SvD lovar skärpa bevakningen av medierna

publicerad 13 oktober 2014
- Henrik G

Jan Scherman Foto: Frankie FouganthinSvD Näringsliv skärper bevakningen kring mediebranschen i höst, skriver tidningen. SvD lovar fler analyser av mediereportern Malin Ekman och Jan Scherman som är chef för Aftonbladet TV och fd chef på TV4.

Foto: Frankie Fouganthin Wikimedia Commons

Här är några av frågorna och svaren i SvD:s egen intervju av Ekman och Scherman.

Vilka ämnen tänker du skriva om?

Jan Scherman: Det blir fokus på mediebranschen som nu genomgår snabba förändringar. Men inte bara Sverige. Jag vill också rikta blickarna ut i världen, och förstås skriva om mediepolitik, medieföretag och många spännande personer.

Varför är det viktigt att bevaka mediefrågor?

Jan Scherman: Alla har ett förhållande till media. Alla har åsikter om tv-program, programledare, artiklar på nätet och i tidningen. Vi påverkas dygnet runt av media, gäller inte bara våra åsikter utan även levnadsvanor. Medierna är centrala i alla former av politiska system.

Varför är det viktigt att bevaka mediefrågor?

Malin Ekman: Det är självklart extra viktigt att bevaka branschen när förutsättningarna för den oberoende journalistiken, som varit självklar så länge den varit lönsam, försämras. För bara några år sedan var mediekrisen ett nördintresse, i dag har alla en åsikt om den.

Om du skulle spå framtiden för den svenska mediebranschen, säg fem år, vad ser du?

Malin Ekman: Jag tror att vi kommer se väntade och oväntade händelser i form av till exempel sammanslagningar och nedläggningar, i snabbare takt än tidigare. Om fem år kommer marknaden för lokaltidningar, dagspress och inte minst tv-bolag se helt annorlunda ut.

Läs hela intervjun på SvD med Jan Scherman och Malin Ekman

Text: NewsVoice


Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq