8 orsaker till PISA-raset för svenska 15-åringar

Analys

Christer Nilsson - Foto: Johan ArvidssonChrister Nilsson (1941-) är historiker och författare (6 böcker), ledarskribent och recensent av facklitteratur. Han har skrivit för Läkartidningen, Axess, Ale - Historisk tidskrift, Finsk tidskrift, Expressen, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Östgötacorren, Borås tidning och NewsVoice.
publicerad 16 december 2023
- Christer Nilsson
Temabild: studenter i skola. Foto: Rawpixel, Elements.envato.com
Temabild: studenter i skola.

Svenska 15-åringar tappar stort i OECD:s globala kunskapsmätning PISA. Resultaten har rasat i matematik och läsförståelse och är tillbaka på bottennivån för tio år sedan. 

Chefen för PISA* (OECD), Andreas Schleicher, sätter direkt fingret på en sårig svensk skolpunkt:

”Ni har en majoritet av elever som säger att de inte lyssnar på vad läraren säger. Det är oväsen och oordning”.

Vid förra PISA-mätningen 2020 fuskade utbildningsministern Anna Ekström (S) pinsamt med PISA-resultaten och försökte ”trolla bort” invandrade elever som avsiktligt exkluderats från provet för att försköna siffrorna. När detta nu har rättats till slår våra invandrarbarns dåliga svenskkunskaper igenom.

Alltför många av dessa barn har dåliga kunskaper i att tala, läsa och skriva och bäddar för stök i klassrummet. Det slår naturligtvis direkt igenom i både matematik och naturvetenskap, vilket i sin tur beror på den massinvandring vi haft under 2000-talet, vilket i sin tur beror på att en allt större del av föräldrarna aldrig har hållit i en penna och inte kan läsa eller skriva.

I sådana hem talas det inte svenska med barnen utan dari och pashto (Afghanistan), somaliska, tigrinska (Eritrea, Etiopien) och arabiska (Mellanöstern).

Lägg därtill att svenska skolor är starkt segregerade även pedagogiskt

Barn till välutbildade föräldrar får välutbildade lärare i högre grad än barn till lågutbildade. I utanförskapsområdena härskar mångkulturen och i många klasser finns ibland bara en eller två elever med helsvensk bakgrund och där även läraren talar dålig svenska. Hur ska man då kunna lära sig bra svenska där?

Taffliga och okunniga politiker har under årtionden skapat denna oordning, vilket kommer att stå Sverige dyrt i den globala konkurrensen länder emellan.

Framgångsreceptet lyder: behöriga, välutbildade, engagerade lärare med hög lön, mindre klasser, färre undervisningstimmar och kraftigt ökat stöd för invandrarbarnen.

Dagens verklighet liknar däremot mest ett pedagogiskt självmål: De flesta kommuner går med kraftiga underskott och det sparas hårt in på skolans resurser vilket i sin tur beror på vad massinvandringen kostar.

Totalt mellan 2015 och 2022 budgeterade regeringen svindlande 277,9 miljarder kronor för migration och integration. Jämför detta med pensionernas 41,8 miljarder och försvarets 76,5 miljarder kronor under samma period.

Några orsaker till svensk skolas tillkortakommanden:

  1. Den bristande likvärdigheten.
  2. Den skrämmande skillnaden mellan pojkars och flickors studieresultat, framförallt i läsförståelse. Flickorna ligger år före i könsmognad och dagens pedagogik är ständigt fokuserad på tala, läsa och skriva, vilket är extremt gynnsamt för flickorna och deras betyg.
  3. Flykten från kunskapen – man tappade tidigt fokus på kunskapsmålen som skolans huvuduppgift.
  4. De svaga skolledarna, då pedagogiskt kunniga började bytas ut mot ”räknenissar” och administratörer.
  5. Oro och stök i klassrummet.
  6. Avsaknaden av tydliga ledare i klassrummet med gedigna ämneskunskaper.
  7. Den stora invandringen som har ställt orimliga krav på lärarens huvuduppgift att nå kunskapsmålen.
  8. Överetableringen av friskolor med glädjebetyg och obehöriga lärare.

 

Relaterat

*”PISA är en internationell studie som undersöker 15-åringars kunskaper inom läsförståelse, matematik och naturvetenskap. I studien deltar både OECD-länder och icke OECD-länder. PISA står för Programme for International Student Assessment.”Skolverket


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Vad gäller läsning och kunskaper i svenska är det numera så att det inte längre finns några korrekturläsare någonstans.
    Det vimlar av diverse fel i tryckalster och även i muséernas utställningstexter.

    Dessutom skiner det ofta igenom att författaren tänker på amerikanska.

    Det går alltså inte längre att lära sig svenska genom en aktiv insats utanför skolan.

    • Tänk dig ett rättsreportage där man använder “dom” som pronomen.
      Pronomina de resp. dem visar riktning på kommunikationen, medan dom som pronomen finns inte.

  • Det är väl inte en hemlighet hur Pisa undersökningen görs. Gör en likadan nationell undersökning för att få reda på i vilka områden problemet ligger. Dessutom så är pisa väldigt missvisande, länder som ryssland, kina m fl är inte med

    • stig lönnqvist skriver: 16 december 2023
      Kina har sitt eget PISA system, men eftersom både utbildningssystemet, samhället, och ämnena är så olika fungerar västs PISA system inte. Kina har till exempel inträdes examina till de flesta utbildningar, vilket jag tror Sverige saknar. Dom fungerar alltså liknande PISA och ger liknande resultat. Naturvetenskapliga ämnen, som matematik och fysik, är kärnan i Kinas utbildningssystem.

  • Lathet och fusk, plus limmad vid mobilen bryter ner ungdomen som ska bli youtuber/artist/fotbollsspelare av något slag och tjäna multum, tror dom?
    Men det finns bara en direktör på ett företag, så det är en lång väg att gå, elle aldrig någonsin.

    Mössa och tuggummi/godis var förbjudet då en annan var bänkad på 60talet, förfallet började i början på 70talet, nu får inte ens en lärare säga BU åt en elev utan att bli avstängd.
    Kolla i en köplada där de flesta ungdomar har en läsk(helst en energidryck) eller mobilen i handen, lika som en napp…helt bortkopplad från verkligheten.
    Att köa i timmar för en gratispryl utanför Lyco, det är livet…
    Men några blir det något av i allafall.
    ————-
    Dekadensen är fullbordad.

    • Roger P skriver: 16 december 2023
      ”limmad vid mobilen” Det finns ingen lag eller reglering som kräver det, men i Kina får eleverna stänga av mobilen när dom kommer till skolan. Mobilen placera sedan i ett hylla, och där skall den stanna tills eleverna går hem, om den inte skall användas i undervisningen. De flesta elever har idag så kallade smart-klockor, men det går inte att surfa på dom, och det går bara att ringa ett förutbestämt nummer, som regel till mamman hemma.

      Sådana förbud fanns även när jag gick i skolan på 40- och 50-talet. Man skulle stå upp när man tilltalade läraren, bråkmakare blev utslängda direkt, sedan blev det möte med rektorn och föräldrarna. Alla tilltalades med efternamnet.

      • Karl.

        Vi sjöng psalm innan vi fick sätta oss,läraren spelade orgel, och gick på lördagarna till kl 12 med egen matsäck som skulle ätas upp innan hemgång. 1:a klass.
        Detta försvann i andra klass(skollördagarna), detta var på 60talet, betyg hade man också varje termin.
        Matsalen var strikt, var tvungen att räcka upp handen om man inte orkade äta upp maten, som gick till grisarna utanför stan.
        Maten var ok förutom strömmingsrulladerna med mos som inte gillades av de flesta.
        Ang. mobiler nedan.

        https://frihetsnytt.se/svensk-partiledare-mobiltelefonerna-skapar-apati/

  • Har en nära anhörig som arbetar i grundskolan och det hen berättar är chockerande och den röda tråden är att många av barnen med problem inte är svenskar. Hen berättar också att av dessa icke svenskar så är det ofta syskonskaror, fyra fem och sex stycken barn på skolan från samma familj. Vi vet alla vad skolans problem beror och det är att Vårt land har tagit emot tusen gånger fler människor från dysfunktionella länder än vad ett land klarar av och det är detta vi nu ser resultatet av men som sagt detta får inte vara förklaringen trots att det är sanningen. Det fullständiga ras i skolan vi ser är bara början och som “grädde på moset” så slutar erfarna lärare för de står inte ut längre, kvar inom skolans miljö finns unga nyutexaminerade lärare utan erfarenhet som dessutom är indoktrinerade i extrem vänster propaganda när de fick sin utbildning. Tyvärr återspeglar skolan det svenska samhället i stort, Sverige är i fritt fall mot avgrunden.

  • Vi i vår familj har kommit till slutsatsen att europa är kört vi leta nu efter ett nytt hem i Uruguay kanke vi gör fel men min son skall inte behöva bo i ett världskrig och efter det revolution och efter det relegionskrig.

    • Såg en kort dokumentär om Costa Rica igår och detta land känns som ett paradis, tyvärr så står Costa Rica väldigt nära usa men ändå.

      • Sant men alla länder handla med dollar men den tiden närma sig sitt slut då dom som förstå något se att USA är Rome år 471 nu (476 slutet). men du har rätt Costa Rica ser ut att vara ett vackert land o folk.

  • Samtliga väljare som upprätthåller tron att vårt samhälle är demokratiskt och deltar i valprocessen bär yttersta ansvaret för den politiska sammansättningen.

    Det mest paradoxala är att även de insiktsfulla individerna, såsom 90% av kommentatorerna här, fortsätter att delta i valen endast för att därefter kritisera de politiker som innehar sina ämbeten under de kommande fyra åren fram till nästa val.

  • Är det så att den allsmäktige nu visar att avsteg från att vara guds avbild (allvetande) på Jorden leder till undergång?
    Från att ha varit ett föredöme till att bli en fingervisande varning för världen. Underfundigt men smart!

  • den humanitära Stormakten Sveriges undergång pga svältdöden, när den traditionelle siste svensken inte kan betala för det socialistiska förfallet.
    Regnbågs-kulturen överlevde en generation, på andras bekostnad.

  • Långt innan den så kallade massinvandringen hade vi likartade problem
    i skolan.Redan på slutet av sextiotalet var ovilligheten att studera
    ett faktum bland arbetarklass, nu har det spridit sig mer markerande
    bland unga. Förståelseen av att läsa,skriva och räkna är på avtagande.
    Det digitala övertaget har fångat barns intresse över det normala.
    Kunskap är inte längre viktigt och uppmuntras inte, ledarlös skola
    med skolplikt istället för läroplikt. Sverige följer i USAs spår,
    massindoktrinerg.

    • Alva Myrdals devis: barnen skall ledas och utbildas av kunnig personal.
      När barn m.fl. inte förstår ett ord söker de svar i eget huvud och då kan svaret bli vad som helst, om de inte förstår att använda ordboken.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *