CNN-insider: Covidrapportering som skrämmer drar maximal besökstrafik

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 15 april 2021
- NewsVoice redaktion
Charlie Chester (CNN). Foto: Project Veritas
Charlie Chester (CNN). Foto: Project Veritas
Charlie Chester (CNN). Foto: Project Veritas

MEDIA. CNN:s tekniska chef Charlie Chester avslöjar den extremt cyniska strategi som CNN använder för att piska upp besökstrafiken. Det handlar tex om att försöka få upp dödstalen i Covid-19 för att skrämma tittarna maximalt. Svensk TV, public service och kvällspress använder exakt samma teknik, konstaterar uppmärksamma mediakonsumenter och oberoende medier i Sverige.

I det nya avslöjandet från Project Veritas berättar Charlie Chester att CNN medvetet manipulerar tittarna i den riktning som kanalen har som mål med rapporteringen. Chester säger att tittarna programmeras att ha vissa åsikter och att det sker med en skicklig och detaljerad manipulation. Orden väljs varsamt och de upprepas.

“I think there’s an art to manipulation…Inflection, saying things twice — there’s little subtleties to how to manipulate people…I mean, it’s enough to change the world, you know?”

James O’Keefe som driver Project Veritas sammanfattar läget med orden: kom ihåg att allt handlar om besökstal.

Charlie Chester säger även att de enda personer som får tillåtelse att uttala sig i direktsändning måste ha ”rätt” åsikter, alltså att denne delar de idéer som CNN vill att tittarna ska ha.

”Jag var med om exakt detta upplägg för några år sedan när SVT Debatt ringde upp mig för att medverka i en direktsändning i Göteborg. SVT var beredda att betala för resa och övernattning om jag deltog. Producenten ställde under telefonsamtalet några ledande kontrollfrågor om mina åsikter. De visade dig då att jag inte hade de åsikter som SVT tydligen ville att jag skulle ha, vilket ledde till att SVT plötsligt ändrade sig och inte längre var intresserade av min medverkan.” – Torbjörn Sassersson

Läs mer i NewsVoice: Project Veritas släpper interna samtal – CNN är en “PR-kanal”

Chester säger att covidkrisen är ett synnerligen framgångsrikt ämne för att driva besökstrafik. Därför försöker CNN hela tiden lägga ut så höga dödstal som möjligt. Han uppger att han kände sig illa berörd av att acceptera denna strategi som handlar om att skrämma upp tittarna och hålla dessa fångna.

”Chester also described how CNN has used the COVID-19 pandemic to keep viewers hooked on the screen. It’s fear. Fear really drives numbers – [TV ratings], Chester said. Fear is the thing that keeps you tuned in.”

”Chester went on to explain how his network manipulates the public and attempts to hide their tactics, in order to be successful in achieving personal political agendas.”

Insidern berättar att CNN:s högsta chef Jeff Zucker under direktsändningar kan ringa upp CNN:s kontrollrum och uppmana teknikerna att lägga ut dödstalen igen så att tittarna inte ska byta kanal.

NewsVoice konstaterar att kanaler och tidningar som SVT, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD med flera, dagligen inleder sina startsidor med skrämmande reportage om coronakrisen och höga dödstal samt att vaccinerna är enda räddningen istället för att lägga ut fakta, korrekt statistik, att lockdown skadar och hur Covid-19 framgångsrikt kan behandlas.

Se hela videoreportaget

Text: NewsVoice

Relaterat

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq