Den thailändska regeringen har presenterat en omfattande plan för att omvandla landets transportinfrastruktur och positionera sig som ett centralt logistiknav i Sydostasien genom en rad ambitiösa megaprojekt som omfattar land-, sjö- och lufttransporter, skriver The Star.
Thailand är en del av Belt and Road Initiative (BRI). Landet anslöt sig officiellt till initiativet 2017, och sedan dess har det genomförts flera projekt och avtal som syftar till att förbättra infrastruktur, anslutningsmöjligheter och ekonomiskt samarbete mellan Thailand och Kina.
Bland nyckelprojekten finns höghastighetsjärnvägen från Bangkok till Nong Khai nära gränsen till Laos och flera andra initiativ inom transport och ekonomisk utveckling.
Det var under konferensen ”Go Thailand 2025 – Women Run the World”, som biträdande transportminister Manaporn Charoensri från Thai-regeringens strategiska vision talade han på temat ”Global Aviation Gateway: Thailand as the Global Aviation Hub”, redogjorde .
”Thailands geografiska läge ger oss en unik möjlighet att bli den centrala transitpunkten för Sydostasien”, förklarade hon.
I planerna ingår att utveckla nya hamnar, flygplatser och ett landbroprojekt som lovar att revolutionera de regionala sjöfartsrutterna. Bland de viktigaste projekten finns byggandet av tre nya hamnar och två nya flygplatser, med särskilt fokus på att skapa särskilda kryssningsterminaler i Pattaya, Phuket och Koh Samui. Regeringen räknar med att dessa terminaler potentiellt kan öka intäkterna från lyxkryssningsfartyg 7-8 gånger, skriver den thailändska tidningen The Star.
”Vi investerar i infrastruktur för alla fyra transportslagen: land, järnväg, sjöfart och flyg” – Manaporn.
Manaporn påpekade att trots att Thailand har varit världens främsta resmål under de senaste 10 åren och vunnit utmärkelsen ”Destination of the Year 2025”, har landet ännu inte utvecklat sin potential som ett nav för turismen.
Enligt statistiken har Thailand det tredje högsta antalet lyxkryssningsfartyg som lägger till i regionen, med en årlig tillväxttakt på 14 procent. Thailand saknar dock en särskild kryssningsterminal, och fartygen lägger ofta till i Bangkoks hamn, Laem Chabangs hamn, Koh Samuis hamn och Phukets hamn. Detta gör det obekvämt för turisterna, skriver The Star.
”Därför behöver vi bygga en ny kryssningsterminal för att bidra till att göra turistindustrin till en drivkraft för Thailands ekonomi i framtiden”.
Landbroprojektet i provinserna Chumphon och Ranong representerar ett särskilt innovativt tillvägagångssätt. Genom att koppla samman järnvägsnätverk syftar projektet till att minska transportkostnaderna med 15-20% och korta transittiderna med fyra till fem dagar, vilket potentiellt kan etablera Thailand som ett nytt globalt nav för sjöfarten.
Flygtransporter är också ett viktigt fokusområde. International Air Transport Association uppskattar att 240 miljoner passagerare kommer att resa till Thailand med flyg år 2035. Som svar på detta finns planer på att bygga ut Suvarnabhumi Airport och utveckla nya internationella flygplatser i Chiang Mai, Phuket och på ytterligare två platser: Lanna Airport i norr och Andaman Airport i söder, skriver The Star.
”Vår avsikt är att skapa möjligheter för en hållbar ekonomisk tillväxt, attrahera internationella investeringar och i slutändan förbättra livskvaliteten för thailändarna”, sade Manaporn.
Projekten kommer vid en avgörande tidpunkt, då Thailand försöker dra nytta av sin strategiska position i hjärtat av Sydostasien.
Landet utnyttjar för närvarande inte sina geografiska fördelar fullt ut och hoppas att dessa infrastrukturinvesteringar ska göra landet till en viktig transitpunkt för regionala och internationella resor och handel.
Manaporn betonade vikten av att påskynda dessa projekt och påpekade att Thailand ännu inte har utnyttjat sin geografiska fördel av att ligga i centrum av Asean-länderna. Thailands läge mitt i Sydostasien gör att landet har potential att bli ett nav för resor och sjöfart i regionen, skriver The Star.
Manaporn:
”Om Thailand utvecklas till ett transportnav kommer människor från hela världen som reser till Sydostasien först att passera genom Thailand och sedan vidare till sin slutdestination, eller så kommer varor att skeppas till andra länder i regionen via Thailands transportnätverk”. – The Nation
Källor
- The Star: Thailand unveils ambitious projects to become Asean’s logistics hub
- Grok AI