Kinas turism återhämtar sig – Prognoser pekar på nivåer före pandemin

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 13 september 2024
- NewsVoice redaktion
Den förbjudna staden i Peking är ett populärt resmål för många turister.
Den förbjudna staden i Peking är ett populärt resmål för många turister.

Kinas inkommande turismmarknad ser ut att fortsätta sin återhämtning under resten av 2024 och kan nå samma nivå som före covidpandemin. Den positiva utvecklingen under årets första sex månader tyder på en stabil tillväxt, skriver China Daily.

Enligt den senaste statistiken från den nationella immigrationsmyndigheten gjorde utländska medborgare cirka 14,64 miljoner resor till det kinesiska fastlandet under första halvåret 2024. Av dessa uppskattas omkring 11 miljoner vara turister, vilket motsvarar cirka 70 procent av siffran för samma period 2019.

År 2019 besökte 31,88 miljoner utländska turister fastlandet, medan totalt 145 miljoner inkommande resor registrerades, inklusive besök från Hongkong, Macao och Taiwan.

En rapport från Kinas turismakademi lyfter fram flera faktorer bakom återhämtningen som: Optimerade visumpolicies, fler internationella flyg och en stark turismprofil internationellt, vilka har spelat en avgörande roll.

Smidigare visumsregler underlättar Kinas turism

Kina erbjuder visumfrihet för 16 länder och har ömsesidiga visumavtal med 24 andra. Dessutom tillåter landets 144-timmars visumfria transitpolicy resenärer från 54 länder att stanna upp till sex dagar i städer som Peking och Shanghai.

Internationella flygningar har återupptagits i snabb takt, och vid halvårsskiftet 2024 hade reguljära internationella flyg nått 70 procent av nivåerna från 2019.

Rapporten visar även att individuella resor blir alltmer populära bland utländska turister, med ökat intresse för Kinas lokala kultur och vardagsliv. Sociala medier har också spelat en viktig roll i att forma utländska resenärers preferenser, med många bloggare som delar sina Kina-upplevelser.

Wang Wei, chef för HiSEAS International Tourism Group, bekräftar den ökande turismen från Sydostasien och Europa, och ser även potential på den centralasiatiska marknaden. Experter förutspår att Kina kommer att nå nya höjder inom inkommande turism under andra halvåret 2024.

 

Källa


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

Tags: Kinas turism