Fernando Munoz Bernal bekämpar desinformation om Xinjiang

Debatt

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad Idag 12:16
- NewsVoice redaktion
Fernando Munoz Bernal
Fernando Munoz Bernal

Fernando Munoz Bernal med ett ursprung i Colombia är en kinakännare som rest mycket i den autonoma prefekturen Xinjiang i Kina. Han arbetar för att faktagranska västmediernas vinklade bild av Kina. Bernal har nyligen skapat sajten Mediawithoutmeans.org för att främja oberoende journalistik.

Text: Fernando Munoz Bernal

Mitt första möte med Xinjiang var på en familjeägd etnisk restaurang i Dongguan, där min students familj tog med mig på lunch för över två decennier sedan. Som du kan se i den här videon från 2019, ”Min favoritrestaurang”, var BaoBingYangRou min första introduktion till regionen. Allt detta var innan jag någonsin hade besökt Xinjiang.

Utmanar västerländska berättelser

Under årens lopp har jag stött på många västerländska rubriker om Xinjiang. Efter att ha bott i Kina i mer än ett decennium hade jag svårt att tro på sådana reportage. I april 2021 bestämde jag mig för att tillsammans med min fru och en vän resa till Xinjiang.

Vårt mål var att motverka det rådande narrativet genom att visa att vem som helst fritt kan besöka och dokumentera sina upplevelser. Det här är de videor jag gjorde då.

Sedan dess har jag gjort över 30 videor om Xinjiang, där jag utforskar olika aspekter av västerländska berättelser om regionen. Under min fem månader långa husbilsresa 2023 tillryggalade jag över 15.000 kilometer och besökte mer än 40 platser samtidigt som jag publicerade videor.

Jag kan inte säga om jag har förändrat något, men det är tydligt att mitt innehåll utsätts för censur på västerländska sociala medieplattformar.

Mainstream-media i väst har föga intresse av min berättelse och den amerikanska senatens senaste anslag på 1,6 miljarder dollar för att smutskasta Kina har gett nytt liv åt samma gamla ogrundade anklagelser.

Grand Bazar i Urumqi, Xinjiangs huvudstad. Foto: T. Sassersson
Grand Bazar in Urumqi, Xinjiang. Photo: T. Sassersson

Begränsningarna av populärt Xinjiang-innehåll

I och med att Kina nyligen har lättat på visumreglerna besöker allt fler bloggare Xinjiang. Tyvärr är många av dem begränsade av tid eller budget, vilket leder till att de fokuserar på samma tre populära destinationer: Grand Bazaar [Urumqi], den antika staden Kashgar och matmarknaden i Hotan. Det var precis den resplanen jag följde på min första resa 2021.

Myten om ”Xinjiang Disney”

Västerländska icke-statliga organisationer har myntat begreppet ”Xinjiang Disney”, som felaktigt antyder att turister är begränsade i sin utforskning av Xinjiang. Oavsiktligt förstärker populära videoskapare denna falska berättelse genom att upprepade gånger visa upp samma begränsade uppsättning platser.

En uppmaning till ansvarsfullt skapande av innehåll

Även om jag inte har någon lösning på det här dilemmat fördömer jag vissa bloggares utnyttjande av Xinjiangs kamp som klickbete [click bait].

Även om de kan väcka intresse för regionen anser jag att alla som besöker Xinjiang har ett ansvar för hur vi skildrar regionen, eftersom detta kan ha en betydande inverkan på försörjningen för de människor vi bryr oss om.

För egen del kommer jag att fortsätta att arbeta för att bekämpa desinformation. Jag har nyligen skapat min en webbplats Mediawithoutmeans.org och nya sociala medakonton för att samarbeta med journalister från hela världen och låta dem berätta deras historier.

Jag är glad att kunna meddela att jag nästa månad [november 2024] kommer att delta i ett internationellt forum som anordnas av Centro Social Gomes Gaioso i Galicien, Spanien, där jag har blivit inbjuden att hålla en presentation och en frågestund om Xinjiang.

Tillsammans kan vi fortsätta att skapa morgondagens Xinjiang.

 

Artikeln av Fernando Munoz Bernal har tidigare publicerats i China Daily

China Daily tar in debattartiklar från Väst. Maila till opinion@chinadaily.com.cn eller comment@chinadaily.com.cn.


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq