta. De har det värre.

Kin Joby
Kin Joby
Gäst
8 mars 2021 kl 17:48

Ja, man tar sig för pannan, hur dum får man bli egentligen? Läste att man lät ”covidpatienter” torka sig med en trasa i nacken och sedan lät hundarna leta efter snarlik doft 🙂
Så hur talar man om för hunden att det är just molekylkombinationen för coronan den ska lukta efter och inte någon av de andra miljoner molekylkombinationerna som också finns på trasan?

Anders Johansson
Anders Johansson
Gäst
8 mars 2021 kl 18:14

En hund som markerar på kommando blir ett perfekt verktyg för selektion.

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
8 mars 2021 kl 19:50

Nästa gång man försöker smyga in på coop utan dubbel munblöja. Känner hunden doften av sjukdom, eller doften av viruset? Om den känner doften av virus, kan den känna skillnaden på de 200+ olika sorterna av coronavirus? Om den nu specifikt kan känna doften av SARS-CoV-2, vad händer om det muterar? Rent principiellt skulle jag väl hellre låta en hund sniffa på mig än att bli analsvabbad när jag ska gå in på bibblan. Men det hela är ju bara så löjligt att man inte orkar med mer. Idag släpptes min mor in på pappas ålderdomshem på hans rum för första gången på en evighet. Han behövde nya skor sa han, mamma blev konfunderad. De hade inte klippt tånaglarna på honom på nästan ett år. Mamma började städa eftersom bordet var helt nedkladdat. Ja de får väl helst äta ensamma på rummet, och städningen är det väl lite si och så med. Mamma frågade om hon skulle ta hem och ladda rakapparaten och komma tillbaks och klippa honom. Nej vi gör det sa personalen, med ett visst mått av skam……. Personalen är utbränd, sitter nya routrar i korridorerna överallt. Från parkeringen ser man tre höga master. IT ansvarig i kommunen sa att mikrovågsugnar var värre, inte för att jag förstår hur det skulle vara någon tröst. På min fråga om man körde mikron 24 H om dygnet hade han inget svar. Alla som inte är helt tappade förstår naturligtvis, men ingen gör något. Ny personal var gång man kommer. Oftast unga outbildade afrikaner. Plus i kanten för dem som faktisk kan svenska…. Pappa kom i någons annans byxor idag. Sluta vid vaderna! Vad jag vill säga med exemplet ovan är enkelt. Å ena sidan ska man nu alltså lägga miljonbelopp på personal och hundar som ska jaga svensson som kanske fått en förkylning. Å andra sidan har vi sådana som min far. Jobbat och betala skatt från 14 års ålder till 65. Idag vad man brukar benämna “riskgrupp”. Gammal, överviktig, astma (av vaccin) viss neurologisk problematik, pre diabetisk osv. Själv bryr han sig inte alls i Covidiotin. “Det är tur man dör snart” brukar han säga. Så man slipper eländet….. Jag älskar min gamle far och allt han gjort för mig, min mor likaså. Vanligtvis brukar vi titta till honom när vi är förbi. Göra allt vi betalar för att personalen egentligen ska göra, men inte hinner, kan eller förstår… Read more »

Carina Agrell
Carina Agrell
Gäst
Reply to  Josef Persson
9 mars 2021 kl 02:15

Tack för detta tragiska vittnesmål av hur samhället ser ut idag på äldreboendena. Man tror knappt att det kan vara sant, men så urartat som systemet är så är det bara en naturlig följd av kontrollerad demolering under många år. Bättre bemedlade köper förstås bättre platser, och det är en skam att inte kunna leva under rimliga förhållanden efter ett helt arbetsliv. Tur för dina föräldrar att de har dig, men man ska inte behöva förlita sig på turen, utan på skattsedeln. Det är inte konstigt att både fattiga och rika idag frågar sig vad fan man får för pengarna även om de syftar på helt olika faktorer. Det verkar faktiskt inte som om vi har råd med Covidhundar!

Brandy36
Brandy36
Gäst
9 mars 2021 kl 07:54

Kontentan blir följande:
Ha alltid en löpande tik med dig till samhällsinstitutioner.

Eva
Eva
Gäst
9 mars 2021 kl 09:40

Precis. För då bryr sej inte hanhundarna om några mänskliga molekyler.

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
9 mars 2021 kl 10:17

Alla köper hundar under pandemin för bla ensamheten.
Så ska man ha massa plandemihundar.
Och nu ska också varenda frihetsivrare ha en löpande tik.

Synd man inte hade lite kapital.
Man kunde kört en Bert Karlsson och startat hundkennel…

tommy.
tommy.
Gäst
18 mars 2021 kl 22:29

Inget för Hundrädda. eller päls allergiker.

Tommy.Andersson.
Tommy.Andersson.
Gäst
19 mars 2021 kl 00:43

Kan djuren ha covid 19. jag menar, en del säger ju att de kom från Djur. ? en del har annan Uppfattning att det kom från något Kemiskt Labb, men Skall Djuren också ha Covid pass?. -helt bortkastat med pass, vansinnigt. för om dom flesta vaccinerar sig, behöver de ju inte vara rädda för dem som inte vaccinerar sig, “de har ju skydd då”, då borde ju detta tala för sig själv. inte kommer vi springa runt med Hund pass, om Hundar eller katter kan få covid. å låt dem som inte tar vaccin slippa Stigmatiseras i Sverige, för att de har en annan syn i denna viktiga Fråga, och en del är Vaccin Motståndare,med mycket fog för sin sak, andra vill avakta och se, vad för biverningar Vaccinet kan föra. dom som inte Vaccineras skall inte behöva känna sig, Som herre lösa hundar, som inte får komma in i Samhället. för just om majoritet vaccinerer sig, så borde de ju inte ens vara rädda, och dom som haft Covid hat tydligen något skydd. “Muterar viruset finns det väl ingen vitts att Vaccinera sig, eftersom, man inte ens blir skyddad om man ens har vaccinerat sig ?.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
1 april 2021 kl 04:00

De kanske är dresserade att känna igen experiment “vaccin” lukten hos offren.
Se VAERS-data över det växande antalet registrerade akutdöda efter”vaccin” i USA.

https://www.medalerts.org/vaersdb/findfield.php?TABLE=ON&GROUP1=AGE&EVENTS=ON&VAX%5B0%5D=COVID19&VAXTYPES%5B0%5D=COVID-19&DIED=Yes

Last edited 8 månader sedan by Magnus Lindgren