Lufthansa Group gjorde 18.000 tomma flygningar för att få behålla start- och landningstider – Bra klimatpåverkan?

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 9 september 2023
- NewsVoice redaktion
Airport - Foto: Danilo Bueno. Licens: Pixabay.com (free use)

Vintern 2022-23 beslöt Brussels Airlines, ett dotterbolag till Lufthansa Group, att genomföra 3000 flygningar utan passagerare för att bevara sina start- och landningstider. Lufthansa Group bekräftar att totalt 18.000 tomma flygningar genomfördes.

I enlighet med Europeiska unionens bestämmelser är flygbolagen skyldiga att genomföra en viss procentandel av sina planerade flygningar för att behålla sina start- och avgångstider på större flygplatser. Dessa bestämmelser, som brukar kallas ”use it or lose it”, kräver normalt att flygbolagen ska utnyttja minst 80 procent av sina tilldelade start- och landningstider.

Coronakrisen medförde svårigheter för människor att resa och därför reviderades detta krav ner till 50 procent. Trots denna justering fortsatte flygbolagen att kämpa med att uppfylla målet.

Den belgiska regeringen tog initiativ till omförhandlingar om dessa regler i samförstånd med EU med syftet att ompröva reglerna för flygbolagen för att få bibehålla sina start- och avgångstider.

Lufthansa Group, moderbolag till flera flygbolag, inklusive Lufthansa, Swiss International Airlines, Austrian Airlines, Eurowings och Brussels Airlines, ställde in 33.000 flygningar som hade planerats för januari och februari 2022, skriver the Guardian.

EU-Parlamentet godkände den 6 oktober 2022 revideringen av de tillfälliga reglerna för flygbolagens start- och landningstider i EU. De nya reglerna fastställde tröskeln för minsta utnyttjande av ankomst- och avgångstider till 75 %.

Gränsen på 80 procent gällde återigen för sommarperioden 2023. Denna nivå kan sänkas av kommissionen om flygtrafiken faller under 80% vid 2019 års nivå, fortsätter EU-parlamentet i sin reglering.

Enligt kommissionens arbetsprogram för 2023 ska nya regelförslag presenteras i kvartal 3, 2023. EU-parlamentet nämner inget om problemet med klimatpåverkan i sin skrivelse som resonerar kring reglerna ”use it or lose it”.


Källor


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq