Förbudet mot den kinesiska sociala medieapplikationen TikTok i USA – med start den 19 januari – har fått ett aldrig tidigare skådat antal amerikanska användare i sociala medier, särskilt ungdomar, att migrera till andra liknande appar som kinesiska RedNote App.
Av Hussein Askary, vice ordförande för Belt and Road Institute i Sverige
Detta har fått många av dem att komma i direkt kontakt med kinesiska nätanvändare och själva upptäcka den chockerande verkligheten i det kulturellt avancerade Kina, i motsats till vad amerikanska massmedier, tankesmedjor, regeringar och folkvalda har sagt till dem.
Xiaohongshu = RedNote
TikTok har 170 miljoner amerikanska användare. Denna otroligt ironiska händelseutveckling visar inte bara hur förlegad politiken för att isolera och underminera Kina är, utan också hur totalt okunniga de amerikanska beslutsfattarna är. Deras arroganta drag att förbjuda TikTok har slagit tillbaka på det mest kraftfulla och komiska sätt.
Amerikanska TikTok-användare har i miljontals strömmat till för att ladda ner en kinesisk app med liknande funktioner, trots att den inte hade några engelska instruktioner, vilket tvingade dem att försöka lista ut vad de kinesiska siffrorna betydde. Denna kinesiska app, Xiaohongshu eller RedNote App, är en populär kinesisk plattform för sociala medier och e-handel.

Det kinesiska namnet Xiaohongshu betyder ”Lilla röda boken”, som tillskrivs Mao Zedong, den tidigare ordföranden för Kinas kommunistiska parti (CPC) och grundaren av Folkrepubliken Kina (PRC). Appen kombinerar aspekter av TikTok, Instagram och Pinterest med en online shoppingupplevelse. Användarna kan dela med sig av livsstilsinnehåll, upptäcka produkter och köpa varor direkt i appen.
RedNote-appen har laddats ner och installerats av amerikaner minst 3.700.000 gånger hittills i januari, och många fler förra året. Många av dessa amerikaner, som nu fått smeknamnet ”Tik Tok-flyktingar”, lägger redan upp videor där de berättar om sin förvåning över vad kinesiska användare lägger upp om livet i allmänhet i Kina, men också om den avancerade infrastrukturen, kollektivtrafiken, priserna på mat, sjukvård, bostäder och de kulturella aktiviteter som erbjuds det kinesiska folket.
Ännu viktigare är att deras tidigare känsla av att det kinesiska folket är förtryckt och lever ett deprimerande liv, en bild som framkallats av amerikanska massmedier och politiker, vänds upp och ner när de ser kinesiska medborgare uttrycka inte bara glädje över att leva i Kina nu utan också stolthet.
Många av dessa amerikanska användare uttrycker en djup besvikelse över att de har blivit lurade så länge och vill lära sig mer för att själva upptäcka verkligheten. Så många av dem lär sig att tala några grundläggande kinesiska ord och meningar, får nya vänner i Kina och är angelägna om att lära sig mer om Kina.
Det är nästan säkert att tusentals amerikaner som aldrig haft för avsikt att resa till Kina nu kommer att ta tillfället i akt att resa visumfritt till Kina för att bli mer upplysta och rapportera tillbaka till miljontals amerikaner om det sanna Kina som de har sett.
Enligt uppgift förbereder moderbolaget Tencent det mest populära kinesiska snabbmeddelandeprogrammet WeChat för att ta emot amerikanska ”sociala medier-flyktingar” genom att underlätta för dem att registrera sig via sitt tidigare Facebook-konto i stället för den tidigare komplicerade processen med att skapa ett nytt konto.
De flesta amerikaner och många människor runt om i världen använder meddelandetjänsten WhatsApp, som ägs av Meta Platforms, Inc. Den senare äger också Facebook och Instagram, och dess grundare och ordförande är Mark Zuckerberg. Det har avslöjats att stora amerikanska sociala medieplattformar delar användardata med amerikanska underrättelsetjänster som en del av en massövervakningsoperation under förevändning att skydda den nationella säkerheten.
USA förbjöd TikTok under samma förevändning och hävdade, utan att lägga fram några bevis, att företaget och dess moderbolag, det Kinabaserade Bytedance, tillhandahåller användardata till kinesiska myndigheter och används som ett propagandainstrument för att påverka den amerikanska allmänna opinionen.
Det som har hänt med massutvandringen från USA till Red Note är ett verkligt kulturellt uppvaknande som de arroganta amerikanska ledarna aldrig kunde föreställa sig skulle kunna äga rum. Detta är en klassisk bumerang i politiken.
I den grekiska mytologin används termen ”hybris” för att beskriva handlingar av yttersta stolthet, arrogans, kombinerat med okunnighet i trots mot naturlagar eller gudarna. Det straffas vanligtvis med en dödlig vedergällning eller ”nemesis”, ett begrepp som härrör från den grekiska gudinnan för vedergällning, Nemesis.
Ett berömt exempel från den grekiska mytologin är Ikaros fall. Han var son till hantverksmästaren Daidalos. Ikaros och Daidalos flydde från kung Menos med hjälp av vingar som Daidalos tillverkat av fågelfjädrar och trådar av bivax.
Innan de flydde varnade Daidalos Ikaros för att flyga för nära solen eftersom hettan skulle smälta vaxet. Ikaros struntade i Daidalos råd och flög för nära solen och därmed smälte bivaxet i hans vingar och Ikaros föll från himlen, störtade ner i havet och drunknade.
Försök att underminera Kina genom sanktioner, tullar och förbud som detta kommer inte att stoppa Kinas uppgång. Ironiskt nog påverkar de USA självt negativt. Det vore klokare om de amerikanska ledarna, och även EU, samarbetade med Kina och växte tillsammans för sina egna folks skull, men också för att utrota fattigdomen och uppnå stabilitet och fred i världen.
Av Hussein Askary, vice ordförande för Belt and Road Institute i Sverige