Stefan Sauk: Varför ska Sverige vinna klimat-racet om vi redan är bäst i klassen?

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 29 april 2024
- NewsVoice redaktion
Stefan Sauk, 2024, eget verk
Stefan Sauk, 2024, eget verk
ArcanumSkolan

Skådespelaren och debattören Stefan Sauk frågar sig varför Sverige måste vara duktigast även i klimat-racet när vi redan har en av de renaste huvudstäderna i världen och har haft det länge. Vi startar ju en meter från målsnöret, menar Sauk

Prenumerera på Stefan Sauks funderingar på SaukTube

ArcanumSkolan

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Höjden av okunskap när alarmisterna inte ens vet om att vi snart får omfattade regelverk och begränsningar i alla aspekter av livet genom den agenda de inte ens känner till men ändå hysteriskt pådriver.
    De borde ha en jubelfest egentligen…

  • Var till USA 2000/2001. Homestead utanför Miami i FLorida. Skulle från “institutet” till affären och handla. Kände mig rätt dum. Cykla eller gå var ungefär som att gå ut och gå på svensk motortrafikled. Hela deras samhälle byggde på bil eller annat motorfordon. Evighets vägar, spikraka. Och i rutmönster. Ett stort schakbräde.

    Vi bygger för att du inte längre skall kunna köra bil. De byggde så du inte kan gå eller cykla. Så visst börjar vi på olika ställen.

    Autisten i mig blir också lite sur. Vårat samhälle är ändå byggt för bilar, så tror man att man bara kan ta bort dem?

    Lite som under corona när alla skulle stå i fält två meter från varandra. Så blev köerna så långa att du blockera femtielva andra utgångar där folk gick fram och tillbaks.

    Enkelt set så kan man inte designa ett system för en sak, och sen tro det skall funka bra för något annat. Som att ta bort parkeringa i centrum för att få ner trafiken. Så åker folk runt runt runt och letar parkering. Tomgångskörning, stoppar upp annan trafik, och mer körning osv.

    Eller att förbjuda trafik helt. Så får gammlingar och liknande som inte orkar gå med kassar osv flytta. Så flyttar de ut i förorterna och kör ännu längre. Bilfria stadskärnor med grönområden osv är jättebra, om man bygger dem så från början.

    • Där jag bor har de nu två somrar i rad stängt av en hel parkeringsplats för att skapa en plats där människor ska sitta och drälla på bänk och rabattkonstruktioner. Fem meter från den parkeringsplatsen finns ett litet helt tomt kullerstensbelagt torg där de kunde placerat dessa bänkar. Men hela det här skitupplägget är bara en illa dold bilfientlighet implementerad av det Miljökommunistiska partiet för att “rädda klimatet”.

    • .. och när gamlingarna blir ännu äldre och inte kan köra bil längre? Hur man än vänder sig har man ändan bak! Trafik handlar om mycket er än om koldioxiden. Nä jag tror inte alls på den förhärskande “klimatreligionen”.

      Beträffande “15-minutersstäder” var det sådana samhällen vi hade när jag växte upp. I den lilla byn där jag växte upp hade vi 4 livsmedelsaffärer, radio-el-affär, klädesaffär Café, läkare, tandläkare plus annan service. Idag, ungefär samma antal invånare, återstår endast Coop och en vårdcentral. Och Coop-butiken var nedläggningshotad ett tag. Fast ovanstående var givetvis inte ett WEF:s eller FN:s 15-minuters samhälle med begränsad rörlighet för invånarna ..

      • Ja nej jag är inte religiös på det sättet jag heller. Climate the movie är väl bästa samanfattningen hittils.

        https://swebbtube.se/w/3FAWkWKvDS31nfqHfiJtYo

        Kan VARMT rekomenderas……

        Men designar och bygger man städerna med bilfria kärnor så slipper man smoggen och däckpartiklar osv. Men de fria koncentrationsläger de förespråkar är väl inget för mig i alla fall.

        Inte heller finns det något ekologiskt sunt i att bo flera miljoner människor på samma ställe. Blir obalans i ekosystemet.

        Men människan överlevde i miljontals år utan bil. Men utan dem idag så dör vi. Men det vill de väl inte säga öppet! Det blir väl slutskedet i klimatsekten. Det kollektiva självmordet för att rädda planetet. Det ultimata martyrskapet.

        • Nej ingen av oss här är religiös när det gäller klimatet.

          Ville mest påpeka att trafikantgrupper ställs mot varandra. Och en av pudelns kärnor, varför skall vi ha miljonstäder?

          Ibland undrar jag om det inte finns väääldigt lång planering bakom det hela. Rockefeller-klanen utnyttjade sin makt till att se till att hela världen drevs med olja. Sedan, rätta mig om jag har fel, lades persontrafiken på järnväg i USA ner, trots att den var företagsekonomisk lönsam. liknande skedde i Sverige (fast här p g a bristande lönsamhet). När sedan alla tvingats till bilberoende, går man åt andra hållet. Faktiskt, enligt Jacob Nordangård, är nu Rockefeller, plus den övriga globala eliten, klimatalarmister. Allas vår Bill Gate inte att förglömma. Rockefeller-klanen har enligt Nordangård sålt av alla sina aktier dom har med fossil energi att göra (se Rockefeller – en klimatsmart historia).

          Själv, boende i Skåne, använder jag ömsom bil, ömsom Skånetrafiken för mina resor. Mer och mer av det senare då jag tycker bilkörning blir mer och mer jobbigt. Jag tycker samhället skall vara inrättat för allas våra behov och inte ställa grupper mot varandra.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *