Christoffer Heinfelt: Det är dags att sluta lyda

-

OPINION. Vid det här laget borde tvivlen vara som bortblåsta. När t.om. WHO sluter sig till idéen om att omikron är vägen ut ur pandemin, så borde även hälsomyndigheternas mest trofasta hejarklack börja ifrågasätta det kvarvarande restriktionerna. Borde säger jag, för gör de egentligen det? Det verkar inte så när man ser entusiasmen med vilken folk ikläder sig dubbla munskydd i kollektivtrafiken. Vem är det egentligen de försöker övertyga?

Text: Christoffer Heinfelt, Masterstudent i Sociologi | Foto: Matthew Henry. Licens: Burst.com

Min fru berättade häromdagen hur hon upplever att munskydden verkar sitta närmare ögonen på folk nu för tiden. Att folk blir läskigare och liksom, lite mindre mänskliga på något sätt. För mig är förklaringen uppenbar. De vet någonstans i sitt inre, att munskydden egentligen inte fungerar särskilt bra. De vet, för att slita lite på en redan sliten metafor, att deras fönster till själen, deras, för viruset, mest sårbara inträngningspunkter, är öppna. Därför gör de blicken hård när du möter den. Därför ser de på dig som om det är du, som inte är människa.

Visst. Jag fattar. Det är sociala normer i spel. Munskydden gör ju att vi känner oss trygga!

Problemet är bara att de sociala normerna är alldeles för effektiva ibland. Som den där gången du gick förbi ett stoppljus och såg en man sitta ensam i sin bil med munskydd på sig. Man skakar perplext på huvudet, men inser snart allvaret i situationen. Anledningen till att folk sitter ensamma i sina bilar med munskydd på kan bara bero på en sak; backspegeln.

Många hävdar att munskydden visar att du bryr dig om andra människor, att munskydden är ett kvitto på att du också följer de övriga restriktionerna. Att du lyder. Du ska stanna hemma vid minsta tecken på förkylning och testa pliktskyldigt varje dag. Om det inte är positivt idag är det kanske det i morgon. För vi vet ju nu, att en negativ test aldrig är negativ, bara potentiellt positiv. Och det är så vi förväntas fortsätta, för att bekräfta narrativet.

Vi vet nu, att det inte är viruset som är problemet. Många före mig har pekat på Stanley Millgrams lydnadsexperiment, och med rätta. Vi blir matade med idén om att det är tilliten till myndigheterna som är räddningen, räddningen från oss själva, när man i paternalistisk anda argumenterar för att koronapasset skall införas för att beskydda de ovaccinerade. I mina öron låter det mer som att problemet antas komma inifrån oss själva. Ja, som att en potentiell olydnad när som helst kan välla upp i en.

Jag tror på potentialen i denna olydnad. Den kan övervinna alla hinder. Den förverkligar livsdrömmar, den gör oss fria och det är den som rättfärdigar tilliten mellan människor i en fungerande demokrati! Det måste vi visa våra medmänniskor, men det hjälper inte att bara demonstrera en gång i månaden under fasta ramar. Vi måste demonstrera varje dag.

Därför tycker jag att det är dags att ta av munskyddet nu. Släpp lös olydnaden! Nästa gång jag går in på bussen och möter din blick, vill jag vara säker på att du inte bara glömde ditt munskydd hemma. Inte heller hjälper det att du lite nonchalant vilar hakan i det. Nej, jag vill vara säker på att du vägrar bära det. Det är så jag vet att du är en människa värd att lita på!

Bli inte rädd, för jag och alla andra som vägrar lyda är här för dig. Nästa gång du går på bussen och äntligen bestämt dig för att våga kasta munskyddet så skall du veta att du inte är ensam. Du kan alltid sitta bredvid mig. För mig spelar inte centimetrar någon roll. Sträck istället ut handen och bjud in till ett gott, gammaldags handslag! Bjud på ett varmt leende så får du ett tillbaka!

Text: Christoffer Heinfelt, Masterstudent i Sociologi

Extern resurs
NewsVoice publicerar externa skribenters texter och externa källdokument i formen av tex debattartiklar eller rapporter. Åsikter, information och påståenden är skribentens egna och representerar varken tidningen NewsVoice, redaktionen eller redaktörens uppfattningar.
Stöd NewsVoice genom att köpa kaffe

17 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest
17 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Helen Fält
Helen Fält
Gäst
26 januari 2022 kl 21:31

Tack för en bra artikel, håller med till 100%.

Den enda gången jag har använt munskydd var när jag sanerade mögel i en sommarstuga.

Christoffer
Christoffer
Gäst
Reply to  Helen Fält
26 januari 2022 kl 22:05

Tack själv. Det låter bra!

petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
26 januari 2022 kl 20:07

Munskydden funkar ju också som maskering om man har ngt ljusskyggt för sig.
Om vi ska gå mot en framtid styrd av politisk islam kanske det också blir en inskolning för kvinnorna så dom vänjer sig i takt med att muslimerna växer i andel av befolkning och i maktstrukturen.

Och politisk islam som verklig makt kan nu vara närmare än tidigare iom att det anglosaxiska imperiet verkar vara på väg mot att lyckas förena sunni och de andra varianterna.
“Fanaticisms at the service of the United States”https://www.voltairenet.org/article215416.html

Syftet i första rundan är att vända politisk islam mot de sekulära som Syrien och UAE. Jag är osäker på hur det är med egypten just nu.

Om man lyckas tvinga bort resterna av sekulära muslimska samhällen blir nästa steg antagligen ökad press på Ryssland och Kina och den handelsled som Kina arbetar med den sk nya sidenvägen där väst gärna vill ha med Talibanerna mot Kina.

Besvikelsen hos anglosaxiska imperiet var stor när Kina lyckas neutralisera radikala strömningar och befria flickorna i Xinjang så dom i motsats till under västs inflytande verkligen har några mänskliga rättigheter.

Och inte tvingas vara outbildade avelskor för jihad, så som var fallet med IS som Usa Nato och bla Sverige medverkade till.

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
Reply to  petergrfstrm
26 januari 2022 kl 21:13

Peter, tänker replikera kort på ditt inlägg därför ämnet egentl inte har med artikln att göra. Så säger bara; politisk islam, sk islamism el shariaism är def till det minsta problemet. En helt annan och mktmkt mer sinister ‘kraft’ är fokuset..trust me

Eric lennart larsson
Eric lennart larsson
Gäst
Reply to  petergrfstrm
26 januari 2022 kl 21:34

tack skönt att det finns kloka människor

Fredrik Eriksson
Reply to  petergrfstrm
26 januari 2022 kl 21:34

Munskydden har inget med Islam att göra.
För det första har invasionen av invandrare varit planerad i decennier, för att installera ett enhetligt Religiöst och Politiskt system som enligt politikerna kallas build back better.

Ett system som styrs av först och främst ekonomiska intressen och vars huvudsakliga uppgift och syften är att implementera en till synes osedvanlig genetisk markör intravenöst.
På alla!
Både gammal och ung,frisk såsom nyfödd.

För det andra är alltså munskydden och invandringen en konsekvens av denna hemlighållna långsiktiga planering.
En orsak -ja! men också konsekvens där förutsättningarna anges i bland annat Agenda 2030, UNHCR och UNICEF understödda av FN och WHO. Detta koncentrat av elände är det som är verkansmekanismerna, men orsaken är alltid bankernas utlåning och kravet på en evig tillväxt. Konsekvenserna är alltid mer invandring och mera munskydd!
Vet man det har man också delvis förklarat SwebbTV:s och Mattikainens “lögnfabrik”.
Dessa maskförsedda klankrigare är bara är en effekt av detta ekonomiska tillväxtkrav.

Munskydden är till för pacificering och polarisering. Vaccinen likaså.
Invandringen likaså.
-De smarta ser ett enhetligt globalt mönster, de dåraktiga fortsätter att se detaljer men inte hela bilden.
Månad för månad,år för år.
Politiker kommer och går.
-Backa från polariseringen så kommer ni se bilden!

4 ramar stort, men det ditt ansikte de vill åt?
Ett ondskans mästerverk!
Det är deras plan!
En matris av ansikten, total kontroll.

petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
Reply to  Fredrik Eriksson
27 januari 2022 kl 13:40

Instämmer i att maskerna inte har något direkt att göra med islamism men det liknar den ansiktstäckande reaktionära islam en smula. Så det kan tjäna som tillvänjning.
Okt 2019 jätte-bailout för Usas storbanker utan att medierna säger ett pip.
Omedelbart därpå börjar Covid-historien.
Ansiktsmasker breder ut sig.
När Covid ebbar ut talas det om enandet av radikal islam.
…..
Islamister framförallt som kanonmat mot rivalerna i öster har britterna planerat sen, minst, slutet av 1700-talet.
(Britternas föregångare Venedig låg bakom den muslimska invasionen/migrationen söderifrån långt tidigare för att försvaga rivaler)
Frammanandet av totalitära rörelser underlättar för kollektivistisk centralstyrning och försvårar för utveckling av en upplyst befolkning.
Liksom Hitler på 1930-talet visste att anglosaxernas finansmakt var hans garanter gäller samma sak för muslimska brödraskapet.

Ann Arnesdotter
Ann Arnesdotter
Gäst
26 januari 2022 kl 16:38

För att komma in på min fars äldreboende står det att man ska ha munskydd. Helst även inne i hans lägenhet. Det sistnämnda har jag inte då varken far eller jag anser att det är nödvändigt. Men kan boendet kräva att man har det på vägen in till honom?

christoffer
christoffer
Gäst
Reply to  Ann Arnesdotter
26 januari 2022 kl 19:12

Som jag ser det borde det bara vara att strunta i det och vara beredd på att ta diskussionen istället. Många tar ändå sitt förnuft till fånga märker jag. Men juridiskt sätt är det väl inte något annat än en rekommendation förutsatt att du kan hålla en meters avstånd.

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
Reply to  Ann Arnesdotter
26 januari 2022 kl 19:14

Hej Ann, hör med Strömstad akademi, de kan nog lagstiftningen väl samt är Björn Hammarskjöld verksam där. Så, torde vara en av de få ickekorrupta instanserna som är kvar inom medicinska området.
PS Ring inte sk karolinska institutet (ett tips alltså), sk ‘bill gates’ lämnade nyligen en donation Ds

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
25 januari 2022 kl 22:27

Jo, ett val ska det bli -22. Men vad jag menade var att ett ‘parlamentariskt’ val med regeringstillsättning’ blir heelt omöjligt (sk contradiction in terms) eftersom Vi då som sagt skulle rösta på potentiella brottslingar, Däremot måste vi rösta fram en interrimsregering,, en korruptionsfri,, och det kan kanske ta tid att hitta kandidater..

Fredrik Eriksson
Reply to  jonnyjonson
26 januari 2022 kl 09:55

Inte alls!

Bara sålla ut dem som inte vet vad ackumulerad räntebärande kostnad innebär.
Samt vem som har kontroll över denna tillväxt.

Gör vi det behövs ingen Fuelmicher, Nürnberg eller tribunal.

Bara sunt förnuft och känsla.
Men det kommer som sagt att handla om allt Annat till hösten……..precis allt.

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
25 januari 2022 kl 22:18

Jag har aldrig sk lydit, jag kommer aaldrig låta mig underkastas (jag slutade mitt jobb o loosade 20′ i mån minst,
för jag ville inte gå med på förnedringstesterna antifolkohälso’myndigheten’ pådyvlat min arbetsplats och de stackars cheferna o övr).
Antitesen till Mänskligheten får skjuta mig först. Nu handlar det inte bara om att bli olydiga s a s. Nu handlar det om att agera resolut mot de i Sverige som agerat fientligtdödligt mot Oss, samt ta reda på vem som är dessa pollutikers ‘chefer’, o ‘de’ finns utomlands. pollutikerna o lvr banditer är mot repen nu och då är det dags att agera. Vi vet att ngt sk ‘who’ inte existerar utan är ett infesterat korruptionskorthus finansierat av gates o soros bl a (de två ger mer än australien, österrike, tyskland, frankrike o england tillsammans). Dessa parasiter äger alltså bokstavligen ‘who’.. Hur ser det ut på andra håll då.. Något val i Sverige -22 kan det inte bli fråga om (även pollutikerna sa det för några månader sedan, men av skälet att de ville ‘smittoskrämmas). Det här skälet handlar om att det inte går att rösta på kriminella/el potentiella brottslingar. Vidare mååste en juristgrupp, likt Fuellmichs, sättas ihop ganska pronto för att utreda politikers uppsåt och brott,, för brott handlar det tveeeklööst om, och frågan är inte graden av brottshandling utan arten på brottet. Samt inkluderar det också ‘myndighetspersoner’, ‘media’ägare, ‘journalister’ och andra kollaboratörer. Inom loppet av ett kvartal måste det finns en struktur. Vi ska samtidigt minnas att; parasister och psykopater aaldrig ger sig; ‘de’ tar vad ‘de’ vill ha, det ‘de’ inte får tag i förstör ‘de’ och mördar sedan ägarna,,

Josef Persson
Josef Persson
Gäst
25 januari 2022 kl 19:46

Själv känner jag mig alltid otrygg bland alla munblöjor, vänjer mig aldrig riktigt vid denna fullkomliga idioti.

Men jag ser inte ner på dem, blir väl mest ledsen när de kommer där i sina bilar ensamma och med förtrycket skrivet över ansiktet…..

Var till vårdcentralen igår, de ville jag skulle sätta på mask. Jag vägra! Sjuksyrran som satt i bakgrunden, och som hade dragit ner sitt för att få lite luft fick nog en frisk fläkt. Man såg att något hände när någon äntligen sa nej.

Jag har själv jobbat i kemisk industri och använt allt i från partikelfilter, damfilter, till mask för gaser och stridsmedel med aktivt kol osv i. För den som besvärar sig med att läsa på förpackningen med de vanliga munblöjorna, så brukar det stå “inte för medicinskt bruk”. Kanske vore det lämpligare om det stod “för syns skull”?

Utanför Lidel idag var bästa. En medelålders man med blöja på, och hans fru bredvid utan och rökandes. Varje år dör dubbelt så många minst i cancer som dött av covid. Men smörj in dig i gift tio ggr om dagen, och tryck det i ansiktet.

Har anhöriga som trodde de fick svår covid. Men testen var negativa. Det var bakteriell lunginflammation som de fick av maskerna de tvingades ha på jobbet.
Efter två veckors lunginflammation är man säkert tip top för att stå emot vidare luftvägsinfektioner. Och efter huvudvärken och tröttheten dagarna i ända är humöret på topp.

Man får alltså för lite syre och för höga koldioxid värden. Andas in en massa mjukgörare och annat smått och gott. Luften blir torr och torkar ut slemhinnorna och tar bort kroppens naturliga skydd. Folk pillar och rör vid skydden hela tiden, och i fukten och värmen i utandningsluften, men bortom immunförsvaret frodas allehanda mikrober. Har sett folk med eksem i hela ansiktet efter skiten.

Men det hindrar dig väl från att spotta på folk, varför FHM borde få ha dem alltid. De har ju för vana att spotta på folk. Tydligen vet de att vaccinpass inte hindrar smitta, men vaccinationsgraden ökar.

Per Larsson
Per Larsson
Gäst
Reply to  Josef Persson
26 januari 2022 kl 09:16

Jäkligt bra skrivet………Delar dina åsikter

Heléne Birgitta Bergqvist
Heléne Birgitta Bergqvist
Gäst
25 januari 2022 kl 19:18

Mycket bra skrivet helt med i detta.

Christoffer
Christoffer
Gäst
Reply to  Heléne Birgitta Bergqvist
26 januari 2022 kl 22:07

Gott att höra!

Extern resurs
NewsVoice publicerar externa skribenters texter och externa källdokument i formen av tex debattartiklar eller rapporter. Åsikter, information och påståenden är skribentens egna och representerar varken tidningen NewsVoice, redaktionen eller redaktörens uppfattningar.