Höghastighetståg för fred – En brygga mellan öst och väst

publicerad 2 januari 2023
- Hans Sternlycke
Järnväg. Foto: Kinkate.Licens. Pixabay.com

KRÖNIKA. Jag drömmer om att kunna åka sovvagn med höghastighetstågståg till Kina innan jag dör. En sådan bana håller på att byggas i etapper mellan Moskva och Peking över Kazakstan för 2 500 miljarder kronor, 700 mil med en restid på 48 timmar.

Den byggs med normalspår i Kina och bredspår i Ryssland och kan bli klar 2028. Då är det 200 mil kvar till Hamburg, som man lätt kan nå med tunneln över Fehmarn bält, som blir klar samtidigt. Snabba godståg skall också gå på banan.

Det känns som ett bygge för fred och miljö och en sammanbindning mellan öst och väst. Istället för för att flyga kan man åka billigt och bekvämt med tåg. Det kan bli ett slags lyxkryssning på land.

Vår nyfikenhet på varandra och handel kan övervinna försöken att behärska världen med makt och krig. Det ser dock mörkt ut för en sådan resa och för freden med dagens blockbildningar och fientlighet. USA mot Kina. USA och EU mot Ryssland. Kriget mot Ukraina och vapenskramlet i Taiwan har förändrat situationen.

Putin må vara skolad i KGB och ha beställt många mord på oliktänkande, men jag trodde att han var rationell. Om Ryssland nöjt sig med stöd till utbrytarrepublikerna i Donbass och att kräva Ukrainas neutralitet och att inte bli inringat av NATO-baser hade man kunnat behålla tilltron till landets militära kapacitet.

Ukraina har rustat upp sedan 2014 efter beslutet av Krim att ansluta sig till Ryssland i stället för Ukraina, som man var i union med. Att Ryssland inte skulle kunna krossa Ukraina lika lätt som Tjetjenien blev tydligt när tre mil militärkolonn fastnade i leran på väg till Kiev utan försörjningslinjer bakåt. Ryska pansarvagnar är felkonstruerade med ammunitionen i tornet. Med en träff uppifrån far allt i luften.

Att också Taiwan är välupprustat är något för Kina att notera. Att som USA tänka sig kärnvapen mot Kina är att glömma Hiroshima, där USA med kallt blod mördade 70 000 människor direkt och sedan tre dagar efteråt bombade Nagasaki med ihop en kvartsmiljon döda över tiden.

USA utvecklar ständigt nya generationer av atomvapen. Sverige har vägrat att ratifiera avtal om kärnvapenstopp, som man en gång tog initiativet till, och bundit sig för NATO och USA, som störtat regimer och startat krig överallt i världen för sitt herravälde, i tro att det skall ge oss fred.

Allt ryskt är fiender. Ryska artister är bojkottade och även svenska, om de har namn som Södra bergens balalajkor.

Som neutralt land hade Sverige kunnat bidra till konfliktlösande och fred. För det behövs samtal. Nu hjälper vi i stället till att skapa krig. Och det blir en huvudfråga i stället för klimathotet. Ryssland har åkt på pumpen. Ge dem en möjlighet att rädda ansiktet och dra sig tillbaka i stället för att krossa dem och försöka lägga beslag på deras tillgångar.

Bojkott är skadligt om man själv blir drabbad mer än motståndaren och om det kan leda till världsdepression. Det verkar vara fallet nu. Vi får inflation av varubrist. Ryssland kan sälja sin olja till Indien och Kina i stället – och till högre priser än innan.

Utestängningen av Ryssland från dollarn driver fram en alternativvaluta från BRIC-länderna: Brasilien, Ryssland, Indien och Kina. Världens ekonomiska centrum håller på att förskjutas, och USA petas ner från tronen. Om dollarn inte längre förblir världsvaluta rasar USA:s ekonomi, och man får inte längre råd med en överdimensionerad krigsmakt på vår bekostnad. Vi satsar på fel häst.

Europa hotar att utestängas från sin råvaruförsörjning av den blockbildning man håller på att skapa genom genom sitt alliansen med USA. Europa bör överge koloniala attityder och bli en neutral kraft som handlar med omvärlden med jämlika villkor. Då kan man bli en fredsskapare. Då kan jag hoppas att åka sovvagn med höghastighetståg till Kina.

Text: Hans Sternlycke


Så här kan du stötta Newsvoice

Stöd NewsVoice 2024
  • hans sternlycke

    “Om Ryssland nöjt sig med stöd till utbrytarrepublikerna i Donbass och att kräva Ukrainas neutralitet och att inte bli inringat av NATO-baser hade man kunnat behålla tilltron till landets militära kapacitet”
    Men ett av problemen med nazister är att dom bryter alla överenskommelser. Därför vore det meningslöst att kräva neutralitet av ukraina. Och ryssland har redan krävt stopp för natos:s expansion mot öst, ändå har den fortsatt. Gammal skåpmat som du borde känna till !!!

  • Det är godstrafik som skall fram på Sidenvägen, ej persontrafik. Flygtrafik är ett bättre alternativ, ifall den långa resan inte görs för resandets egen skull.

    Det är stora tunga laster som skall fraktas på tåg med en spårvidd runt 1500 mm, så som man har plägat att göra i nästan 200 år. I sin tur går spårvidden tillbaka till kolgruvornas hästdragna små kolvagnar, som var på fyra fot, åtta och en halv tum (=1435 mm). George Stephenson, engelsman förstår man, valde att behålla måttet, som blev vad vi kallar för “normalspår”, även om olika smalspår har varit, eller är i bruk.

    Varför inte ta’ i bruk väsentligt större spårvidd? Faktum är att Deutsche Reichsbahn (DR) gjorde omfattande studier av bredspårsjärnväg mitt under VKII i takt med att Wehrmacht slog sig fram österut.
    En fascinerande bok på detta tema utkom i sin första upplaga 1985: “Die Breitspurbahn. Das Projekt zur Erschliessung des gross-europäischen Raumes 1942-1945”. Anton Joachimstahler. Herbig Verlag. Boken är rikligt illustrerad med intressanta och tankeväckande bilder på gigantiska lok och vagnar.

    Så varför inte låta nya Sidenvägen få två olika spårvidder: en med normalspår för höga hastigheter och personbefordran och en med “bredspår” på minst 3 000 mm spårvidd för långsammare godstrafik, men i gengäld stor tunga laster.

  • Ja, helt rätt i tiden. sen tar vi en kopp fika på mars också, dinglar med benen filosofiskt och skrattar åt problemen som finns kvar på jorden

  • Det är förvisso sant att höghastighetståg kan vara en symbol för samarbete och enighet mellan olika regioner eller länder.

    Dessa tåg kan fungera som en fysisk förbindelse mellan öst och väst, vilket hjälper till att underlätta resor och kommunikation.

    Höghastighetståg kan också stimulera ekonomisk utveckling och öka turismen i de områden där de trafikerar.

    Dessutom kan konstruktion och drift av höghastighetsjärnvägsprojekt skapa jobb och bidra till tekniska framsteg.

    Sammantaget har höghastighetståg potential att föra människor och samhällen närmare varandra och främja fred och förståelse mellan olika kulturer.

  • Med snabbtåg mellen öst och väst får vi fred för alla; är på samma sätt lika naivt som Esperanto (blandspråket) som alla skulla kunna lära och förstå. Skulle folken kunna förstå varandra skulle aldrig mer krig uppstå. Så gick det naiva tankarna för Esperantos entusiastiska pedagoger. Nu förstår alla varandra för lite engelska kan nog de flesta tala. De Esperantoförespråkarna inte förstod var att med ett språk som alla förstår kan också alla utsättas för samma propaganda.

    Med snabbtåg kan migration öka avsevärt. Då blir det fred på jorden. Pust och stön.

  • Det blir många fel.
    Du syftar uppenbart på “Nya Sidenvägen” och där är persontrafik av underordnad betydelse. Det är godstransporter som gäller.

    Du har nog rätt i att bredspår blir ett problem, men i regel ställer bredspårsvagnar på normalspårsvagnar för att kunna köra ned på bredspåret. Men Kina bygger sannolikt egen spårvidd genom Kazakstan.

    Varför blanda in trafik från Danmark? Järnvägar mot Hamburg kommer INTE att dras via Norden. Denna marknad är bara ett “piss i Atlanten”. Raka vägen genom Ryssland, Ukraina, Ungern (och mot Rotterdam) lär det bli.

    Det blir ingen världsdepression bara för att kulturmarxistiska EU-kansliet är idioter och parlamentet är utan makt. “Nya Sidenvägen” gör däremot Europa till en bakgård. Enda utvägen är att stoppa all denna klimathysteri (det råder inga klimatproblem av betydelse – riktiga faran är AVKYLNING eller superutbrott av vulkaner), som kastar ut alla ekonomiska resurser för EU i Svarta Hål.

  • Hans, du behöver nog inte bekymra dig om Rysslands militära kapacitet. De har faktiskt bara ca 120 tusen soldater i Ukraina och kommer troligtvis efter deras nyår att skicka in 300 tusen man som ska röja bort det som finns kvar av ukrainsk och Nato-militär. Möjligt är att utländska tåg är billigare att åka än svenska men så har man ju i Sverige bolagiserat och förstört SJ för all framtid. Stridsvagnar oavsett ursprung är inte framtiden inom krig det har de senaste årtiondenas konflikter visat! Inte ens Israels Merkava som är en tungt bepansrad klumpig best utformad för strid i stadsmiljö hade en chans mot Hizbollahs RPG så Israel fick nesligen avbryta sin “straffexpedition” för ca 15 år sedan efter svidande förluster. Turkarna skickade in Leopard-tanks mot kurderna och var inte alls nöjda utan klagade hos tyska tillverkaren för att kurderna kunde slå ut pansarvagnarna med lätthet. Framtiden är supersoniska missiler och billiga drönare som kan slå ut dyra mål som Himars-artilleri vilket finns massor av videor på nätet för den som diggar krigsporr!

  • He, he… Nej, nej… Jag kan inte ta detta trams på allvar.

    Den absoluta majoriteten av samtliga transporter som äger rum, sker in till storstäder från kranskommunerna, inte mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

    Det är här man ska lägga resurserna.    

    • EU har gett tydliga direktiv angående “Höghastighetståg. Syftet är enbart att förbinda huvudstäderna – INGET ANNAT. Alltså Oslo/Stockholm – Köpenhamn – Amsterdam – Brussel. INGA STOPP LÄNGS VÄGEN.

      Varje stopp på vägen gör ett snabbtåg till ett “mjölktåg”. Den matematiken lärdes ut förr i tiden. Och tåg från Oslo kan ansluta till en linje Stockholm Köpenhamn i t ex Jönköping, MEN KOMMER KNAPPAST ATT STANNA I JÖNKÖPING ÄNDÅ!

      FRAMFÖRALLT HAR SVERIGE INTE KAPITAL (ELLER KUNDUNDERLAG) NOG ATT ANLÄGGA RESP DRIVA HÖGHASTIGHETSSYSTEM! De pengar som funnits är dirigerade till ekonomiska Svarta Hål som Havsbaserad Vindkraft, Stål utan Kol, Batterifabriker, Datahallar. De pengar som kan lösgöras måste omdirigeras till statliga kärnreaktorer – 10 st i södra Sverige resp 10 st i Boden/Luleåområdet (sista som förberedelse för att runt 2100 omstarta Stål utan kol)!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *