Expert: Krockade elfordon kan börja brinna flera dagar efter en olycka

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 6 augusti 2020
- NewsVoice redaktion
Pressbild: Bo Ericsson, vd på SFVF ser nya risker när elbilarna rullar in på landets verkstäder.
Pressbild: Bo Ericsson, vd på SFVF ser nya risker när elbilarna rullar in på landets verkstäder.
Pressbild: Bo Ericsson, vd på SFVF ser nya risker när elbilarna rullar in på landets verkstäder.

I Sverige finns idag 33,000 elbilar och 45,000 elhybrider. Följden är att bilverkstäderna får in allt fler krockskadade elfordon. Dessa utgör allvarliga säkerhetsrisker för landets bilmekaniker, varnar Bo Ericsson, VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Det saknas kunskap, säkra rutiner och riktlinjer vid hanteringen av dessa fordon och de blir fler för varje år. Den årliga försäljningen ligger på runt 300,000 fordon och andelen elfordon ökar.

Problemet är att krockskadade elfordon också kan ha skadade litiumbatterier vilka kan kortslutas och ta eld på grund av termisk rusning. Batterierna kan börja brinna flera dagar efter en krock, varnar Bo Ericsson på SFVF.

Många av dessa elbilar och hybrider omfattas av garantiåtaganden och repareras därför av märkesverkstäder som har en högre kunskap än de verkstäder som normalt mest hanterar bensin- och dieselfordon. I takt med att andelen elfordon ökar, kommer dock kraven på alla verkstäder att öka. Det finns till exempel elbilar som har spänningar på upp till 900 Volt och för att reparera ett sådant fordon måste mekanikern ha samma baskunskaper som en elektriker.

Läs resten av artikeln | Media samarbete med NewsVoice

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq