New York Times kunde publicera detaljerade uppgifter om innehållet i bandupptagningen (sk cockpit voice recorder) av samtal mellan piloterna på det kraschade Germanwings-planet (flight 4U9525) redan två timmar efter att chefen för katastrofutredningen meddelat vid en presskonferens att utredningen ännu inte kunde lämna några uppgifter om innehållet på bandupptagningen. Analysen av innehållet skulle komma att ta flera veckor, tom månader.
Text: K. Reporter, uppd. kl 18:14, 30 mars | Remi Jouty, BEA Foto: RT.com | Se även New York Times artikel och deras ”crash maps”
Den svarta låda som innehöll ”cockpit voice recorder’n” återfanns redan samma dag som kraschen inträffade, den 24 mars.
Dagen därpå, på onsdagen den 25 mars, analyserades innehållet av BEA, den franska myndighet som ansvarar för utredningar av flygolyckor.
”Flera veckors arbete” innan tillförlitligt transcript av bandupptagning kan lämnas
Klockan 17:00 på onsdagen håller BEA:s chef Remy Jouty, presskonferensen och meddelar följande:
- Den svarta lådan med bandupptagningen hittades redan 17:00 på tisdagen
- Den överlämnades kl 09:45 till BEA på onsdagen
- Man har lyckats säkra en ljudfil
- Det pågående arbetet har ännu inte lyckats få ut några användbara uppgifter ur bandupptagningen.
- Det är ännu för tidigt att dra några som helst slutsatser kring vad det var som inträffade. Om några dagar kanske man har en första grov uppfattning om vad som inträffat.
- Det kommer att ta flera veckor innan vi har en tillförlitlig redogörelse av innehållet i bandupptagningen.
Två timmar senare publicerar New York Times detaljerade uppgifter som påstås komma från samma bandupptagning.
De franska piloterna är ”chockade” över att BEA:s chef håller en presskonferens kl 17:00 dagen efter olyckan den 25 mars under vilken han hävdar att man inte kan lämna några uppgifter om innehållet på bandet eller orsaken bakom olyckan. Två timmar senare publicerar New York Times extremt detaljerad information om innehållet av inspelningen från cockpit.
Det franska pilotfacket är ”chockade” över det faktum att New York Times kunde publicera detaljerade uppgifter med hänvisning till an anonym källa ”a senior French military official” endast några timmar efter att BEA:s chef höll presskonferensen och meddelade att man inte kunde säga något om innehållet i bandupptagningen. Detta tyder på att det har förekommit läckor till New York Times vilket strider mot de sekretessförbindelser som alla som deltar i katastrofutredningen har att iaktta. Facket lämnar nu in anmälan mot X för sekretessbrott. Pilotfacket kommer även att BEA måste reformeras och pekar på att BEA inte är politiskt och finansiellt oberoende och att det saknas pilotrepresentanter i utredningarna.
Text: K. Reporter
Källor
- RTL.fr: Crash de l’A320: le syndicat des pilotes va porter plainte
- BEA presskonferens onsdagen den 27 mars kortversion och hela konferensen
Satellite image by NASA/U.S.G.S. Landsat | Fler bilder: New York Times