UKRAINA. Den geopolitiska experten Kristoffer Hell visar med en kronologisk animerad karta att Putins militära styrkor – under proxykriget mot Ryssland – tidigt tog det östra territoriet och sedan dess hållit ställningarna. Putins armé stoppade även folkmordet på rysktalande ukrainare.
Text: Kristoffer Hell, författare till boksviten: ”Västs Mörka Hjärta: 9/11, Geopolitisk terrorism & Globaliseringsagendan”, ”Demokrati till Döds – Sveriges väg in i den globala diktaturen” och ”Covid 1984”
Den korta versionen av den geografiska aspekten på Rysslands särskilda militäroperation i Ukraina, som inleddes den 24 februari 2022, är att Moskva uppnådde vad som synes ha varit de territoriella målen redan i slutet på mars, efter bara fyra veckor.
Fransk reporter: Ukrainas militär har bombat ryskspråkiga Ukraina sedan 2014
Ryssarna stoppade folkmordet på rysktalande ukrainare
Det handlade om att befria Donbass, republikerna Donetsk och Lughansk i öst, vilken regimen i Kiev bedrivit ett folkmordskrig mot sedan 2014.
Det handlae om att säkra det strategiskt viktiga området norr om Krimhalvön, som efter en folkomröstning 2014 återgick till Ryssland.
Med Vitryssland som utgångsbas, gjordes även avstickare in i området runt Ukrainas huvudstad Kiev, i norr. Genomfördes detta för att utöva politiskt tryck på Ukraina?
Putin har samma säkerhetspolitik som Sverige hade när sverige var neutralare
Moskvas syfte verkar ha varit att snabbt nå det fredsavtal det ville se, att Ukraina lovar att bli neutralt och inte gå med i NATO. Det är samma säkerhetspolitik som Sverige och Finland till nyligen hade och som Irland, Schweiz och fortfarande har. Putin vill även att Kiev upphör med folkmordspolitiken mot de rysktalande befolkningen i Donetsk och Lughansk.
Grusade fredsförhoppningar ledde till fullt fokus på östra Ukraina
Fredsförhoppningen blev dock kortlivad. Den dog i samband med att Ukrainas regering, hädanefter kallad Zelenskyregimen, öppet började avrätta ukrainska statstjänstemän som deltog i fredsförhandlingarna på den ukrainska sidan eller på andra sätt visade sig vara redo för att ha en dialog med Moskva.
Proxykriget mot Ryssland: Planerad NATO-attack stoppades
Enligt uppgift var den utlösande orsaken till Rysslands inmarsch ett försök att förekomma en planerad asymmetrisk NATO-ledd attack mot Ryssland – – i början på mars 2022. Betänk att det visade sig finnas USA-finansierade biovapenlaboratorier längs Ukrainas östra gräns.
Med grusade fredsförhoppningar synes Ryssland ha tappat intresset för Kiev och valde istället att förstärka Donbass. I västmedia beskrevs den ryska omgruppering från Kiev-regionen istället som en gigantisk ukrainsk seger i proxykriget mot Ryssland.
Kartbilden ovan visar hur fronten, under de kommande fem månaderna: mellan april och augusti, i princip stått still. ”I princip” då Ryssland tidigt i maj 2022 frivilligt övergav den strategiskt viktiga ön Snake Island utanför hamnstaden Odessa, som Ryssland tidigt under kriget lagt beslag på.
Afrika användes som sköld
Det skedde utan strid och gjordes som en gest av goodwill, till synes som svar på en kör av västliga TV-hallåor och politiker som gapade sig hesa om att Ryssland försökte svälta ihjäl Afrika genom att blockera transporter av grödor från den ukrainska hamnstaden Odessa.
Relaterat: Africa’s Perspective on Russia and the War in Ukraine
Ryssland, å sin sida, försökte förklara att problemet i själva verket var de mineringar Zelenskyregimen i Kiev lagt ut i farvattnen runt Odessa och som riskerade att sänka civila fartyg i området.
Efter det ryska tillbakadragandet hade Kiev ingen annan att skylla på och transporterna kom igång, varpå det visade sig att handelsfartygen inte alls seglade till Afrika, utan till hamnar i EU.
En multipolär värld – Pax Ruthenia
Med de militära operationerna i Ukraina på relativ sparlåga, under sommaren 2022, seglade andra fronter in i fokus:
- Media
- Internationell politik
- EU-byråkrati
- Ekonomi
På alla dessa slagfält skördade Moskva framgångar, samtidigt som USA sågs alltmer förvirrat stappla baklänges.
Länder utanför Europa och den engelskspråkiga världen vågar i dag öppet demonstrera uppfattningen att de inte är intresserade av en angloamerikanska unipolär framtid, utan föredrar det av Rysslands president Valdimir Putin förespråkade alternativet, en multipolär värld.
Det handlar inte bara om tungviktare som Indien, Kina, Iran och Brasilien – utan även länder i Afrika, Mellanöstern och Sydamerika.
Moskvas föreslagna multipolära världsordning, här kallad Pax Ruthenia, fann också genklang i EU och i Europa, där statsledningar som Ungerns och oppositionspolitiker i bland annat Tyskland och Italien, bottnat i insikten att EU:s sanktioner mot Ryssland kommer att drabba Västeuropa mycket hårdare.
Vem tjänar egentligen på att Europa, via sanktionerna, begår humanitärt och industriellt självmord? Ryssland?
Ryssland är en del av Europa och tjänar på att sälja olja och gas till sina grannar.
Bellum Americana – den amerikanska krigsdemonen
När Ryssland först marscherade in i Ukraina, i februari 2022, möttes de av ett ukrainskt försvar understött av Väst. Sju månader senare, i september 2022, anfölls de ryska positionerna sydost om Kiev av en NATO-armé tränad, utrustad, finansierad och kommenderad av USA, Storbritannien och andra medlemmar i krigsalliansen.
Händelsen bekräftade att Ukraina, våren 2022, upphörde att existera som ett eget land – och istället togs över av USA och NATO.
Ansikte mot ansikte med en NATO-armé åtta gånger så stor som sin egen, valde Moskva i september att retirera. Uppenbarligen ansåg Moskva att ryska försvarsanställdas liv var mer värda än den tillfälliga kontrollen av territorier Ryssland råkade få på köpet i början på den militära operationen, när Moskva fortfarande närde hopp om ett snabbt fredsavtal med Ukraina.
I Väst, eller i vart fall svenska medier, målades bilder av ryssar på flykt och ännu en enorm seger för NATO:s regim i Kiev. Samtidigt som vintern bankar på dörren i Europa, står NATO efter den enorma uppbyggnaden i Ukraina under sommaren, redo att starta det riktiga proxykriget mot Ryssland.
Insatserna hade inte kunnat vara högre.
USA, en gång i tiden ett västeuropeiskt frimurarexperiment, befarar sin egen förestående undergång, om det inte lyckas ta över hela planeten – vilket förutsätter att Ryssland först krossas följt av Kina och Iran – och alla andra.
I bakgrunden skymtar WEF-chefen och bondskurkskarikatyren Klaus ”Ernst Blofeld” Schwab, och hans drömmar om en ”Great Reset” som i ett slag reducerar planeten och dess invånare till en enda stor angloamerikansk slavplantage.
Text: Kristoffer Hell, författare till boksviten: ”Västs Mörka Hjärta: 9/11, Geopolitisk terrorism & Globaliseringsagendan”, ”Demokrati till Döds – Sveriges väg in i den globala diktaturen” och ”Covid 1984”
En internationellt uppmärksammad rapportör från olika krisområden, inklusive Donbas, är Eva Bartlett. Här i en purfärsk rapport från området angående pågående referendum:
https://www.youtube.com/watch?v=xt4j5mZneFY
En internationellt uppmärksammad rapportör från olika krisområden, inklusive Donbas, är Eva Bartlett. Här i en purfärsk rapport från området angående pågående referendum:
https://www.youtube.com/watch?v=xt4j5mZneFY
Gå direkt till 36.00 min. i denna video för denna färska intervju med en expert, Scott Ritter, som beskriver vad som nu kommer att hända sedan Putin officiellt förklarat att Ryssland är i direkt krig med NATO.
https://www.youtube.com/watch?v=hnWcNI9M6Es
Gå direkt till 36.00 min. i denna video för denna färska intervju med en expert, Scott Ritter, som beskriver vad som nu kommer att hända sedan Putin officiellt förklarat att Ryssland är i direkt krig med NATO.
https://www.youtube.com/watch?v=hnWcNI9M6Es
Roger Jansson – vem är du?
Du verkar hålla med om vad som helst – så länge Ryssland är skurken.
Axplock:
1. ”Ryssarna har ingen större kapacitet att precisionsbomba utan bombar bara på.”
2. ”…bara för att USA beter sig dåligt behöver inte Ryssland bete sig sämre.””
3. ”Varför tror du alla östeuropeiska länder vill tillhöra väst och EU men inte till Ryssland?”
4. ”Du kan ju vara glad att du verkar i ett västland där du kan få ha fri opinionsbildning för det är nämligen inte tillåtet i Ryssland”
5. ”Det har pågått ett inbördeskrig i Ukraina sedan 2014 och som iscensattes av Ryssland”
6. ”Ryssland har också förbundit sig i en rad olika avtal att respektera den Ukrainska territoriella integriteten”
Reflektioner:
1. Det är precis tvärtom.
Moskva har kirurger,
Washington slaktare.
Moskva har visat anmärkningsvärd återhållsamhet i användat av militär styrka. Motpolen här är USA – det är det land som sedan decennier som specialiserat sig på urskiljningslöst bombande.
2. Vad är det Ryssland har gjort i Ukraina som är värre än vad USA gjort i världen sedan 1945 – börja med atombomberna mot Hiroshima och Nagasaki.
3. Alla? 🙂
4. Du har uppenbarligen missat de faktiska villkor oberonde nyhetsförmedlare i Sveirge i dag faktiskt arbetar under.
5. Det var USA som startade inbördeskriget.
I det här klippet erkänner USA:s VIctoria Nuland att USA under perioden som kom att leda till Maidan 2014 gödslade Kievs politiska undervegetation med fem miljarder dollar.
https://www.youtube.com/watch?v=rPVs5VuI8XI
6. Vilket av alla det avtal Ukraina och dess NATO-allierade brutit är det du avser?
Minskavtalet?
https://tass.com/world/1354451
Tålamod, tålamod broder Sådana här betalda agendaskribenter saknar uthållighet. Har sett det många, många gånger. De skriver väldigt många inlägg under en kort period om ett smalt ämne sedan tröttnar dom och ger upp, till skillnad från oss som verkligen är övertygade och tror som aldrig ger upp. Det blåser med andra ord över. Fortsätt producera bra artiklar.
Roger Jansson – vem är du?
Du verkar hålla med om vad som helst – så länge Ryssland är skurken.
Axplock:
1. ”Ryssarna har ingen större kapacitet att precisionsbomba utan bombar bara på.”
2. ”…bara för att USA beter sig dåligt behöver inte Ryssland bete sig sämre.””
3. ”Varför tror du alla östeuropeiska länder vill tillhöra väst och EU men inte till Ryssland?”
4. ”Du kan ju vara glad att du verkar i ett västland där du kan få ha fri opinionsbildning för det är nämligen inte tillåtet i Ryssland”
5. ”Det har pågått ett inbördeskrig i Ukraina sedan 2014 och som iscensattes av Ryssland”
6. ”Ryssland har också förbundit sig i en rad olika avtal att respektera den Ukrainska territoriella integriteten”
Reflektioner:
1. Det är precis tvärtom.
Moskva har kirurger,
Washington slaktare.
Moskva har visat anmärkningsvärd återhållsamhet i användat av militär styrka. Motpolen här är USA – det är det land som sedan decennier som specialiserat sig på urskiljningslöst bombande.
2. Vad är det Ryssland har gjort i Ukraina som är värre än vad USA gjort i världen sedan 1945 – börja med atombomberna mot Hiroshima och Nagasaki.
3. Alla? 🙂
4. Du har uppenbarligen missat de faktiska villkor oberonde nyhetsförmedlare i Sveirge i dag faktiskt arbetar under.
5. Det var USA som startade inbördeskriget.
I det här klippet erkänner USA:s VIctoria Nuland att USA under perioden som kom att leda till Maidan 2014 gödslade Kievs politiska undervegetation med fem miljarder dollar.
https://www.youtube.com/watch?v=rPVs5VuI8XI
6. Vilket av alla det avtal Ukraina och dess NATO-allierade brutit är det du avser?
Minskavtalet?
https://tass.com/world/1354451
Tålamod, tålamod broder Sådana här betalda agendaskribenter saknar uthållighet. Har sett det många, många gånger. De skriver väldigt många inlägg under en kort period om ett smalt ämne sedan tröttnar dom och ger upp, till skillnad från oss som verkligen är övertygade och tror som aldrig ger upp. Det blåser med andra ord över. Fortsätt producera bra artiklar.
Hur kom ryssarna dit? Under sovjet skickades de dit för att ta över. Samma som hänt i Estland och samma vi ser i resten av Europa idag.
Samma taktik att förstöra länder då som nu.
Hur kom ryssarna dit? Under sovjet skickades de dit för att ta över. Samma som hänt i Estland och samma vi ser i resten av Europa idag.
Samma taktik att förstöra länder då som nu.
Sovjet skapades i väst av frimurare och deras allierade. Det finansierades av väst. Kommunismen har mördat många miljoner människor.
Samma krafter styr idag Ryssland.
Att starta ett krig är oförlåtligt. Att ens ta upp vapen och mörda i självförsvar är också oförlåtligt. Oberoende om manstödjer någon sida av kriget i Ukraina så är man en pjäs på ondskans spelplan.
Lyssna på Jüri Lina om vad han har att säga om Ryssland.
I så fall borde du också vara sanningsenlig genom att berätta att Stalin bekämpande frimurarna men inte blev det ett bättre samhälle för det inte.
Så ryssarna ska bara titta på när”NATO ledda nazister beskjuter och dödar ryssar i Luhansk” och ryssarna startade inte krig mot Kiev.
Sovjet skapades i väst av frimurare och deras allierade. Det finansierades av väst. Kommunismen har mördat många miljoner människor.
Samma krafter styr idag Ryssland.
Att starta ett krig är oförlåtligt. Att ens ta upp vapen och mörda i självförsvar är också oförlåtligt. Oberoende om manstödjer någon sida av kriget i Ukraina så är man en pjäs på ondskans spelplan.
Lyssna på Jüri Lina om vad han har att säga om Ryssland.
I så fall borde du också vara sanningsenlig genom att berätta att Stalin bekämpande frimurarna men inte blev det ett bättre samhälle för det inte.
Så ryssarna ska bara titta på när”NATO ledda nazister beskjuter och dödar ryssar i Luhansk” och ryssarna startade inte krig mot Kiev.
När det gäller politiker kan man bara lita på en sak . man kan inte lita på dem.
Alla andra kommentarer är överflödiga.
Skulle dessa ukrainare vilja bli en del av Ryssland om de anser sig ha attackerats av ryska armén?
Självklart inte. Ryska armen har befriat dessa ukrainare från Kievs styrkor som angripit östra Ukraina.
Andra Donbassrepubliken vill rösta om att enas med Ryssland
https://newsvoice.se/2022/09/donbassrepublik-enas-med-ryssland/
Donbass republics reveal date of vote to join Russia
https://www.rt.com/russia/563156-lugansk-vote-join-russia/
Det är något allvarligt fel med de västliga massmedierna som tycks syssla med psykologisk massformering (ref prof. Mathias Desmet).
När det gäller politiker kan man bara lita på en sak . man kan inte lita på dem.
Alla andra kommentarer är överflödiga.
Skulle dessa ukrainare vilja bli en del av Ryssland om de anser sig ha attackerats av ryska armén?
Självklart inte. Ryska armen har befriat dessa ukrainare från Kievs styrkor som angripit östra Ukraina.
Andra Donbassrepubliken vill rösta om att enas med Ryssland
https://newsvoice.se/2022/09/donbassrepublik-enas-med-ryssland/
Donbass republics reveal date of vote to join Russia
https://www.rt.com/russia/563156-lugansk-vote-join-russia/
Det är något allvarligt fel med de västliga massmedierna som tycks syssla med psykologisk massformering (ref prof. Mathias Desmet).
Artikeln verkar trovärdig i sin helhet.
Jag lyssnar ofta på ”the duran” Alex och Alexander och läser vad Eva Bartlett förmedlar. Det ger helt andra bilder än vad västmedia förmedlar. Själv har jag inte sett med egna ögon vad som händer I Ukraina, men man ska vara försiktig med vad man tycker om man själv inte varit där. Västmedia förmedlar tyvärr en ensidig bild av sanningen, men sjukt många köper den informationen, som t.ex. DN m.fl.ger.
Väldigt hopsvammel av olika konspirationsteorier. Ryssland begår väl idag folkmord mot både Ukrainare och Ryssar bosatta i Ukraina där man bombar, dödar, våldtar och torterar lokalbefolkning? Även om USA är långt ifrån perfekt är Rysslands agerande mot Ukraina oförlåtligt. Hur tror författaren att Ryssland skulle agera om delar av Ryssland ville bryta sig loss och vilja ha självständighet, som Tjetjenien t ex…
Svar nej, det är av olika anledningar osannolikt. Man har hela tiden försökt undvika att bomba sönder infrastruktur och utplåna hela städer. Jmf USA i Vietnam och Kambodja där man strödde bombmattor över allt levande. Det mesta man läser i msm kan betraktas som lögner men däremot finns ett antal oberoende journalister som den ovannämnda Bonnel och hon rapporterar något helt annat än du läser i Aftonblaskan etc. Över en miljon boende i östra Ukraina har flytt till Ryssland och deras rapporter om Azovbataljonens övergrepp får vi aldrig läsa om. Azov om några är kapabla att utföra fruktansvärda ”false flag” operationer som man sen filmar för att därefter sprida över världen och såklart skylla på ryssarna. Det förekommer säkert övergrepp från ryssarna också men de har uppenbart, till skillnad från Azov, fått order om att vara restriktiva och inte ge sig på civilbefolkningen.
Är det därför Ryssland bombar en massa civila byggnader i hela Ukraina? Ja det har pågått ett inbördeskrig i östra Ukraina sedan 2014 och det har begåtts hemskheter från båda sidorna. Till saken hör dock att om Ukraina inte börjat försvara sig så hade Ryssland tagit ännu större delar av Ukraina. Grannländer som Finland, Baltikum osv vet mycket väl hur ryssar agerar i krig.
Ukrainska styrkor har satt i system att placera sina baser och kanoner i tätbebyggda områden. Oftast är dessa områden/kvarter tömda på folk innan ryssarna angriper.
Finland stred tex med nazisterna under andra världskriget och de fick på pälsen för detta av ryssarna.
”Den 26 juni 1941 förklarade Finland krig mot Sovjetunionen, på Tysklands sida. Finska trupper deltog sedan i striderna mot Sovjetunionen fram till september 1944.” – Levande Historia
Så ryssarna vet hur finnarna beter sig i krig.
Ryssarna vet även hur svenskarna beter sig i krig. Jag tänker på Karl XII som angrep en rad länder under ett utdraget erövrings- och plundringskrig. Ryssland och Sverige, vilket land var värst under den epoken?
Jaha så det är därför alla städer nära fronten är totalbombade och en massa bostadshus i andra delar av Ukraina? Ryssarna har ingen större kapacitet att precisionsbomba utan bombar bara på. Finland tvingades in i kriget mot Ryssland och det var Ryssland som attackerade Finland till att börja med. Det måste du väl ändå förstå att Finland inte hade någon önskan om militär konflikt med sin stora mäktiga granne i öst?? Ryssland tog ju som bekant över Baltikum i samma tidsperiod och tvångsdeporterade miljoner av den inhemska befolkningen till gulag i Sibirien under hemska förhållanden.
Västmedier ljuger om allt i regi av CIA.
Du begriper noll om du litar på dem ifråga om Ukraina.
Mannerheim var inledningsvis med på Stalins förslag att byta områden närmare Leningrad mot stora områden i norr och därmed göra allt krig onödigt för Finland. (Finska krigsveteraner har efteråt sagt att fortsättningskriget var ett idiotiskt misstag. Och dom visste inget om Mannerheims dossier S-32)
Utan skydd av Leningrad var hotet från nazisterna alltför stort för Sovjet för att kunna acceptera.
Men Storbritannien övertalade Finland att gå i krig och liksom för Sverige nu kunde anglosaxerna spela ut andra folk som spelbrickor trots att dom inte själva ställde upp för att stödja Finland. Erkki Hautamäki har i boken Finland i Stormens öga klandrat Britterna för det. Enligt EH tilläts Mannerheim inte själv redogöra för britternas långtgående planer för ockupation av Skandinavien tillsammans med Sovjet vilket framkom ur en hemligstämplad dossier delvis med tolkar mellan Nazityskland och Sovjet som källa. Det betyder, enligt min uppfattning, även om det stämmer, inte att Sovjet primärt önskade det men antyder ytterligare indicier för Storbritannien som den geopolitiska hjärnan bakom allt. Britterna skulle isf anfalla via Göteborg och Frankrike skulle anfalla Norge medan Sovjet skulle ta Finland. Detta har betydelse även om planerna var en avsiktligt läckt krigslist för det påverkade enligt EH Hitler att skyndsamt ockupera Norge.
Jag förstår mycket väl att även väst intrigerat och försökt få över Ukraina i den västerländska sfären. Alla länder försöker att påverka andra. Det är dock inte acceptabelt att ockupera och ta över andra länders territorium med våld vilket Ryssland nu gör. Dessutom är Ryssland och Vitryssland fascistdiktaturer och ville göra Ukraina till detsamma.
Man kan ju alltid spekulera kring Finland och VK2 men vi vet ju alla vad som hände med Baltikum som fick samma erbjudande som Finland. Det ledde till full ockupation och tvångsdeportationer av miljoner människor till Sibiren i gulag. Vi ser nu att samma sak sker i Ukraina och Ryssen förnekar sig inte. Du kanske också borde ställa dig frågan till varför nästan alla Rysslands grannländer är så skeptiska till det landet?
Skeptiska därför att CIA sedan sin tillblivelse hjärntvättat Europa.
Våra egna politiker har också skolats in i anglosaxernas elittankesmedjor och är nu patetiska härmfåglar åt lögnimperiet och kan därför ha en välavlönad karriär.
Och än värre är det med massor av östeuropeiska politiker bitvis med karriärer i USA. Som du kanske vet är det anglosaxerna som konserverat Ukronaziideologin i Kanada!
Även Herbert Tingsten var CIA associerad när han spred hat och förvrängde vilka som utgör det verkliga hotet mot alla!
(Dessutom var det samma anglosaxiska imperium som i själva verket pådyvlade Ryssland, Kina, Kuba och Nicaragua kommunismen vilket förtigs av hela etablissemanget från höger till vänster!)
Och beträffande Ryssland som ingrep mot ett naziinfluerat folkmord mot Ryssar. Behöver jag påminna om USAs agerande beträffande Kosovo? Där det ju i själva verket var baserat på lögn medan det i Ukraina var en påtaglig sanning. Eller våldtäkten av Libyen och Syrien. Hävdar du att det är Ukrainas ensak att dom mördat 10000 och å det grövsta diskriminerat ryskättade av sitt eget folk och nu trappade upp inför både ett eskalerande folkmord med kraftigt ökande artilleribeskjutning av civila?
Och dessutom även hotade att gå vidare för att ge USA en militärbas vid svarta havet
Du begär att Ryssland utan verksamma motåtgärder ska ge upp sina mest vitala säkerhetsintressen. Och att ett utökat naziassocierat folkmord ska accepteras.
Jag vet mycket väl att USA också begått hemskheter men återigen är inte det någon ursäkt för Ryssland att anfalla Ukraina. Krig är aldrig vackra och Ukraina har säkert begått en hel del hemskheter mot ryssar sedan inbördeskriget 2014.
Du får dock inte glömma bort att om Ukraina inte börjat kämpa emot så hade Ryssland gladeligen norpat fler delar av Ukraina. Alla delar av Ukraina och även i Donbass röstade med stor majoritet för att lämna Sovjet och bli en del av Ukraina, bara på Krim som majoriteten inte var överväldigande.
Sedan är det lite märkligt att du inte kan reflektera över tidigare öststatsländer som i Baltikum, Polen osv, tycker du inte att dessa utvecklats någorlunda positivt under västs inflytande jmf med om man fortsatt skulle vara under ryskt inflytande?
Många vet förstås inte att Ukraina av Bolsjevikerna 1922 erhöll sju (7) ryska län. Som har varit ryska i över tusen år och där befolkningen är rysk.
Krim som Ryssland erövrade från turkarna under sjuttonhundratalet skrevs över till Ukraina 1954 av Krustjov. Befolkningen på Krim är också rysk liksom i dessa sju län som flyttades över till Ukraina.
Kommunisterna hade ingen större förståelse för nationaliteter de tyckte att de kunde stöka med landområdena som de ville.
Det är viktigt att inte okritiskt svälja ensidig propaganda i LIKSTRÖMSMEDIA med hull och hår!
Ukraina har en lång och fruktansvärd historia av övergrepp.
Här är en artikel från den 23 juni 2015, som ger en bild av det inferno som rådde i Ukraina redan då:
https://antieuromaidansweden.wordpress.com/2015/06/23/hur-blast-far-man-egentligen-vara/
Vi ser här att krig, våld, utplundring och kränkningar i mycket hög grad var förhärskande i Ukraina redan för sju år sedan.
Och det går längre tillbaka än så. I boken ”SVART JORD”, som kom ut 2008, redogör Gunnar Lindstedt utförligt för hur amerikanska – och även svenska – multinationella företag fullständigt hänsynslöst berikat sig genom att roffa åt sig i Ukraina.
.
Ett av de företag som i boken utpekas som utplundrare av Ukrainas rika naturtillgångar är Kinnevik. Så här skrev Aftonbladet om hur en före detta svensk minister såg på sitt eget agerande som ”rådgivare” åt Kinnevik:
”Skandalerna har varit många, vi glömmer aldrig när näringsminister Björn Rosengren lämnade regeringen för att bli rådgivare i Kinnevik. Det gjorde honom till en av de rikaste socialdemokraterna någonsin.
– Jag tycker att en socialdemokrat också ska kunna tjäna lite pengar, försvarade han sig senare i SVT”
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/L0j4vV/goran-persson-salde-sitt-ansikte-for-pengar
Artikeln i Aftonbladet som berättar om hur förre näringsministern Björn Rosengren blev en av de rikaste socialdemokraterna någonsin genom att bli ”rådgivare” åt det multinationella företaget Kinnevik ger även några fler exempel på förtroendevalda som gått samma väg:
I artikeln framhålls även: ”Minst en tredjedel av de politiker som arbetade med regeringen Reinfeldt blev lobbyister”.
Här är en travesti på Gustaf Frödings dikt ”En kärleksvisa” som jag vill tillägna alla de förtroendevalda som utnyttjar sin insiderkunskap i syfte att berika sig själva genom att vara med om att göra livet till ett helvete för otaliga andra:
Jag sålde min kärlek för pengar,
för mig var nåt´annat att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
Kul att du är tillbaka Hans med din underfundiga dikter. Välkommen.
Tack Erik!
Allting var inte frid och fröjd i Ukraina men det finns ju ändå olika grader av helvetet. Det vi ser att Ryssland nu gör i Ukraina är ju helt horribelt och bryter mot all anständighet. Varför tror du att Ryssland har så dålig relation till sina grannländer förresten? Jo för att dessa vet hur rysk ockupation och förtryck ser ut.
Du har ju svalt väst propaganda med hull och hår.
Nej knappast men bara för att USA beter sig dåligt behöver inte Ryssland bete sig sämre. Sedan vet vi som har släktingar som drabbats av ryssarnas härjningar hur dessa beter sig. Varför tror du alla östeuropeiska länder vill tillhöra väst och EU men inte till Ryssland?
Om man tror att länder som politiska enheter överhuvudtaget vill höra till och styras från något ekonomiskt eller militärt block så är du ute och seglar i motvind i full storm. EU med Nato som understödjande världspolis ligger helt i klass med sovjetunionens dåtida struktur som föll sönder. Just nu sker samma sak med brysselpolitikers politrukstyre. Svinhugg går igen, allt är styrt från en helt annan nivå så håll i hatten när det brakar loss. Ta hand om dina grannar, den riktiga makten kommer alltid inifrån ett system. Det sker genom samarbete.
@Roger Jansson
Ditt sätt att uttrycka dig tyder på att du strävar efter att tona ner det oerhörda förtryck som utövats multinationella företag i Ukraina.
Dina ord att ”Allting var inte frid och fröjd i Ukraina” innan Ryssland ingrep militärt skulle jag vilja beteckna som dagens LITOTES.
Och i en tidigare kommentar skriver du om ”hopsvammel av olika konspirationsteorier” i ditt försök att förlöjliga den här artikeln.
Om du vill lyckas med att argumentera trovärdigt, bör du nog överväga att försöka vara saklig.
Det har säkert hänt en massa otrevliga saker i Ukraina och även på andra ställen i världen men det rättfärdigar inte att ett grannland som Ryssland invaderar och försöker ta över delar av Ukraina.
Västmedierna deltar till 100% i hybridkriget mot Ryssland iscensatt av NATO och EU. Hela populationer i Europa har köpt hybridkrigets bild av Ryssland, som ska hatas urskiljningslöst.
När denna falska slöja genomskådas inser man att allt SKA skyllas på Ryssland. Det är själva poängen så att de krigspådrivande staterna får precis som de vill.
Du kan ju vara glad att du verkar i ett västland där du kan få ha fri opinionsbildning för det är nämligen inte tillåtet i Ryssland. Sedan är det ju faktiskt Ryssland som mördar och bombar i Ukraina och inte tvärtom. Ryssland har även agerat liknande mot Georgien och Tjetjenien i vår närtid. Bara för att allt inte är bra i väst så behöver man ju inte stödja diktaturfascistländer som Ryssland.
Förut var det Ukrainsk militär som dödade 14000 rysktalande ukrainare i öst och nu är det rysk militär som dödar ukrainsk militär och en del civila. Inget av detta är naturligtvis rätt och moralisk. Det är en ondskefull tragedi.
Det har pågått ett inbördeskrig i Ukraina sedan 2014 och som iscensattes av Ryssland. Självklart är det olyckligt att civilia och andra får lida men om Ukraina inte sätter emot så tar ju Ryssland bara mer och mer. Ryssland har också förbundit sig i en rad olika avtal att respektera den Ukrainska territoriella integriteten. Hur tror du Ryssland skulle agera om Kina eller Kazakstan började ta över delar av Ryssland?
Iscensatt av USA skulle jag vilja säga även om NATO och EU är med.
Jag instämmer i Kristoffer Hells analys och bild av vad som händer i Ukraina och världen, och konstaterar att jag personligen är dödstrött på USA.
När ska de låta världen vara i fred?
USA representerar för mig det sämsta och ytligaste som finns. J-a skitland.
Artikeln verkar trovärdig i sin helhet.
Jag lyssnar ofta på ”the duran” Alex och Alexander och läser vad Eva Bartlett förmedlar. Det ger helt andra bilder än vad västmedia förmedlar. Själv har jag inte sett med egna ögon vad som händer I Ukraina, men man ska vara försiktig med vad man tycker om man själv inte varit där. Västmedia förmedlar tyvärr en ensidig bild av sanningen, men sjukt många köper den informationen, som t.ex. DN m.fl.ger.
Väldigt hopsvammel av olika konspirationsteorier. Ryssland begår väl idag folkmord mot både Ukrainare och Ryssar bosatta i Ukraina där man bombar, dödar, våldtar och torterar lokalbefolkning? Även om USA är långt ifrån perfekt är Rysslands agerande mot Ukraina oförlåtligt. Hur tror författaren att Ryssland skulle agera om delar av Ryssland ville bryta sig loss och vilja ha självständighet, som Tjetjenien t ex…
Svar nej, det är av olika anledningar osannolikt. Man har hela tiden försökt undvika att bomba sönder infrastruktur och utplåna hela städer. Jmf USA i Vietnam och Kambodja där man strödde bombmattor över allt levande. Det mesta man läser i msm kan betraktas som lögner men däremot finns ett antal oberoende journalister som den ovannämnda Bonnel och hon rapporterar något helt annat än du läser i Aftonblaskan etc. Över en miljon boende i östra Ukraina har flytt till Ryssland och deras rapporter om Azovbataljonens övergrepp får vi aldrig läsa om. Azov om några är kapabla att utföra fruktansvärda ”false flag” operationer som man sen filmar för att därefter sprida över världen och såklart skylla på ryssarna. Det förekommer säkert övergrepp från ryssarna också men de har uppenbart, till skillnad från Azov, fått order om att vara restriktiva och inte ge sig på civilbefolkningen.
Är det därför Ryssland bombar en massa civila byggnader i hela Ukraina? Ja det har pågått ett inbördeskrig i östra Ukraina sedan 2014 och det har begåtts hemskheter från båda sidorna. Till saken hör dock att om Ukraina inte börjat försvara sig så hade Ryssland tagit ännu större delar av Ukraina. Grannländer som Finland, Baltikum osv vet mycket väl hur ryssar agerar i krig.
Ukrainska styrkor har satt i system att placera sina baser och kanoner i tätbebyggda områden. Oftast är dessa områden/kvarter tömda på folk innan ryssarna angriper.
Finland stred tex med nazisterna under andra världskriget och de fick på pälsen för detta av ryssarna.
”Den 26 juni 1941 förklarade Finland krig mot Sovjetunionen, på Tysklands sida. Finska trupper deltog sedan i striderna mot Sovjetunionen fram till september 1944.” – Levande Historia
Så ryssarna vet hur finnarna beter sig i krig.
Ryssarna vet även hur svenskarna beter sig i krig. Jag tänker på Karl XII som angrep en rad länder under ett utdraget erövrings- och plundringskrig. Ryssland och Sverige, vilket land var värst under den epoken?
Jaha så det är därför alla städer nära fronten är totalbombade och en massa bostadshus i andra delar av Ukraina? Ryssarna har ingen större kapacitet att precisionsbomba utan bombar bara på. Finland tvingades in i kriget mot Ryssland och det var Ryssland som attackerade Finland till att börja med. Det måste du väl ändå förstå att Finland inte hade någon önskan om militär konflikt med sin stora mäktiga granne i öst?? Ryssland tog ju som bekant över Baltikum i samma tidsperiod och tvångsdeporterade miljoner av den inhemska befolkningen till gulag i Sibirien under hemska förhållanden.
Västmedier ljuger om allt i regi av CIA.
Du begriper noll om du litar på dem ifråga om Ukraina.
Mannerheim var inledningsvis med på Stalins förslag att byta områden närmare Leningrad mot stora områden i norr och därmed göra allt krig onödigt för Finland. (Finska krigsveteraner har efteråt sagt att fortsättningskriget var ett idiotiskt misstag. Och dom visste inget om Mannerheims dossier S-32)
Utan skydd av Leningrad var hotet från nazisterna alltför stort för Sovjet för att kunna acceptera.
Men Storbritannien övertalade Finland att gå i krig och liksom för Sverige nu kunde anglosaxerna spela ut andra folk som spelbrickor trots att dom inte själva ställde upp för att stödja Finland. Erkki Hautamäki har i boken Finland i Stormens öga klandrat Britterna för det. Enligt EH tilläts Mannerheim inte själv redogöra för britternas långtgående planer för ockupation av Skandinavien tillsammans med Sovjet vilket framkom ur en hemligstämplad dossier delvis med tolkar mellan Nazityskland och Sovjet som källa. Det betyder, enligt min uppfattning, även om det stämmer, inte att Sovjet primärt önskade det men antyder ytterligare indicier för Storbritannien som den geopolitiska hjärnan bakom allt. Britterna skulle isf anfalla via Göteborg och Frankrike skulle anfalla Norge medan Sovjet skulle ta Finland. Detta har betydelse även om planerna var en avsiktligt läckt krigslist för det påverkade enligt EH Hitler att skyndsamt ockupera Norge.
Många vet förstås inte att Ukraina av Bolsjevikerna 1922 erhöll sju (7) ryska län. Som har varit ryska i över tusen år och där befolkningen är rysk.
Krim som Ryssland erövrade från turkarna under sjuttonhundratalet skrevs över till Ukraina 1954 av Krustjov. Befolkningen på Krim är också rysk liksom i dessa sju län som flyttades över till Ukraina.
Kommunisterna hade ingen större förståelse för nationaliteter de tyckte att de kunde stöka med landområdena som de ville.
Det är viktigt att inte okritiskt svälja ensidig propaganda i LIKSTRÖMSMEDIA med hull och hår!
Ukraina har en lång och fruktansvärd historia av övergrepp.
Här är en artikel från den 23 juni 2015, som ger en bild av det inferno som rådde i Ukraina redan då:
https://antieuromaidansweden.wordpress.com/2015/06/23/hur-blast-far-man-egentligen-vara/
Vi ser här att krig, våld, utplundring och kränkningar i mycket hög grad var förhärskande i Ukraina redan för sju år sedan.
Och det går längre tillbaka än så. I boken ”SVART JORD”, som kom ut 2008, redogör Gunnar Lindstedt utförligt för hur amerikanska – och även svenska – multinationella företag fullständigt hänsynslöst berikat sig genom att roffa åt sig i Ukraina.
.
Ett av de företag som i boken utpekas som utplundrare av Ukrainas rika naturtillgångar är Kinnevik. Så här skrev Aftonbladet om hur en före detta svensk minister såg på sitt eget agerande som ”rådgivare” åt Kinnevik:
”Skandalerna har varit många, vi glömmer aldrig när näringsminister Björn Rosengren lämnade regeringen för att bli rådgivare i Kinnevik. Det gjorde honom till en av de rikaste socialdemokraterna någonsin.
– Jag tycker att en socialdemokrat också ska kunna tjäna lite pengar, försvarade han sig senare i SVT”
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/L0j4vV/goran-persson-salde-sitt-ansikte-for-pengar
Artikeln i Aftonbladet som berättar om hur förre näringsministern Björn Rosengren blev en av de rikaste socialdemokraterna någonsin genom att bli ”rådgivare” åt det multinationella företaget Kinnevik ger även några fler exempel på förtroendevalda som gått samma väg:
I artikeln framhålls även: ”Minst en tredjedel av de politiker som arbetade med regeringen Reinfeldt blev lobbyister”.
Här är en travesti på Gustaf Frödings dikt ”En kärleksvisa” som jag vill tillägna alla de förtroendevalda som utnyttjar sin insiderkunskap i syfte att berika sig själva genom att vara med om att göra livet till ett helvete för otaliga andra:
Jag sålde min kärlek för pengar,
för mig var nåt´annat att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
Kul att du är tillbaka Hans med din underfundiga dikter. Välkommen.
Tack Erik!
Allting var inte frid och fröjd i Ukraina men det finns ju ändå olika grader av helvetet. Det vi ser att Ryssland nu gör i Ukraina är ju helt horribelt och bryter mot all anständighet. Varför tror du att Ryssland har så dålig relation till sina grannländer förresten? Jo för att dessa vet hur rysk ockupation och förtryck ser ut.
Du har ju svalt väst propaganda med hull och hår.
Nej knappast men bara för att USA beter sig dåligt behöver inte Ryssland bete sig sämre. Sedan vet vi som har släktingar som drabbats av ryssarnas härjningar hur dessa beter sig. Varför tror du alla östeuropeiska länder vill tillhöra väst och EU men inte till Ryssland?
Om man tror att länder som politiska enheter överhuvudtaget vill höra till och styras från något ekonomiskt eller militärt block så är du ute och seglar i motvind i full storm. EU med Nato som understödjande världspolis ligger helt i klass med sovjetunionens dåtida struktur som föll sönder. Just nu sker samma sak med brysselpolitikers politrukstyre. Svinhugg går igen, allt är styrt från en helt annan nivå så håll i hatten när det brakar loss. Ta hand om dina grannar, den riktiga makten kommer alltid inifrån ett system. Det sker genom samarbete.
@Roger Jansson
Ditt sätt att uttrycka dig tyder på att du strävar efter att tona ner det oerhörda förtryck som utövats multinationella företag i Ukraina.
Dina ord att ”Allting var inte frid och fröjd i Ukraina” innan Ryssland ingrep militärt skulle jag vilja beteckna som dagens LITOTES.
Och i en tidigare kommentar skriver du om ”hopsvammel av olika konspirationsteorier” i ditt försök att förlöjliga den här artikeln.
Om du vill lyckas med att argumentera trovärdigt, bör du nog överväga att försöka vara saklig.
Det har säkert hänt en massa otrevliga saker i Ukraina och även på andra ställen i världen men det rättfärdigar inte att ett grannland som Ryssland invaderar och försöker ta över delar av Ukraina.
Västmedierna deltar till 100% i hybridkriget mot Ryssland iscensatt av NATO och EU. Hela populationer i Europa har köpt hybridkrigets bild av Ryssland, som ska hatas urskiljningslöst.
När denna falska slöja genomskådas inser man att allt SKA skyllas på Ryssland. Det är själva poängen så att de krigspådrivande staterna får precis som de vill.
Du kan ju vara glad att du verkar i ett västland där du kan få ha fri opinionsbildning för det är nämligen inte tillåtet i Ryssland. Sedan är det ju faktiskt Ryssland som mördar och bombar i Ukraina och inte tvärtom. Ryssland har även agerat liknande mot Georgien och Tjetjenien i vår närtid. Bara för att allt inte är bra i väst så behöver man ju inte stödja diktaturfascistländer som Ryssland.
Förut var det Ukrainsk militär som dödade 14000 rysktalande ukrainare i öst och nu är det rysk militär som dödar ukrainsk militär och en del civila. Inget av detta är naturligtvis rätt och moralisk. Det är en ondskefull tragedi.
Det har pågått ett inbördeskrig i Ukraina sedan 2014 och som iscensattes av Ryssland. Självklart är det olyckligt att civilia och andra får lida men om Ukraina inte sätter emot så tar ju Ryssland bara mer och mer. Ryssland har också förbundit sig i en rad olika avtal att respektera den Ukrainska territoriella integriteten. Hur tror du Ryssland skulle agera om Kina eller Kazakstan började ta över delar av Ryssland?
Iscensatt av USA skulle jag vilja säga även om NATO och EU är med.
Jag instämmer i Kristoffer Hells analys och bild av vad som händer i Ukraina och världen, och konstaterar att jag personligen är dödstrött på USA.
När ska de låta världen vara i fred?
USA representerar för mig det sämsta och ytligaste som finns. J-a skitland.