Den 1 januari 2019 införs ett nytt licenssystem på den svenska spelmarknaden som kommer att få flera följdeffekter. En sådan är att reglerna för spelreklam [SvD] kommer att ritas om vilket innebär högre krav på måttfullhet vid marknadsföring av spel. Nyheten välkomnas av många som menar att den aggressiva marknadsföringen av nätspelsbolag är bekymmersam.
Aggressiva marknadsföringsmetoder ett problem
Under senare år har nätcasinomarknaden haft en kraftig tillväxt vilket bidragit till en ökad annonsering av online casinon i Sverige. År 2017 spenderade nätspelbolagen totalt 5,5 miljarder kronor på reklam, och den största delen av kostnaden står utländska nätspelbolag för. Idag använder många online casinon sig av aggressiva marknadsföringsstrategier både i breda kanaler och genom direktmarknadsföring vilket, i princip, gör det omöjligt för konsumenter att undgå exponering.
Vad vi kan vänta oss gällande casinoreklam
Hur exakt den nya lagstiftningen kommer att påverka spelmarknaden och den enskilde spelaren är svårt att svara på i dagsläget.
Vad vi kan vänta oss är att de nya riktlinjerna kommer att påverka nätspelbolagens reklamutformning eftersom såväl svenska som utländska online casinon blir tvungna att följa svensk marknadsföringslag för att kunna bedriva spelverksamhet i Sverige. Utöver att casinoreklamen blir mer måttfull, kommer endast nätspelbolag med licens i Sverige att få marknadsföra sina verksamheter. Dessutom kommer spelreklamen endast rikta sig till personer över 18 år.
Hårt slag för mediehusen
Trots det rådande spelmonopolet har svenska mediebolag i flera år kunnat acceptera annonser för utländska nätspelbolag som saknar licens i Sverige. Detta har varit möjligt eftersom EU-domstolen fastslagit att spel bör betraktas som en tjänst, och eftersom principen om fri rörlighet för varor och tjänster gäller för EU’s medlemsländer, är detta fullt lagligt.
Med den nya lagstiftningen blir det förbjudet för svenska mediehus att publicera annonser av utländska nätspelbolag som saknar licens i Sverige. Det berör allt från länkad reklam i nätpublikationer till TV-reklam och annonsering i dagspress.
Beslutet är ett hårt slag för mediehusen som förlorar stora belopp i uteblivna reklamintäkter, men att försöka kringgå lagstiftningen kan bli ännu mer kostsamt. Att bryta mot förbudet kostar nämligen 45,000 kr i vite för varje dag som webbsidorna länkar till utländska online casinon.
Framtiden för den svenska spelmarknaden
Utöver en mindre aggressiv marknadsföring, kommer slopandet av spelmonopolet medföra en rad förändringar som förändrar den svenska spelmarknaden i grunden. En sådan är att privatägda nätspelbolag blir tvungna att ansöka om licens i Sverige för att ha tillstånd att bedriva spelverksamhet.
Nätspelbolag som saknar licens kommer att brottsförklaras samtidigt som påföljderna blir strängare än vad de är i nuläget.
Vidare blir samtliga online casinon med licens skyldiga att betala 18% skatt på företagets nettovinst. Avsikten med avregleringen av spelmonopolet är att skapa en mer trygg och säker spelmarknad för spelarna och samtidigt trygga fler intäkter till den svensk staten.
Text: Montepremi
Bakom artikeln står Montepremi som är ett svenskägt marknadsbolag med specialisering inom IT-utveckling, e-handel och affiliation. Bolaget är verksamt inom casinoindustrin och bedriver bland annat de populära bonusguiderna Casinobonus24.se, Blackjack.se och Livecasinokings.com. Bolaget, vars grundare har lång erfarenhet inom marknadsföring och IT-utveckling, sysselsätter i dagsläget två medarbetare.