Ett dygn utan elektricitet i Dubai – rena mardrömmen!

-

TEKNIK. Den australiske affärsmannen Alistair Pope upplevde i juni 2005 ett dygn utan ström i emiratet Dubai. Denna oljestat är rejält varm på sommaren med över 40 grader. En del av oljepengarna används därför till luftkonditionering.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans | Bild: Strömavbrott i Dubai. Foto: Katsiaryna Endruszkiewicz. Licens: Unsplash.com

Morgonen den 9 juni vaknade Pope i sin hotellsäng av att det var besvärande varmt. Luftkonditioneringen fungerade inte. Han beslöt att ta en svalkande dusch. Men vattnet försvann efter några minuter.

Av receptionen fick han höra att det var elektriskt fel. I sin dator fick han inte fram någon e-post, eftersom servern inte tycktes fungera. Han klädde sig och bestämde sig för att checka ut, eftersom han skulle flyga till London natten efter.

Med bagage lämnade han rummet för att ta hissen ned. Men den fungerade inte. Han fick kånka ned bagaget via trapporna från tionde våningen i samma värme som i rummet.

I gatuplanet var dörren till hotellobbyn låst och kunde inte öppnas. Pope och 200 andra hotellgäster fick vänta i hallen tills någon bröt upp dörren. När de kom in i lobbyn fick de höra att det var strömavbrott.

Många ville checka ut. Men utan ström fungerade inte hotellets datasystem. Det gick inte att betala med kort, bara med kontanter. Det hade Pope, men notan fick beräknas och skrivas ut för hand.

Han tänkte ta en taxi för att få frukost och svalkande dryck på annat ställe och lämnade in bagaget för förvaring. Men det var ont om taxibilar. När han tag i en, fick han veta att det var allmänt strömavbrott.

Då beslöt han att åka direkt till flygplatsen och hämtade ut sitt bagage. Men färden tog nästan tre timmar i stället för en halv. För att få svalka åkte folk runt i sina luftkonditionerade bilar – tills tanken var tom. Stannade bilar täppte till vägar och blockerade korsningar.

På flygplatsen fanns heller ingen ström. Dubai är ett viktigt nav i internationell flygtrafik, men nu fungerade inget. Varken flygledning, incheckning eller service med mat, dryck, toaletter och hygien. Och lika varmt var det.

Väntande passagerare ombads att hålla sig nära sin incheckning. Först fanns vatten för alla. Senare kom personal med ficklampor med vatten till kvinnor och barn innan det helt tog slut.

Popes plan skulle gå mitt i natten, och han hade turen att få sitt bagage märkt så det kunde lastas ombord. Men avfärden försenades till dagen efter, för planet kunde inte lyfta i mörker. Utan ström fungerade inte start- och landningsbanornas ljus.

I Dubai är natten kolmörk

Ett gott skäl för att inte vandra omkring i hallen. Utan mat, dryck eller fungerande toaletter genomled tusentals väntande natten. Men alla klarade det inte utan avled av vattenbrist och värmeslag. I ottan började strömmen komma tillbaka, men luftkonditioneringen ställdes på fortfarande varma 28 grader. Vatten kom också, men toaletter och personlig hygien var det sämre med.

När Popes plan äntligen skulle gå, försenades det ytterligare två timmar för att dess toaletter svämmades över. När det äntligen lyft, berättade piloten att flygledningen använde kikare som komplement, om radarn skulle ge problem. Eftersom de flestas bagage saknade märkning, blev det en väldig röra när planet landat i London.

Förre överstelöjtnanten Alistair Pope kritiserar överdrivna klimatlarm. Han menar att upplevelsen visar vad som händer utan ström och att den symboliska ”Earth Hour” med en timme utan ljus är totalt meningslös.

Pope läste sedan om George Orwells klassiska böcker ”1984” och ”Djurfarmen” och såg likheter med vad gröna fantaster nu gör i hans hemland Australien. Där minskas stöd till medicinsk forskning, vägar och dammar till förmån för vindkraft.

Enligt Pope kan de gröna fantaster som oroar sig för påstått farlig uppvärmning från koldioxid glädjas åt att de stackare som inte klarade natten ”återförde sitt kol till Jorden och slutade förorena den med sin andning”.

Dubai har sedan 2005 som kraftreserv byggt en stor, oljedriven kraftstation och installerat dieseldrivna generatorer på alla viktiga platser.

Text: Tege Tornvall, nätverket Klimatsans

Tege Tornvallhttps://klimatsans.com/
Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Tornvall är erfaren faktajournalist med ett förflutet från bla: Veckans Affärer, Ny Teknik, Bilsport, Affärsresenären, Teknisk Tidskrift och annan fackpress.

6 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest
6 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
30 juni 2021 kl 20:17

Dessa mega-städer med skyhöga hus är helt i opposition mot Guds vilja.

Gud uppmanade människorna att föröka sig och uppfylla jorden och att råda över djuren.

Nutidens härskare misshandlar djuren och behandlar människor lika illa. Människor och boskap samlas i enorma skockar, som enbart ses som produktionsenheter. 

Bibeln:
Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.
– Uppenbarelseboken 12:12

Erik Wiklund
Erik Wiklund
Gäst
Reply to  Hans Dahl
1 juli 2021 kl 07:03

Och tvärtom – När det nya Jerusalem dyker upp ovanför oss med alla sina lysande lampor då är godheten kommen till jorden. Johannes uppenbarelse kapitel 21, vers 2: ”Och jag, Johannes, såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är prydd för sin brudgum.”

David Thiger
Gäst
Reply to  Erik Wiklund
14 juli 2021 kl 09:42

Nja, Dubaiskraporna är tämligen låga jämfört med “Nya Jerusalem”, som enligt bibeln ska vara exakt 2 200 kilometer högt! Där kan du snacka skyhöga hus, som reser sig långt ut i rymden. Förutom att arkitekten hade tänkt sig att staden ska ha formen som en “kub” så förekommer det i bibeln inte några specifika riktlinjer för max antal våningar eller övrig stadsplanering. Men om även husen kommer att vara fyrkantiga likt de nyuppförda “kartongerna” vid Malmö Live så kommer jag i stället att söka eget bygglov, utanför murarna.

Last edited 13 dagar sedan by David Thiger
Samuel af UgglasD
Samuel af Ugglas
30 juni 2021 kl 21:01

Vi når väl en “tipping point” när mänskligheten upptäcker att den blivit grundlurad.

Fredrik Eriksson
Reply to  Samuel af Ugglas
30 juni 2021 kl 22:47

Korrekt men utan att säga alltför mycket kommer den att uppstå först när 91,75% är vaccinerade.

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
1 juli 2021 kl 01:00

När vi fått eldningsförbud i Sverige, och det blir strömavbrott mitt i smällkalla vintern ett par dagar och alla bara har elbilar lär väl också bli skoj.

Tege Tornvallhttps://klimatsans.com/
Tege Tornvall, biljournalist, nätverket Klimatsans | Tornvall är erfaren faktajournalist med ett förflutet från bla: Veckans Affärer, Ny Teknik, Bilsport, Affärsresenären, Teknisk Tidskrift och annan fackpress.

SENASTE KOMMENTARER

ARKIV

ANNONS
6
0
Kommentera gärnax
()
x