Världens första demonstrationsfartyg som drivs enbart med ammoniak, ”Anhui”, har framgångsrikt genomfört sin jungfrufärd i Hefei i provinsen Anhui i östra Kina, vilket markerar ett stort steg framåt för miljövänlig sjöfart. Det skriver China Daily, en mediapartner till NewsVoice.
Ammoniak, som är en viktig råvara inom den kemiska industrin, har hög energitäthet och producerar endast vatten och kväve vid fullständig förbränning tack vare att det är koldioxidfritt. Detta gör det till ett mycket lovande bränsle för att minska koldioxidutsläppen från sjöfarten.
rederier i länder som Japan och Norge investerat i utvecklingen av ammoniakdrivna fartyg. En rapport från Internationella energimyndigheten som publicerades 2021 uppskattade att ammoniak år 2050 skulle kunna stå för cirka 45 procent av den globala energiefterfrågan för sjöfarten i ett utsläppsnollscenario.
Ammoniakbränsle står dock också inför utmaningar som tändningssvårigheter och instabil förbränning.
Det ammoniakdrivna fartyget Anhui har utvecklats gemensamt av Institutet för energi vid Hefei Comprehensive National Science Center och dess dotterbolag Shenzhen Haixu New Energy Co. Ltd.
Anhui är utrustat med en 200 kW höghastighetsgasmotor, två 100 kW framdrivningsmotorer och ett dubbla skruvdrivsystem. Det har en full lastkapacitet på 50 ton och en nominell hastighet på 10 knop.
Enligt Wu Dianwu från institutet övervann forskarteamet flera viktiga tekniska utmaningar. Dessa inkluderar plasmaantändning av rent ammoniakbränsle, hållbar förbränning, effektiv katalytisk klyvning av ammoniakgas för att producera väte samt effektiv förbränning och kontroll av blandgaser av väte och ammoniak i förbränningsmotorer.
Under jungfruresan uppnåddes stabil förbränning av rent ammoniakbränsle, nästan noll koldioxidutsläpp och effektiv kontroll av kväveoxider. Detta bekräftar potentialen för ammoniak-vätebränslen att användas i stor utsträckning inom sjö- och landtransport, samt i industriella pannor och bränsleceller, konstaterade Wu.
Wang Junli, generalsekreterare för Chinese Society of Naval Architects and Marine Engineers, sa att fartygets framgångsrika resa var en viktig milstolpe i skapandet av ett rent, koldioxidsnålt energisystem för sjötransport. Om rena ammoniakmotorer når megawattnivån kommer deras tillämpningar att utvidgas avsevärt, vilket är av stor betydelse för att uppnå Kinas dubbla koldioxidmål.
Källa: World’s first pure ammonia-fueled demonstration vessel completes maiden voyage in China, China Daily | Översättning: NewsVoice