Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

40%

40.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 23/4 kl 09:30.

Hur hanterar millennials sin livsstil?

publicerad 17 juni 2022
- Gästskribent
Millenials Foto: Al Elmes Licens: Unsplash
Millenials

Millennials, eller generation Y som de kallas, är den första generationen som har vuxit upp med mobiltelefoner som en självklarhet. Det har givetvis påverkat hur de ser på samhället och livet överlag. Tekniken och sociala media styr deras livsstil. De bryr sig inte särskilt mycket om statussymboler, däremot är statusuppdateringar otroligt viktiga.

Det här är en generation som innan de kunde klä sig själva eller knyta skosnören kunde hantera en iPad och en smartphone. Givetvis påverkar det hur de tänker och agerar. De har haft hela världen i sin hand sedan barnsben och utifrån det fått sina värderingar. Denna generation vill ha roligt och vill uppleva de saker som de har haft tillgång till via internet.

Begreppet status har inte samma betydelse

Tidigare betydde begreppet status att någon hade råd att köpa vissa varumärken eller vilken klasstillhörighet någon hade. De unga ville växa upp fort, sökte efter den rätta för att kunna skaffa familj och barn. Ett bra jobb, hög lön och kunna ha råd med en villa i ett område som gav dem status var målet.

Inte millennials. De vill resa, uppleva och få helt andra erfarenheter. Giftermål och barn får komma senare. Villan i en förort är inte målet, utan en lägenhet i stan där det är nära till allt som kan ge fler upplevelser. Den här generationen vill “vara unga” länge. Och för att hitta den rätta? Utbudet är stort på Tinder eller Match.com.

Resor och upplevelser ger status

För att förstå hur millennials hanterar sin livsstil så måste vi förstå vad som är viktigt. Istället för att lägga vikt på etablerade varumärken och skaffa sin status genom att konsumera dem skapar de själva sina egna varumärken. Via sociala nätverk delar de sin upplevelser från exotiska resor där de tar kort för att dela på sociala media. Det viktiga är att kunna visa upp sina upplevelser och få följare.

Men med det sagt handlar det inte bara om att vara unik. Millennials vill gärna kopplas samman med inflytelserika personer. De vill kunna visa upp att de har ätit på samma restaurang, bott på kändishotell och, om de har tur, fått en selfie med en kändis. Det ger statusuppdateringar som lockar följare.

Sociala grupper ger tillhörighet och status

Många ser dessutom att tillhörighet ger status, vilket återigen inte skiljer sig så mycket från äldre generationer. Men här handlar det inte om att tillhöra ett visst socialt skikt, utan snarare att exempelvis vara en av de personer som rest mycket, åkt flotte nerför Zambezifloden eller hoppat bungyjump i Nya Zeeland.

Resor ger upplevelser men de kostar. Men de är viktiga för statusen. Vilket på ett sätt kan upplevas som att millennials är en ytlig generation. Och inte så olika sin föregångare i generation X. Det är bara fokus som skiftat från att prylarna i sig har status till att det handlar om den personliga presentationen på sociala media. Då är dock prylarna viktiga eftersom en dyr väska på armen på en bild i Las Vegas höjer statusen.

Hur har millennials råd med sina upplevelser?

Det är dessutom inte så att den här generationen inte gillar fräsiga bilar, eller att bo fint. Men de köper däremot inte, de hyr. Generation Y tar hellre en Uber än att köpa en bil, bor hellre på AirBnB än att boka in lägenhetshotell på Mallorca. Dyra varumärken, kläder som kostar mycket och liknande väljs bort. De kan lika gärna hyra en dyrare klänning för en kväll än att köpa.

Genom sociala media skaffar de sig även kontakter där de som affiliates kan få produkter som de gör reklam för eller får betalt för antal klick på deras sida. Generation Y har nog det största antal influencers som har sitt namn som varumärke, mycket tack vare den självklara synen på att internet är sättet att synas.

Handlar inte om ålder utan attityd och inställning

Men det handlar faktiskt inte om vilken generation vi tillhör, vilket många tror. Det handlar mer om vilken attityd och inställning vi har till livet. Du kan hitta en “millennial” i generation X som lever och värderar upplevelser på precis samma sätt. Det är exempelvis många som kommit upp i medelåldern som känner att ekorrhjulet där hemma inte ger så mycket och att livet rinner ifrån dem utan att de har upplevt särskilt mycket av världen.

Antalet människor som köper sig en husbil och ger sig ut med barn och husdjur för att skaffa sig upplevelser ökar. Och som lägger ut sina upplevelser det på sociala media, precis som millennials.

Det som hindrar många är att de har dragit på sig lån för de äger istället för hyr som millennials gör. De kanske även har skulder eller betalningsanmärkningar som skapar problem att finansiera sina upplevelser.

För som sagt att resa och uppleva kostar, men det finns lösningar. Hos Likvidum kan du ansöka om omstartslån från flera långivare för att hitta det bästa omstartslånet utefter dina förutsättningar och önskemål.

Extern skribent

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq