Förbud mot vinstuttag, stopp för nya religiösa friskolor och nationellt skolval för att återta den demokratiska kontrollen över skolan

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete (inkl granskningar, utlandsreportage) genom att annonsera, donera eller sponsra.
publicerad 3 juli 2022
- NewsVoice redaktionen
Madgalena Andersson, 3 juli 2022. Bildruta från regeringsvideo
Madgalena Andersson, 3 juli 2022. Bildruta från regeringsvideo
Madgalena Andersson, 3 juli 2022. Bildruta från regeringsvideo

SVERIGE. Varje barn ska ges bästa möjliga förutsättningar inför vuxenlivet. Men dagens system är riggat för vinstjakt, glädjebetyg och stök. Statsminister Magdalena Andersson presenterade idag tre kraftfulla åtgärder för att återta den demokratiska kontrollen över skolan: förbud mot nyetablering av religiösa fristående skolor, nationellt skolval och steg mot ett förbud mot vinstuttag i skolan.

“Det ska vara ordning och reda i klassrummen och det ska vara ordning och reda i det svenska skolsystemet. Skolor ska fokusera på barnens lärande – inte på vinstjakt eller religiös påverkan. Regeringen tar nu dessa initiativ för att få bort vinsterna och oseriösa aktörer från skolans värld”, säger Magdalena Andersson.

En skola utan vinstintresse

Den obegränsade möjligheten till vinstutdelning skapar incitament för oseriösa aktörer att söka sig till skolväsendet. Vinstincitamenten riskerar bidra till att verksamhetens främsta fokus är att hålla nere kostnader och att locka till sig elever, till exempel genom att sätta glädjebetyg. Detta försämrar likvärdigheten.

Regeringen tillsätter nu en särskild utredare som ska lämna förslag på en reglering som säkerställer att de skattemedel som avsätts för skolan används till det medlen är avsedda för, där möjligheten till vinstuttag stoppas. För att elever inte ska drabbas ska utredaren föreslå lösningar som ger befintliga aktörer förutsättningar att ställa om och fortsätta sin verksamhet. Utredaren ska också säkerställa att förbudet inte kan kringgås.

Till särskild utredare utser regeringen Johan Ernestam, utredare på Lärarförbundet och medverkade som expert i utredningen En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning (SOU 2020:28). Uppdraget ska redovisas senast den 29 februari 2024.

Kommittédirektiv En skola utan vinstintresse, Dir. 2022:102

Stopp för nyetablering av konfessionella friskolor

Statsministern tillkännagav att regeringen inom kort avser att presentera ett förslag om förbud mot nya religiösa friskolor från och med 2024. Befintliga friskolor och fritidshem med konfessionell inriktning kommer kunna fortsätta sin verksamhet, men de kommer inte kunna utöka sin verksamhet.

Gemensamt skolval för ökad öppenhet och rättssäkerhet

Regeringen går även fram med ett förslag om ett nationellt skolval. Skolverket får i uppdrag att lämna förslag på hur ett gemensamt skolvalssystem kan organiseras och genomföras. Bakgrunden är att det idag helt saknas regler på nationell nivå avseende ansökan till förskoleklass, grundskola och grundsärskola. Det innebär att varje huvudman kan skapa egna rutiner med olika datum för ansökan och beslut, vilket minskar likvärdigheten och försvårar för föräldrar och elever.

Ett nationellt skolvalssystem bedöms leda till en ökad transparens och rättssäkerhet. Ett sådant system förväntas även leda till förenklade och effektiviserade skolplaceringsprocesser och därmed till en mer effektiv användning av skolans resurser.

“Vi ska ha ett rättvist skolval. Elever ska kunna välja skola, men skolor ska aldrig kunna välja elever. En gemensam antagning leder till ökad öppenhet och minskar risken för hemliga köer”, säger Magdalena Andersson.

Uppdrag om ett gemensamt skolvalssystem

Text (pressmeddelande): Johan Ekström, pressekreterare hos statsminister Magdalena och Vidar J Lindgren, pressekreterare hos skolminister Lina Axelsson Kihlblom

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Magdalena Andersson är lika intelligent som slug. Förutom att hon koncentrera sig på skolan, med en aspekt hon känt av har betydelse för många väljare, får vi inte glömma hennes skicklighet att flytta fokus från känsligare frågor till mer publikvänliga diton.
    Jag upplever henne som opålitlig. Och för mig är hon inte socialdemokrat. Hon är en globalisternas hejduk. Och hon driver en politik som syftar till att driva alla fåren in i en fålla de aldrig kommer att ta sig ur.
    Till syvende och sist tror jag dock att så många väljare vaknar och ser varthän det barkar. Kanske inte till årets val, men åtminstone nästa.

  • Börja med och ställa krav på skolorna och eleverna, studietiden kunde enkelt halveras, förbjud friskolor med avarter, koncentrera på att få eleverna själv söka kunskap, tänka själv, det har aldrig varit så lätt som nu, allt finns tillgängligt helt gratis på nätet, så får vi nya Nobelpristagare,
    Jag har själva försörjt mig sedan knappa fyllda 15 år, då var arbetsdagen 9 timmar,
    utbildade mig på sidan om en full arbetsdag i 13 år, utan studielån eller
    bidrag, kvällsskolor, kurser, från klo 18 – 22, föreläsningar mm, läste på raster och nätter, först arkeologi sen fick jag för mig att grafiska branschen förtjänade
    bra med pengar, så jag blev reprofotograf och hamnade på Nordens största labb, haft även tur, blev lockad och ta en vikarie tjänst på vattenavdelningen, tog min
    kemistutbildning på rekordfart under betald arbetstid på jobbet med en extrapappa bakom ryggen som guidade mig varje dag, är man nyfiken, vill mycket, öppnar sig helt oanade nya dörrar  
    Han tyckte väl att jag var värd och satsa på
    Ingen skall komma säga mig att det är svårt att ta studera och ta examen, allt hänger på en själva, viljan, beslutsamhet och SISU,
    Min mormor var lurig, hon sa aldrig att jag inte fick sluta skolan, men jag måste lova att jag alltid först tänker noggrant i 2 veckor, det räckte för henne o bearbeta mig men massor med nya tankar om framtiden. HON HADE ALLTID RÄTT.  
    Problemet idag är, allt måste vara serverat och ingen ställer krav och så har vi en
    djävulsk tycka synd mentalitet. 

  • “den demokratiska kontrollen över skolan”och “den gröna industriella revolutionen”.

    Är det bara jag som tycker det låter som ännu en fascistisk dystopi?

    Socialism, men nu i kjol.

    Sverige har väl “skolplikt” och inte läroplikt. Barn som tvingas till skolan och dess indotrinering. Så “demokratiskt” det låter. Hade jag varit ung, frisk, rik och haft en fru så hade jag fött mina barn utanför systemet. När ungen blev 18 ungefär kunde de så få välja om de vill gå i borgen för staten och bli Svensk med-borgare och få sitt registreringsnummer och bli slav för Sweden kingdom of.

    Finns ju fördelar med slavsystemet, men de blir ju mindre och mindre.

  • Kom över en bok från tidigt 90 tal,skriven av en svensk/finska (ska försöka hitta den), om hur utbildningen skall ändra riktning från det pragmatiska,nationalistiska läran till en mer liberal,tolerant,global riktning.
    Vi vet alla hur det gick sen.
    Mänskliga, handlingslösa telefon svarare på skatteverket är en av producterna av svenska skolan som irrterar mig mest.
    En avlägsen famlje medlem vars mor är ryska,berättade en rolig grej.
    Han studerade fram till klass 7 i Ryssland,därefter började han 9an i Sverige.
    Han berättar för sig far att matte lektionerna han fick i 9an i Sverige,hade dem redan av klarat i 4-5an i Ryssland.
    Hur sånt kan tillåtas när ett land som Ryssland som ligger ljusår bakom Sverige i många aspekter är sjukt skrämmande.
    Att svenska regeringen (samma hjärnor som fu*ckade upp svenska skolan), nu ska “ta tag” i det här blir man ännu mer skrämd av.
    Jag gissar på att nästa generation är zombie analfabeter, nu när regeringen ska “fixa” problemet, villket jäv*a skämt.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *