Regeringen tillsätter utredning om säker och tillgänglig digital identitet

-

DIGITALT ID. Regeringen tillsätter en särskild utredare som ska utreda och lämna förslag på hur e-legitimationer kan utfärdas på högsta tillitsnivå. Syftet är att stärka samhällets säkerhet och robusthet, motverka bedrägerier och underlätta för att fler ska kunna få tillgång till en e-legitimation. Utredaren ska också föreslå hur en digital identitetsplånbok ska kunna utfärdas.

“En e-legitimation är nödvändig för att få tillgång till det digitala samhället. Dock saknas idag i Sverige en e-legitimation som uppfyller kraven om högsta tekniska säkerhet och det finns brister i de e-leg som idag finns, bl.a. gällande säkerställande av faktiskt identitet. Därför behöver säkerheten i systemet stärkas och så många som möjligt få tillgång till en e-legitimation av högsta tillitsnivå”, säger civilminister Erik Slottner.

Utredningen ska föreslå hur en digital identitetsplånbok ska utfärdas enligt kraven från den kommande EU-förordningen eIDAS II. En digital identitetsplånbok ska kunna användas både on- och offline och kan exempelvis användas för att öppna ett bankkonto eller deklarera i alla EU-länder. Individen själv ska ha full kontroll över vilken data man delar med sig av.

Till särskild utredare förordnar regeringen rådmannen Henrik Ardhede som tidigare varit särskild utredare i Utredningen om betrodda tjänster (I 2020:01) som utredde sakfrågor som hänger tätt samman med e-legitimationer och eIDAS.

Uppdraget ska delredovisas senast den 16 oktober 2023 och slutredovisas senast den 31 maj 2024.

Fakta: eIDAS II

Den 3 juni 2021 presenterade Europeiska kommissionen ett förslag till ändring av eIDAS-förordningen. Förslaget innebär bl.a. att det ska bli obligatoriskt för varje medlemsstat att anmäla en e-legitimation på högsta tillitsnivån enligt ett förfarande för gränsöverskridande identifiering och att varje medlemsstat ska utfärda en europeisk digital identitetsplånbok.

Tillitsnivån på e-legitimationen avgör hur tillförlitligt det är att personen som identifierar sig är den man utger sig för att vara.

Plånboken ska möjliggöra för fysiska och juridiska personer att på ett säkert sätt bl.a. begära, erhålla, lagra, och använda personidentifieringsuppgifter och digitala bevis för autentisering online och offline samt att skriva under med kvalificerade elektroniska underskrifter.

Text: Martin Källstrand, pressekreterare hos civilminister Erik Slottner | Bildval: NewsVoice

Svenska Regeringen
Svenska Regeringen
Den svenska Regeringen är Sveriges högsta verkställande myndighet och består kollektivt av statsråden, sammankallade under statsministerns ordförandeskap. Regeringen skickar regelbundet ut pressmeddelanden och NewsVoice återpublicerar utvalda på eget initiativ.

22 KOMMENTARER

Prenumerera
Notify of
guest

22 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
zacharias
zacharias
Gäst
6 januari 2023 kl 14:51

Den som tror att det finns ett säkert system har blivit grundlurad. NSA har bakdörrar in i alla godkända system. Och med det slipper en massa annan “grannlåt” in. Fråga TSA så får ni det bekräftat.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
24 december 2022 kl 09:25

Jag raderade just en kommentar om sionister. Då försvann automatiskt en uppmuntrande julhälsning till NewsVoice som var ett svar på den kommentaren. Vi tackar självklart för julhälsningen. God jul på er alla.

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
24 december 2022 kl 00:14

Måste Verkligen också säga vilken Fantastisk Sajt detta är. Tack Newsvoice, tack Torbjörn, tack mäktarna som kommenterar o replikerar. Lärt mig mktmkt av Er, thanks. God Jul och Gott Nytt ÅR. Siaa

jonnyjonson
jonnyjonson
Gäst
23 december 2022 kl 16:45

Filmen heter A serbian movie.. Och gjordes ‘lämpligt’ efter att äckelnato bombat Serbien till 50%smpsmulor. Sedan gjorde de en ‘film’ därför att Serberna aaldrig ger sig. Själv s a s halvserb men född i Vårt Rike via 50-50. Vårt Land Är Vårt. Iiiingen sionisttalmud ska Nåååågoonsin komma å tro att dessa sionistmördare av Palestinska Barn och Ungdomar, ska komma o tro att de är ngt öht. Det här handlar om Allas vår överlevnad.

Oich, naturligtvis, de som aaldrig drabbats av något (mer än sina egna ‘attacker’) kwetcher. Som vanligt

Eddie Felson
Eddie Felson
Gäst
23 december 2022 kl 16:39

Kina har totalt kontrol över medborgarnas finanser och tillgångar tack varje denna model.
Dem kan (och har) stänga av en meborgare från att komma åt sina pengar via bokstavligen ett knapptryck.
Och det är modelen som svenska regeringen försöker installera.
Total kontol över befolkningen utan rum för oliktänkande, är deras våta dröm.
Under gammla hederliga maskeraden “att skydda”, “göra bättre”.
Samtliga personer och partier som stödjer detta förslag är marionetter och landsföräddare, finns inget annat sätt och beskriva dem på.

Lars Petersson
Lars Petersson
Gäst
23 december 2022 kl 15:51

Finns ju bank id och Freja+ och den vanliga Freja som är godkända av staten.
Behövs inte mer tycker jag. De är förmodligen ute efter ännu mer kontroll över oss. Fuck detta digitala fängelse vi befinner oss i !

Hasse BerggrenD
Hasse Berggren
Reply to  Lars Petersson
24 december 2022 kl 10:55

Bankid är väl bra men på utgång. Mobilt bankid kommer i stället vad man än ska göra. Har man telefon från Huawei så har USA stängt möjligheten att ladda Bankid från Google. Privatbolaget som gör mobilt bankid vägrar se till att mobilt bankid kan nedlasddas från Huawei direkt.
Att USA ligger efter Huawei, Ericssdon och Nokia i utvecklingen av nätprodukter är orsaken. Huawei gör för bra grejor.
Staten ska sköta digital legitimering. Självklart!

Torbjörn Sassersson red.
Reply to  Hasse Berggren
24 december 2022 kl 13:57

Absolut. Staten ska sköta alla digital signering med totalöversyn av folkligt tillsatta kontrollanter. Nu låter jag kanske som en kommunist.

JohnnyD
Johnny
23 december 2022 kl 15:36

Det stora problemet är hur man skyddar den enskildes privatliv, så att ingen regering, myndighet, företag, media, person kan få tillgång till den digitala information som genereras. Den kinesiska digitala utvecklingen är ett skräckexempel. Vaccinpass måste stoppas. Allt som begränsar individens friheter och rättigheter måste total förbjudas.

petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
Reply to  Johnny
24 december 2022 kl 20:21

Ävem brittiska experter har erkänt att kritiken mot Kina är överdriven och att det är för att folk märker hur det ser ut här som de överför kritiken till Kina. Nyligen tvingades de i ett sånt kritiskt program indirekt medge att det inte finns någon ansiktsigenkänning som alla påstår här eftersom de började säga att det går att känna igen folk på gångstilen.
Ansiktsigenkänning används vid inträdeskontroll och annat som bara funkar på nära håll.
Lita inte på nånting som västmedia påstår. Dom ger ju aldrig Kina möjlighet att kommentera för väst vet att de ljuger hela tiden.

Fredrik Eriksson
Reply to  petergrfstrm
24 december 2022 kl 23:48

Den verkliga fienden är inte Kina utan Sverige som tillhandahåller den teknik och kunskap som behövs. Faktum är att Sverige ska enligt hemliga avtal jag har kommit över ska inleda ett protokoll för biometrisk övervakning nästa år.
Tekniken är värre än digital tvilling-teknik.
Nu är tekniken jag beskriver nästintill självständig och kan “tänka” dvs analysera hela Sveriges befolkning på mindre än en tiondel av en sekund.
Ingen slump att Wallenberg har köpt in en drös av kvantdatorer.
Dessa har den unika förmågan att lagra alla människor i Sverige och korsjämföra dem internationellt.
Detta har alltid varit planen.
Oavsett om tekniken bara “ser” ca 5-10 meter så kan AI se ansiktet även med munskydd.
Detta var även vitsen med munskydd.
Inte att skydda utan att fintrimma det globala neurala nätverk.
Sverige har tex stora likheter med de miljonstäder som låg i lock-down. De pendlar bara (Riksbanken) mellan tvång och belöning. C02 är ett exempel.

petergrfstrm
petergrfstrm
Gäst
Reply to  Fredrik Eriksson
26 december 2022 kl 16:06

Jag gissar att en sån kamera har max 5mm objektiv och med 10 meters avstånd blir upplösningen som bäst 1mm. Tror inte man kan urskilja ögonen tillräckligt för identifiering.
Ögonens iris har en komplex finstruktur
På avstånd 1 meter skulle det bli 0.1mm
Det kanske räcker. En Irisscanner jag kollade kräver 128 bitar för irisens diameter
Det motsvarar grovt 0.1mm/pixel
Det blir antagligen populärt att skaffa specialglasögon med någon annans iris?

JohnnyD
Johnny
23 december 2022 kl 15:29

Staten borde börja med ta över BankID och tillhandahålla digitalt ID till alla medborgare. Sedan lagstifta att banker är skyldiga att öppna bankkonto, Internetbank och debitcard för alla medborgare. Samt tvinga bankerna att hantera kontanter som ex i Spanien. Det borde vara en enkel uppgift att fixa.

södergren
södergren
Gäst
23 december 2022 kl 14:47
Josef Persson
Josef Persson
Gäst
23 december 2022 kl 13:24

Själv identifierar jag mig som analog.

Men vi kommer väl alla tvingas bli digitala enheter snart, om man vill uppehålla sin fysiska analoga existens med mat och kläder osv. Och betala sina räkningar.

Mats Jangdal
Gäst
23 december 2022 kl 10:56

Ett flereggat verktyg.
Vi behöver på allvar fastställa vilka de är som kommit hit utan historisk dokumentation i riket.
Alltså migranter, flyktingar, invandrare eller vad som nu anses korrekt att kalla dem.
Vi behöver legitimation som funkar för alla, ja.
Men vi behöver inte legitimation som gör oss till underåtar i ett totalitärt Sverige, eller ännu värre i ett totalitärt EU eller global diktatur.

Anna Z
Anna Z
Gäst
23 december 2022 kl 07:08

För att kunna identifiera sig på högsta tillitsnivå räcker det med en e-legitimation. Har de däremot även tänkt införa en digital centralbanksvaluta blir en e-identitets plånbok den naturliga kombinationen.

Fredrik Eriksson
Reply to  Anna Z
23 december 2022 kl 13:33

Tyvärr med den lilla detaljen som alla har glömt!

DU MÅSTE VARA VACCINERAD!
-Här ändrar Djupa Staten strategi (eller förräderi)
Influensa-Vaccin
RS-Vaccin
C-19 Vaccin

Likadana allihopa!

AnnieGYG
AnnieGYG
Gäst
Reply to  Anna Z
23 december 2022 kl 14:29

Vax piss passet är den eg orsaken

Fredrik Eriksson
Reply to  AnnieGYG
23 december 2022 kl 21:20

Exakt!
Allt precis allt, handlar enbart om den Bio-Mekaniska mRNA-markören.
Måste säga bravo till den insiktsfulla kommentaren!
Tyvärr har många redan gjort sitt val och kommer sitta rejält i fällan!
Observera datumet; redaktionen på NewsVoice!
Om 14-16 månader kommer passet!
Kan vara bra att backa bandet och säga: -Vad var det jag sa…

Förutom God Jul…

Elisabeth Boberg
Elisabeth Boberg
Gäst
Reply to  Fredrik Eriksson
30 december 2022 kl 10:42

Fy jag tänker inte v mig. Vad som än händer. Vad har hänt med vårt fina Sverige?

Fredde E
Gäst
Reply to  Elisabeth Boberg
30 december 2022 kl 12:17
  • Faktum är att (och svaret på din fråga) är att Sverige har utsetts av Vildjuret att ingå som en protoyp i ett Vildjurets Rike.

Med eller utan Bio-Mekanisk Markör.
Du får höra av dig till redaktionen på NewsVoice.
Fråga varför NewsVoice anser att Vildjurets Märke, dess Namn, dess Tal och dess Bild är Off-Topic.

Människor vänder sig till kristaller,väder vind och vatten.
De väljer själva vilket öde som väntar dem.

Ett svar för att ge svar på talet som har alla svar.
Genom att härleda alla svar som Off-Topic har sanningen effektivt tystats, inte bara på NewsVoice utan på alla bloggar,tidningar, nyhetssajter och i sammanhang.
De glömmer att striden är andlig!
Andligt?
-Nej inte Charlotte Rexmarks-andligt.
Inte Carl Norberg underfundigt spydiga referensram.
Inte heller Martin Stensös ståndaktiga patos.

-Nej faktiskt heller inte något annat svar som innebär utan korset. Men som är dårskap för de som går förlorade!

Titta på innehållet i vaccinet!
Du kommer hitta nyckeln till frihet där!
Genom att vägra ingå dess kommande avtal!
Där har du (NI) nyckeln till Märket, Namnet, Talet och Bilden!

-Faktum är att få (eller ringa) förstår allvaret.
-De kommer heller inte förstå att slutet är nära.
Båda sidorna är betalda av samma industri!
-Men inte heller det vill de förstå.

-Det finns bara en sak som Gud inte tar bort!
-Och det är den fria viljan!
Själv har jag gjort mitt val.
Mitt val är redan gjort!

Svenska Regeringen
Svenska Regeringen
Den svenska Regeringen är Sveriges högsta verkställande myndighet och består kollektivt av statsråden, sammankallade under statsministerns ordförandeskap. Regeringen skickar regelbundet ut pressmeddelanden och NewsVoice återpublicerar utvalda på eget initiativ.